جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ برگزاری کرسی آزاد اندیشی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه

حوزه/ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی پیشنهادات خود را در خصوص رونق گفت‌وگوهای مرتبط با فقه نظام در حوزه های علمیه بیان کرد. 

حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز در حاشیه ی برگزاری کرسی آزاد اندیشی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه که صبح امروز در مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: ما برای اینکه به تکامل فقه و اجتهاد دست پیدا کنیم نیازمند این هستیم که در حوزه های علمیه بیش از وضعیت فعلی در خصوص فقه های جدید و حل مشکلات کشور با نگاه فقهی گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گیرد.

وی افزود: برای اینکه این گفت‌وگوها رونق بیشتری بگیرند بنده سه پیشنهاد دارم پیشنهاد اول این است که تمامی رساله های فقهی که با نگاه فقه نظام، نوشته شده تجمیع شده و در قالب یک نمایشگاه در معرض اساتید، فضلا و طلاب حوزه های علمیه قرار گیرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: پیشنهاد دوم بنده این است که اساتیدی که مدعی اختلاف در مبانی استنباط در فقه نظام با مبانی استنباط در فقه کاشف معذر و منجز هستند در قالب مقاله و یا نشست های تخصصی به صورت واضح و صریح اختلافات را بیان کنند به طور مثال بعضی از اساتید قائل هستند که یکی از تفاوت های عمده فقه نظام با فقه کاشف معذر و منجز این است که ما در فقه نظام باید مصالح و مفاسد حاکم بر احکام را استنباط کرده و در اختیار مردم قرار دهیم چرا که اساسا استنباطی که بریده از بیان مصالح و مفاسد ناظر بر حکم است قدرت اقناع کمتری داشته و در نتیجه مورد مشارکت و اقبال کمتری از طرف مردم قرار می گیرد.

وی گفت: پیشنهاد سوم این است که پرسش های قواعد اصولی فقه البیان که در واقع قواعد اصولی منجر به استنباط های جدید هستند در حوزه های علمیه مورد طرح و بررسی قرار گیرند. همانطور که بنده قبلا مطرح کردم چهار پرسش اساسی در فقه البیان مورد بحث قرار گرفته و طرح این چهار سؤال کمک می کند گفت‌وگوهای مرتبط با فقه نظام رونق بیشتری بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین کشوری خاطرنشان کرد: سوال اول و مهمترین سؤال مطرح شده در قواعد فقه البیان این است که ویژگی های بیان شارع چیست و آیا ما می توانیم به بحث های فعلی در مورد ویژگی های بیان شارع اکتفا کنیم یا نیازمند این هستیم که دوباره این سئوال را بر اساس آیات و روایات مورد بازخوانی و بررسی قرار دهیم؟ طبیعتا وقتی متوجه شدیم که بیان شارع یک بیان متفاوتی از بیان عقلا و عرف است در این صورت می فهمیم که نیازمند یک متد کاملتر و جدیدی برای فهم بیان شارع هستیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: ما در فقه البیان قائلیم که بیان شارع یک بیان علمی است و علم او جامع و خطاناپذیر است و مجموعه ای از فواید را برای انسان ها به ارمغان می آورد(در اصطلاح یک علم کاربردی است).

وی ادامه داد: سئوال دوم در قواعد فقه البیان این است که نقطه ی آغاز فهم بیان شارع کجاست؟ و سؤال سوم این است که با توجه به اینکه سئوال نقطه ی آغاز فهم و تفاهم است آیا جواب شارع به سئوال های خود یک پاسخ بسیط است یا چندبعدی؟

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ابراز داشت: چهارمین سئوال مطرح شده در قواعد فقه البیان این است که چگونه می توانیم سئوال و جواب شارع را تعمیق دهیم؟ به نظر ما بیان شارع به دو صورت اجمالی و تفصیلی قابلیت طرح دارد در فرض اول اجمالا سؤال و جواب مدنظر شارع باید برای مردم بازخوانی شود و در فرض دوم همان سؤال و جواب اجمالی را باید به صورت تفصیلی برای عموم مردم تشریح نمائیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha