دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
حجت‌الاسلام ایمان شکیبایی

حوزه/ ویژگی های ممتاز سربازان امام زمان (ع) با تکیه بر خطبه ١٨٢ نهج البلاغه تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام ایمان شکیبایی در نشستی در تبیین ویژگی های ممتاز سربازان امام زمان(ع)با تکیه بر خطبه ١٨٢ نهج البلاغه گفت: وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) و کتاب شریف نهج البلاغه منحصر به شیعه نشده و حق جویان سایر ادیان و مذاهب هم پیگیر معارف ارزشمند نهج البلاغه هستند. شیخ ناصیف یازجی از بزرگان اهل سنت می‌گوید:«إذا شئت أن تفوّق أقرانک فی العلم و الأدب و صناعة الإنشاء فعلیک بحفظ القرآن و نهج البلاغه»؛اگر بخواهی از لحاظ علم و ادب و انشاء بر رقیبانت برتری پیدا کنی،باید قرآن و نهج البلاغه را حفظ کنی.

وی افزود: ما کمتر از جرج جرداق نیستیم. ایشان شب‌ها نهج‌البلاغه را زیر متکایش می‌گذاشت و می‌خوابید.او یک مسیحی کاتولیک بود،می گوید:در دوران دبستان که کلاس چهارم یا پنجم بودم یکی دوبار از مدرسه فرار کردم.بار آخر به سمت دشت و صحرا رفتم و پای یک درخت خوابم برد.مادر،برادر بزرگ‌تر و معلمم خیلی نگرانم شده بودند.در بیروت دنبال من گشته بودند و وقتی به دشت آمدند دیدند پای درختی خوابیده‌ام.مادر و معلمم خیلی تشر زدند که چرا اینجا آمده‌ای؟و... . برادرم فؤاد- که او هم مثل جرج اهل ادب بوده و هر دو شاعر بوده‌اند- گفت: ببینیم علت این فرارها چیست؟ وقتی از من پرسید گفتم: حقیقت این است که من به ادبیات علاقه‌مندم و به دروس دیگر مدرسه علاقه‌ای ندارم.برادرم گفت:بسیار خب. برویم خانه. کتاب نهج‌البلاغه را به من داد و گفت: روی این کتاب کار کن،جرج با آن سن کم،از ارزش نهج‌البلاغه آگاه نبوده ولی فواد مطلع بوده است.
جرج جرداق می‌گفت که کتاب را به من داد و من شیفته آن کتاب شدم و از همان موقع شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و بارها آن را دوره کردم و در سن ١٣سالگی بخش أعظمی از نهج‌البلاغه را حفظ کردم. کتابی که ایشان نوشت به نام: «الامام علی صوت العدالة الانسانیه»؛ در طول تاریخ،بهترین کتاب پیرامون نهج‌البلاغه است که راجع به نگاه اجتماعی،حماسی،انقلابی و حیث حقوق بشری حضرت امیرالمومنین(ع) نوشته شده و نظیر آن را هیچ مسلمانی ننوشته است.به زبان‌های مختلف و ازجمله فارسی هم ترجمه شده است.در خاطراتش نوشته است:دیگر هیچ‌وقت از نهج‌البلاغه جدا نشدم.یک مسیحی درک می‌کند و اینجور ملازم نهج‌البلاغه می‌شود.آن وقت ما طلبه‌ها چقدر با این کتاب مأنوسیم؟

پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت:در فرازهای پایانی خطبه ١٨٢ امیرالمومنین(ع)به ویژگی های ممتاز سربازان امام زمان اشاره فرموده اند.

وی ادامه داد:حضرت با لحن پرغصه و حاکی از دلتنگی می فرماید:أینَ إخوانِیَ الّذینَ رَکِبوا الطَّریق ، وَ مَضَوا عَلی الحَقّ ؟کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟أین عمّار، أین ابن تیهان، أین ذُو الشهادتین؟
عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟أین نُظرائُهم مِن إخوانِهمُ الذینَ تَعاقَدُوا عَلی المُنیة و أبْردَ بِرؤوسِهم إلی الفَجَرة؟و کجایند مثل عمار،مثل ابن تیهان،مثل ذوالشهادتین که در راه حق با هم عهد بستند و سرهایشان را برای ستمگران فرستادند؟

استاد نهج البلاغه گفت:حالت دلتنگی حضرت به جایی رسید که:ثُمَّ ضَرَب علیه السلام بِیَدِهِ عَلی لِحیَتِهِ الشَّریفة الکریمة ، فَأطالَ البُکاء حضرت به صورت خود زد و گریه‌ای طولانی کرد.سپس فرمود: اَوه عَلی اخوانی،آه از برادرانم،دلم برای برادرانم تنگ شده.

حجت‌الاسلام شکیبایی گفت:در ادامه حضرت به ۶ ویژگی ممتاز سربازان خود اشاره فرمودند که شما طلاب گرانقدر، شما سربازان امام زمان هم امروز مورد خطاب حضرت هستید و اگر این ۶ویژگی را در خود بپرورانید بدانید سرباز ممتاز امام زمان هستید و مسیرتان مسیر عمار است.

مدرس نهج البلاغه در ادامه به ۶ ویژگی ممتاز اشاره نمود:١) الَّذینَ تَلوا القُرآن فاحکُموه؛قرآن را خواندند و آن را حَکَم قرار دادند.

وی افزود:نبی مکرم اسلام(ص)فرمود:اگر زندگی خوشبخت ها را می خواهید و اگر مرگ شهادت گونه می خواهید و اگر شفاعت پیغمبر را فردای قیامت می خواهید، فادرسوا القرآن؛ پای درس قرآن بنشینید، فرصت ماه مبارک رمضان بهترین زمان شروع اُنس با کلام الله مجید است.


٢) وَ تَدبروا الفُرَضَ فاقامُوه؛در واجبات اندیشیدند و با معرفت آن را برپا داشتند

حجت‌الاسلام شکیبایی گفت:ما باید در حوزه علمیه در محضر اساتید بزرگوار با واجبات آشنا شویم و بعد در قالب تبلیغ آنها را به مردم منتقل کنیم و کار به جایی نرسد که از امر به معروف و نهی از منکر به واجبات فراموش شده تعبیر کنند. ٣) اَحیُوا السُّنَّه؛ سربازان امام زمان در جامعه سنت های پیغمبر اکرم را زنده نگه می دارند و گسترش می دهند. ازدواج،سنت پیغمبر است، فرزندآوری سنت پیغمبر است،احیای این سنت های نبوی به عهده کیست؟!۴)و اَماتُوا البِدعه؛و بدعت‌ها را ریشه کن کردند. شما عزیزان می دانید بدعت و خرافه نه تنها تمام نشده بلکه روز به روز رواج هم پیدا می کند؛ خرافات متعددی در جامعه وجود دارد که ریشه کن کردنش به عهده ماست؛ می گوید ١٣ نحس است و کار به جایی رسیده بود خانه ای که پلاکش ١٣بود معامله نمی شد شهرداری آمد نوشت: ١+١٢ مردم معامله کردند،یا به دخترانی که اصطلاحاً بختشان بسته شده بود می گفتند روز ١٣ فروردین برو علف ها را گره بزن تا بختت باز شود،آیا گره می تواند گره بخت کسی را باز کند؟! و کلی خرافات دیگر که مبارزه با آنها کار ماست. ۵) دُعُوا لِلجهاد فَاجابوا؛ به جهاد دعوت شدند و آن را اجابت کردند.

کارشناس نهج البلاغه بیان کرد:سرباز امام زمان وقتی به جهاد دعوت می شود دیگر چون و چرا را کنار می گذارد،من آمده ام سرباز امام زمان باشم، آیا سزاوار است مُدام در درسم غائب بشوم یا در زمان تبلیغ،در بین مبلغین دیده نشوم و تبلیغ نروم، یا اینکه مُدام به فکر کارهای غیرطلبگی باشم؟عمار اینگونه بود که تا امیرالمؤمنین(ع)لفظ جهاد را به زبان مبارکشان جاری می کردند،اولین نفر لبیک می گفت،دیگر بهانه تراشی نمی کرد، دیگر عذر نمی آورد،به امام زمانش فقط چشم می گفت.۶) وَ وُثقوا بِالقائد فَاتبعوه؛و به قائد و رهبر خویش ایمان داشتند و از او تبعیت کردند.

وی در پایان گفت: اطمینان به امام و رهبر خیلی مهم است؛ در زمان حاضر اطمینان به ولایت فقیه خیلی مهم است،ما آن جاهایی از دشمن بیشتر ضربه خوردیم که به مقوله ولایت فقیه شک کردیم، و آن جاهایی بُرد کردیم که از فرمایشات حکیمانه رهبری تبعیت کردیم،باید اطمینان داشته باشیم و حمایت کننده باشیم و این همان دستور امام راحل است که فرمود:پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    طیب الله
  • سید علی طباطبایی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    سلام علیکم برداشت و تطبیق جالبی بود. تشکر