یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
1

حوزه/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره بر لزوم در نظر گرفتن برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر در کشور به برنامه منسجم استراتژیک نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امیرعلی عموزاده در جلسه ۴۷۸ بنیاد قم‌پژوهی که با حضور قم‌پژوهان در دانشگاه طلوع مهر با موضوع وضعیت فرهنگی هنری قم برگزارشد گفت: باید در برنامه استراتژیک نقاط قوت و ضعف و چشم اندازها را مشخص کنیم و همه تهدیدها و فرصت‌ها را کنار هم بگذاریم و برای آینده پیش رو برنامه عملیاتی طراحی کنیم تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: برای تدوین برنامه استراتژیک با دانشگاه شهید بهشتی وارد مذاکره‌ شدیم. بیش از هزار ساعت کار شد تا اینکه آن برنامه تنظیم شد. مشخص شد جایگاه قم جایگاهی هست با استراتژی در واقع تهاجمی؛ یعنی اینکه فرصت‌های زیادی هست و باید هم این فرصت‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: برای اشاعه فرهنگ، برنامه عملیاتی ارتقایی‌اش باید بر مبنای سیره عقلا و جمع نخبگانی نوشته شود. جمعی که می‌نشینند وتصمیم می‌گیرند و برنامه می‌نویسند. درست مانند قانون اساسی مصوب شده و مهر زده می‌شود و بر مبنای آن باید حرکت کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: اسناد بالادستی ما برای اولین بار از زمانی که مقام معظم رهبری در این جایگاه قرار گرفتند در حوزه فرهنگ ۵۲ سند را امضا کردند و مهر زدند همه آن‌ها لحاظ شده و بر مبنای آن این برنامه شکل گرفته است. همچنین در برنامه عملیاتی ارتقایی آن مواردی لحاظ شده که نقیصه‌هایی بوده و باید لحاظ می‌شده است.

عموزاده تصریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این خطه ملکوتی تنفس می‌کنند. از این یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر مهمان خارجی از ۱۲۰ ملیت داریم. این ۲۵۰ هزار نفر از ۱۲۰ کشور یا می مانند که شهروند محسوب می‌شوند یا به کشور خود باز می‌گردند که سفیر حساب می‌شوند. باید برای این‌ها یک پیوست فرهنگی مرتب، منظم و منسجم تعریف می‌شد.

وی بیان کرد: برای ملیت‌های مختلف که در قم ساکن هستند در نقطه مرکزی شهر در خیابان جمهوری مجتمع شهید آوینی را تحت عنوان خانه فرهنگ و هنر ملل تاسیس شد. سینمای اختصاصی، گالری اختصاصی، سالن نمایش اختصاصی و کلاس‌هایی برای آنها برگزارشد. شاید سوالی مطرح شود برای چه دوره آموزشی آنها از ما ایرانی‌ها جدا شد؛ در حالی که این همه آموزشگاه‌های هنری آزاد متعدد وجود دارد. یکی از دلایل رنگین پوست بودن هنرجویان غیر ایرانی بود و تردد برای آنها مشکل بود.

وی تصریح کرد: وجود بیش از ۱۰۰ هزار طلبه و روحانی در این شهر فرصت هست در کنار برکات زیادی که از این صنف، دنیای اسلام و کره زمین دارد. اینکه ما احساس کردیم حلقه مفقوده‌ای بین جامعه و روحانیت معظم هست. این حلقه مفقوده به اسم هنر است.

وی افزود: رهبری درسخنرانی‌های متعدد هم به طور مستقیم هم غیر مستقیم به مقوله هنر اشاره می‌کنند. بزرگترین اهرم اشاعه فرهنگ هنر است. اگر تمدن را فرهنگ می‌سازد فرهنگ را هنر می‌سازد. پس ضرورت دارد که هنر به مدارس علمی ما راه پیدا کند. به همین خاطر در گام اول مدارسی را چینش کردیم و حجره‌هایی رو تحت عنوان حجره هنر به راه انداختیم. خیلی از مدیران مدرسه به اهمیت موضوع واقف بودند. گفتیم به راحت‌ترین شکل ممکن بدون اینکه زی طلبگی بزرگواران دچار خدشه بشود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: مسئله دیگه مسئله حاشیه‌نشینی استان قم متأسفانه خیلی زیاد حاشیه نشین دارد. حاشیه‌نشینی امور فرهنگی و هنری خاص خودش را طلب می‌کند و باید لحاظ بشود. به تعبیری تمام فعالیت‌های فرهنگی هنری قرآنی اجتماعی که در این دوره تعریف می‌شود با توجه به تدوین آن برنامه استراتژیک است. یک امور جاری هم ادارات ارشاد دارند و خاصه اداره ارشاد قم.

عموزاده گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ ناشر در قم فعالیت می‌کنند. ۵۰۰ چاپخانه داریم. قم اولین استانی است که با همت مدیران سابق شهرک چاپ داریم.

وی بیان کرد: چند وقت پیش میزبان وزیر فرهنگ و هنر کشور عراق بودیم. ایشان وقتی کیفیت آثار مکتوب و چاپی قم را دید بعداً تماس گرفت و گفت ما حاضریم کتب درسی عراق را بدهیم قم چاپ کند. ما به خاطر محدودیتی که در تامین کاغذ داشتیم استفاده از این فرصت را به آینده موکول کردیم.

وی افزود: اگر ما می خواهیم در طرح و برنامه‌های فرهنگی به هدف غایی دست بیابیم باید برای تمام فعالیت‌های فرهنگی هنری پیوست فرهنگی فکری و فلسفی تعریف کنیم.

عموزاده اظهارداشت: بنیاد قم‌پژوهی آثار فاخری که چاپ کرده واقعا قابل استفاده هست و باید این آثار روی میز مطالعه بیاد؛ یعنی از کتابخانه‌ها بیرون کشیده شود و در بطن و متن زندگی ما قرار بگیرد.

وی افزود: بدون اغراق بنیاد قم‌پژوهی پشتوانه محکم و قوی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری است. من امیدوارم این جلسه سر آغازی باشد برای انعقاد تفاهم برای اینکه پیوند بین علم و تحقیق و دانش با حوزه فرهنگ و هنر بیشتر بشود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اهمیت اقتصاد در فرهنگ و هنر گفت: اگر جامعه‌ای به اقتصاد نپردازد و فقط به فرهنگ بپردازد یا بالعکس مرگ جامعه حتمی هست. در واقع فرهنگ و اقتصاد دو روی سکه هستند. ما سکه یک رو نداریم. باید معیشت فرهنگیان و هنرمندان در نظر گرفته شود. اقتصاد هنرمندان محور ذهن ما است. برای معیشت هنرمندان و مولفین در عمل کارهای و اقداماتی صورت گرفته هرچند این اقدامات در مقابل آن عظمت هنرمندان ناچیز است.

وی در حوزه سخت افزار فرهنگی ساخت سینما را زمانبر دانست و افزود: با وجود مضیقه‌های اعتباری در قم سینماهای خوبی به سینمای شهری طی چند سال گذشته ساخته شده است که بسیار عالی است. در پردیسان سینمای کانون پرورشی کودکان راه افتاده است.

عموزاده بیان کرد: در قم ۱۳۰ گروه نمایشی داریم. در مساجد فقط سال گذشته نمایشی توسط استاد و کارگردان به‌نام کشور در عرصه نمایش آقای حسین پارسایی که از بزرگان همین شهر است کارهایی از وی و دیگر بزرگواران اجرا شد قابل تقدیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه در قم ۱۴ انجمن ادبی فعالیت می‌کنند افزود: اگر خروجی این انجمن‌ها قابل رضایت نیست به کم کاری ما در اداره کل برمی‌گردد اما در مجموع چه در حوزه کتاب و چه در حوزه فرهنگ جایگاه قم قابل توجه است.

وی با تاکید بر لزوم نوشته شدن دانشنامه قم تصریح کرد: دانشنامه قم حتماً محور کارهای ما قرار می‌گیرد. پروتکلی را دوستی آورده بود فکر می‌کنم بالغ بر ۵ میلیارد تومان برآورد این کار شده بود. تامین این هزینه از توان اداره کل خارج است ولی این دانشنامه قم واقعاً ضرورت دارد. سعی خواهیم کرد سالی یک میلیارد به آن اختصاص دهیم و طی پنج سال آن را به انجام برسانیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیوست ایدئولوژیک در توسعه تکنولوژیک وجود دارد؟ گفت: این یک واقعیت است ولی بعضی از موارد در حوزه استان قم نیست؛ در هرصورت باید وقتی که یک تکنولوژی می‌آید فرهنگش تعریف بشود و سعی کنیم برای هر سال حداقل پیوست فرهنگی برای هر کار تکنولوژیک داشته باشیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: هنرستان هنرهای زیبا ۱۵ سال است که هنرجو می‌پذیرد. هنرستانش دولتی است و شهریه‌ای اخذ نمی‌کند. کلاً ۱۵۰ دانش آموز دارد و اینکه خیلی برای ما مهم شده یک موقعی بود که رتبه‌های دو رقمی کنکور را داشت. در چند سال اخیر متاسفانه شاید به خاطر مشغله زیادی که دوستان و همکاران و مدیران سابق داشتند آن‌طور که باید آموزش‌ها در هنرستان متمرکز بشود نبوده و سعی داریم تا این هنرستان را تقویت کنیم.

وی گفت: در قم ما همه هنرها را داریم تنها محدودیتی که داریم در رشته موسیقی و آموزشگاه موسیقی است. در قم ۹ تا آموزشگاه موسیقی داریم. نسبت به جمعیت قم خیلی کم است ولی محدودیت‌های ما زیاد است ولی یک سری از هنرها را درصدد هستیم دراطراف قم مثلاً شهرستان کهک بتوانیم یک مجتمع فرهنگی هنری را بسازیم با چند سرمایه‌گذار صحبت شده با فرماندارش صحبت شده است که به فوریت یک سالن چند منظوره بسازیم. بعضی از محدودیت‌هایی که در خود شهر قم داریم به خاطر آن حرمتی است که برای حرم قائل هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: برای فرهنگ تعاریف مختلفی آورده‌اند. به زعم بعضی‌ها که در نگاه اول فرهنگ را واژه عربی می‌دانند فرهنگ واژه کاملاً فارسی و اصیل هست. از دو بخش تشکیل شده فر به اضافه هنگ. هنگ مخفف آهنگ است و فر یعنی شکوه و بزرگی. هنگ یعنی رفتن هر کسی که به سمت بزرگی در حرکت است آن کار فرهنگ می‌نامیم.

وی همچنین تأکید کرد احیای «انجمن مفاخر استان قم » و نشریه «نامه قم» را در دستور کار قرار خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha