جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی محمدی

حوزه/ نخستین نشست از سلسله نشست های آشنایی با مبانی ولایت فقیه و حکومت اسلامی با موضوع «رابطه دین و سیاست» در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدمصطفی محمدی، استاد حوزه و دانشگاه در این جلسه ابتدا به تبیین رابطه دین و سیاست پرداخت و ابراز کرد: در این زمینه باید نخست مفهوم دین و سیاست را مورد بررسی قرار داد. در تعریف اصطلاحی از دین، گرایش ها و دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. برخی دین را یک امر غیرقابل فهم می دانند که نمی توان قلمروی برای آن قائل شد. گروهی دیگر دین را امری قابل فهم، اما دارای قلمرو محدود می داند اما تعریف مورد قبول ما از دین، امری قابل فهم و ضامن سعادت بشر است.

وی ادامه داد: گروه نخست دین را مسئله ای رازگونه می پندارند که نباید به دنبال فهم اصل آن بود و تنها باید به آن ایمان داشت و بر اساس فهم خود نسبت به آن عمل نمود و دلایلی همچون مدون نبودن قرآن کریم، قالب و لایه نداشتن دین، وجود آیات محکم و متشابه و… را برای مدعای خود مطرح می نمایند.

حجت الاسلام محمدی در ادامه ضمن نقد بر این دیدگاه، اظهار داشت: تفسیر دین به امری راز آلود و حریف افکن که آدمی نباید درپی کشف آن باشد، رویکرد افرادی است که با توجه به فهم شخصی و مورد پسند خود، قائل به دینداری هستند.

وی در تبیین دیدگاه دوم تصریح کرد: در رویکرد آخرت گرا و عقبی گرایانه، دین تنها به زندگی اخروی ارتباط دارد و دخالت در امور دنیوی را دون شأن دین خوانده می شود.

استاد جلسه در ارائه دیدگاه سوم، دین را مجموعه ای از معارف مربوط به مبدا و معاد و شامل قوانین و مقررات فردی و اجتماعی خواند که از طریق وحی بدست می آید.

استاد جلسه در ادامه به بیان تعریف سیاست پرداخت و اظهار کرد: سیاست یکی از رفتارهای انسانی است لذا تعریف آن با نوع نگرش ما به انسان مشخص می گردد و با نوع نگرش هر اندیشمند به انسان در ارتباط است.

حجت‌الاسلام محمدی مجموعه دیدگاه ها نسبت به انسان را در سه محور قابل دسته بندی کرد دانست و گفت: در دیدگاه اول اندیشمندانی همچون هابز و ماکیاولی، انسان موجودی بدسرشت شناخته می شود. تعریف سیاست بر این اساس نیز فهم این است که چه کسی می برد؟ چه می برد؟ چه موقع می برد؟ و چگونه و چرا می برد. بنابراین کسی از سیاست بهتری برخوردار است که قدرت بیشتری در سلطه بر دیگران داشته باشد. یکی از تعاریف غرب از سیاست بر همین مبنا است.

وی دیدگاه انسان به عنوان یک حیوان پیشرفته را برگرفته از نظریه داروین دانست و ابراز داشت: بر اساس این دیدگاه به انسان، سیاست به معنی اداره جامعه است.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان به بیان دیدگاه معتبر به انسان پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس دیدگاه سوم، انسان موجودی متعالی است که نیازهای بالاتر از حیوانات دارد. تعریف سیاست از این منظر، مدیریت رهبری و هدایت جامعه در مصالح دنیوی و اخروی است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha