دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
امام جمعه یزد

امام جمعه یزد بر لزوم توجه به کرامت خانواده در جامعه به ویژه جامعه اسلامی تاکید کرد و گفت: دشمنان اسلام کرامت خانواده را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با بیان اینکه اطاعت از خدا، کمال انسان را تضمین می‌کند، اظهار داشت: باید تلاش کنیم حاکمیت درون ما در مسیر خدا باشد، زیرا اگر حاکمیت درون بر مدار شیطان باشد، انسان دچار شقاوت و بدبختی می‌شود.

وی عنوان کرد: خداوند متعال برای بندگان خود خیر و سعادت دنیا و آخرت و کمال و رستگاری می‌خواهد و انسان باید بین این دو خواسته انتخاب کند، اگر راه خدا را انتخاب کند، باید خود را از گناه و محرمات دور بدارد.

آیت الله ناصری با بیان اینکه «ورع» برترین اعمال است و مانع از معصیت می شود، افزود: اگر زمینه گناه فراهم شد، حالت ورع انسان را از گناه نجات می‌دهد و به همین دلیل است که پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: « الوَرَعُ سَیِّدُ العَمَلِ ، مَن لَم یَکُن لَهُ وَرَعٌ یَرُدُّهُ عَن مَعصیَةِ اللّه ِ تعالی إذا خَلا بها لَم یَعبَأِ اللّه ...» ُ

امام جمعه یزد ادامه داد: خوف از خدا در وجود انسان متقی وجود دارد بنابراین مراقب باشیم در هیچ حالتی، چه در خفا و چه علنی، چه حالت فقر و چه دارایی مرتکب گناه نشده و از مسیر حق منحرف نشویم.

وی عنوان کرد: باید مراقب باشیم مسائل دنیا ما را فریب ندهد، همانگونه که در آیه قرآن نیز آمده مبادا به خاطر دنیا، مال دنیا و عیال و فرزند، از خدا غافل شوید زیرا در این صورت از غافلان خواهیم بود و غافلان از خاسران هستند.

آیت الله ناصری تاکید کرد: باید با خدا رفیق باشیم، او خالق ماست و از همه کس برای ما مهربان‌تر است و بدانیم که بازگشت ما به سوی اوست بنابراین از معصیت به دور باشیم و با توکل به خدا از شر وسوسه‌های شیطان ایمن بمانیم.

خطیب جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی به تفسیر آیات و روایاتی که به اکرام اولاد تاکید دارد، پرداخت و اظهار داشت: اکرام اولاد به این معناست که در تربیت و ادب او به نحوی بکوشیم که بنده صالح خدا و بنده مفیدی برای جامعه و یاور جامعه اسلامی باشد.

وی عنوان کرد: بهترین حرکت و بهترین خدمت به فرزندان این است که آنها را با خدا آشنا کنیم، اگر فرزند ما با خدا آشنا شد و هویت خدایی پیدا کرد، شخصیت و عظمت پیدا می‌کند و در کسب علم و تقوا جدیت به خرج می‌دهد و به خدمتگزار جامعه تبدیل می‌شود.

آیت الله ناصری با تاکید بر اینکه دین اسلام بر تربیت فرزندان با سه ویژگی مهم شامل دوستی خدا، دوستی پیامبر و محبت اهل بیت(ع) تاکید دارد، اظهار داشت: پدر و مادر با رفتار و منش خود نسبت به دوستی خدا و پیامبر و اهل بیت(ع) و احساس مسئولیت در این زمینه، دنیا و آخرت فرزندان خود را بیمه می کنند.

وی با بیان اینکه خدا پیامبر اسلام را با صفت «انک لعلی خلق العظیم» معرفی کرده است، افزود: ما موظفیم هم در گفتار و هم در عمل از پیامبر اکرم(ص) پیروی کنیم و رفتار، اخلاق، تواضع، صبوری و رفتارهای متواضعانه پیامبر(ص) را سرلوحه خود قرار دهیم.

آیت الله ناصری تاکید کرد: اگر محبت خدا را داریم، باید محبت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را نیز داشته باشیم و در مسیر اطاعت او قرار بگیریم آنگاه خدا ما را در مسیر هدایت و کمال قرار می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه ریشه همه انحرافات، انحراف از مسیر محبت پیامبر(ص) است و اگر مسلمانان در صدر اسلام از مسیر پیامبر خارج نشده بودند و به حرف پیامبر عمل کرده بودند، امروز با این مشکلات مواجه نمی شدیم، افزود: اگر محبت بین مردم و اهل بیت(ع) یا محبت بین مردم و رسول خدا(ص) وجود داشته باشد، هرگز مخالفت خدا و رسول خدا و اهل بیت را نخواهیم کرد.

وی خطاب به مدارس و معلمان بیان کرد: این فرزندان امانات الهی در دست شما هستند، آنها را به دست فضای مجازی و دشمنان خدا نسپارید زیرا آنها می خواهند انسان را از فطرت خود دور کنند.

آیت الله ناصری تصریح کرد: قرائت قرآن و آشنا کردن فرزندان با قرآن کریم، یکی از مهمترین وظایفی است که والدین و معلمان بر عهده دارند زیرا قرآن دستور کمال انسانی و کتاب الهی است.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خانواده بیان کرد: دنیا علیه کرامت و اصالت خانواده می‌جنگد، زیرا خانواده اجتماع کوچکی است که رشد انسان از آنجا شروع می‌شود، بنابراین روابط انسانی و عاطفی در آن بسیار حائز اهمیت است و خانواده های سالم اجتماع سالم را شکل میدهند.

وی افزود: امروز متاسفانه خانواده‌های ما هم از نظر بهداشت و تغذیه و هم از نظر عاطفی تحت تاثیر فرهنگ غرب هستند اما باید توجه داشته باشیم رشد انسانی از رشد در خانواده آغاز می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha