یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
زیارت اربعین

حوزه/ استاد حوزه علمیه نجف دو خصلت مهم مهمان نوازی و عشق وصف ناشدنی به امام حسین(ع) را مهمترین عامل در شکل گیری شکل امروزین اربعین حسینی در کشور عراق دانست.

آیت الله الجابری در گفتگو با خبرگزاری حوزه در خصوص زیارت اربعین و سنت پذیرایی اربعین گفت: ملت های مختلف جهان را به خصلت هایی که دارند می شناسند. خصلت هایی که عمری در ذهن و روح یک ملت ریشه کرده است.

وی افزود: در این زمینه ملت عراق نیز با خصایص فرهنگ و تاریخی شناخته می شود. یکی از مهمترین خصایص ملت عراق ارتباط قلبی شدید بین آنها و بین امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: نکته دومی که در فرهنگ کشور عراق بسیار مشهود است خصلت مهمان نوازی است که دوست و دشمن به این خصلت مردم عراق گواهی می دهند. مهمان نوازی و خصلت کرم از مهمترین ویژگی های مردم این کشور است که در همه حوزه ها را خود را نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه نجف بیان کرد: اربعین محل تلاقی این دو ویژگی مهم این ملت است. یعنی مهر امام حسین(ع) که زاید الوصف است و مهمان نوازی و کرم و سخاوتی که در خون ملت عراق است باعث می شود که اربعین شکل امروزین خود را داشته باشد.

وی گفت: اگر ایرانی ها در ماه های آخر برای ایام عید نوروز سرمایه خود را جمع می کنند و با لباس نو و عیدی و خانه تکانی به استقبال سال جدید می روند مردم عراق همه سرمایه یک سال خود را خرج اربعین می کنند و صبر می کنندتا ایام اربعین برسد و همه سرمایه و دارایی خود را صرف اربعین و خدمت گذاری به این دستگاه نمایند.

وی اظهارکرد: خانواده های عراقی همه سعی می کنند خانه خود را به یک موکب مبدل کنند و خادم زوار امام حسین(ع) باشند. همه به دنبال آن هستند که سهم بیشتری از پذیرایی و خدمت رسانی به این دستگاه را داشته باشند.

استاد حوزه علمیه نجف بیان کرد: افتخار ملت ما پذیرایی از میهمانان و زائران امام حسین است. عراقی ها همیشه با افتخار خود را خادم امام حسین(ع) می دانند و به هر گونه خدمتی که می تواند آسایش و آرامش زوار امام را به راحتی برساند اقدام می کنند.

وی گفت: اگر خدمت حقیقی و بذل حقیقی اکرام و سخاوت باشد آن را به پیشگاه امام حسین(ع) عرضه می کنند. در حقیقت هیچگاه در این مسیر از پای ننشسته اند و نخواهند نشست. خداوند از مشیت اش و رحمت اش به شیعیان به صورت عام هدیه داده است که مزار امام حسین را در عراق قرار داده است زیرا عراقی ها با افتخار خاک پای زائران امام حسین(ع) هستند و خانه خود را در واقع خانه امام حسین(ع) و بخشی از حرم می دانند که همیشه در مدح و ثنا و عشق و محبت به امام غوطه ور است و خانه مهرورزان به امام حسین(ع) است.

استاد حوزه بیان کرد: عراقی ها در حوزه فرهنگ شیعی به عنصر اهل بیت(ع) عشق فراوانی می ورزند و از میان معصومین روی حضرت امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) حساسیت خاصی دارند. در ایران در کنار امام حسین(ع) رویکرد مهدوی بسیار قوی وجود دارد.

وی گفت: فرهنگ فاطمی در عراق در همه ابعاد ریشه دارد. ایرانی ها را همه با نام و عنوان مهدویت می شناسند. عراقی ها به شدت مستعد به حرکت در زمینه هرچیزی است که با اسم امام حسین(ع) شروع و به پایان می رسد. به همین دلیل است که در اربعین این سیل خروشان حرکت مردمی عراق برای پذیرایی از زائران امام حسین(ع) هستیم.

وی اظهارکرد: اربعین یک مسیر حقیقی دارد که آن هم به وصال امام حسین و امام معصوم ما می رسد و هیچ پرچمی بالاتر از امام حسین نیست. هیچ شخصیت سیاسی و مذهبی و یا پرچمی در مقابل امام حسین(ع) نیست و همه مردم از نژادها و رنگ ها و شخصیت ها و.. در بهترین حالت خادم امام هستند.

این استاد حوزه علمیه نجف بیان کرد: زیارت امام حسین(ع) همه عالم را از هر رنگ و زبان و ملیت در یک زمان و مکان خاص گرد هم می آورد. محبت امام حسین(ع) است که همه را گردهم جمع می کند و همه شیعیان در این روز بزرگ نوای لبیک یا حسین را زمزمه می کنند.

وی گفت: عراقی ها نسبت به فرهنگ حسینی پا را از احساس فراتر می نهند و برخی از آنها به اصطلاح عامیانه دیوانه امام حسین(ع) هستند. حتی بسیاری از اهل سنت نیز عاشق و محب امام حسین هستند. تنها نواصب هستند که با این فرهنگ سنخیتی ندارند.

استاد حوزه علمیه نجف اظهارکرد: طبیعت ملت عراق طبیعت مهمان دوستی است و به همین دلیل اربعین حسینی با این دو مولفه یعنی حب مهمان و سخاوت مندی و شور حسینی در هم آمیخته است و به همین دلیل این حماسه عظیم را رقم زده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha