جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام علی غلامی

حوزه/رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران تصریح کرد: هدف مؤسسه معصومیه را تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی دانست که علاوه بر اینکه اعتبار یافته از نام کریمه اهل بیت(س) و در پرتو تعلم از نور ایشان می باشد، پیرو گفتمان امامین انقلاب و فعال در جامعه برای حل مسائل اجتماع نیز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی غلامی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در حرم حضرت معصومه(س) در سخنانی اظهار کرد: طلبه های خواهر خادمه‌های حضرت معصومه (س) هستند این خادمه بودن زمینه تعالی بخشی به آنها است.

وی با یادآوری هدفمند بودن برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در حرم کریمه اهل بیت (س)، و تمنای انتساب و التصاق معصومیه و طلاب به کریمه اهل بیت(ع) افزود: در سیاستگذاری‌ها استعاره‌ها هستند که راهبردها را تعیین می کنند، و موسسه معصومیه با انتخاب استعاره علمی کریمه اهل بیت علیهاالسلام بودن، به دنبال زمینه سازی کسب علم طلاب در خانه حضرت معصومه(س) و از محضر ایشان است. این استعاره حاکی از این باور است که تعلیم و تعلم محقق نمی شود، مگر در سایه ارتباط مستمر با ایشان، در آغاز و میانه و اختتام کارها.

رئیس موسسه معصومیه خواهران، با تاکید بر اینکه نگاه ما به این موسسه، مکانی است برای تربیت خادمین علمی مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام در جوار و ظل عنایات کریمه اهل بیت (ع)، طلاب این موسسه را مانند فضه خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها که در محضر صدیقه طاهره سلام الله علیها در علم و عمل صاحب مقامات عالیه و فکر و بصیرت شد، دانست و این خادمه بودن را زمینه تعالی بخشی به طلاب توصیف نمود.

حجت الاسلام غلامی، به سیره شخصیت‌های بزرگ همچون ملاصدرا در استغاثه به حرم حضرت معصومه(س) و کریمه اهل بیت(س) برای باز شدن گره های علمی اشاره کرد و با تضمین از کلام حضرت خدیجه سلام الله علیها (البیت بیتک و انا جاریتک) و اشاره به فرازی از زیارت امام حسین علیه السلام «إِرادَةُ الرَّبِّ فِی مَقادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَتَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ» وآیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» گفت: ما باید با تمسک و اعتقاد به این مضمون عمیق، قدراین در یکی از بیوت اهل بیت(ع) به عنوان کسانی که علم حقیقی در نزد آنان است و «الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ» می باشند، مشغول تعلم علوم اهل بیت(ع) می شویم را بدانیم، تا علم واقعی توسط ایشان به ما اعطا شود. در این صورت است که می توان امید داشت خداوند بر ما منت گذارده و رضایت اهل بیت(ع) که بالاترین نعمت ادای حقوق آنان را نصیب ماگرداند و قبولی دعای و «امْنُنْ عَلَیْنَا بِرِضَاهُ» و «اللهم أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ الیه» را شاهد باشیم.

رئیس موسسه معصومیه شرط رسیدن و تلقی علم از محضر اهل بیت(ع)، را تذکر، یادآوری، مجاهدت و همت بر حفظ و صیانت از این نعمت الهی دانست و با استناد این فراز از زیارت حضرت معصومه «فَلَا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ»، مراقبت در پاسداشت نعمت حضور در بیت علمی حضرت معصومه(س) را مهم برشمرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بسیاری بودند که در جوار اهل بیت علیهم السلام و حتی بعضی مانند پسر نوح از صلب انبیاء، بودند، اما به سبب غفلت و عدم معرفت، چیزی جزء گمراهی نصیبشان نشد و با تعبیر «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» حتی نسبت خانوادگی شأن با اهل بیت (ع) نفی شد.

وی، مقصود از علم مطلوب را علم نافع عنوان کرد و ضمن دعوت به التزام بر دعای «اللَّهُمَّ إِنِّیْ أَسْأَلُکَ عِلْماً نَافِعاً. و اللهم اعوذبک من علم لاینفع»، هدف موسسه معصومیه را تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی دانست که علاوه بر اینکه اعتبار یافته از نام کریمه اهل بیت و در پرتو تعلم از نور ایشان می باشد، پیرو گفتمان امامین انقلاب و فعال در جامعه برای حل مسائل اجتماع نیز هست.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی، به «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء» اشاره کرده، افزود: بر اساس روایت شریف: «النّاس کُلُّهُم هَالِکوُن إِلّا العَالمون، وَ العاملونَ کُلُّهُم هالِکُونَ الاّ المخلِصونَ»، خلوص و طهارت نفس لازمه موفقیت در مسیر تعلم است، لذا ما در معصومیه آموزش و تربیت را در کنار هم پیگیری می کنیم و مباحث فرهنگی به اندازه مباحث آموزشی دارای اهمیت هست.

گفتنی است، مراسم آغاز سال تحصیلی طلاب جدید الورود سطوح سه و چهار موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران با حضور حجج اسلام غلامی رئیس موسسه و مریجی، معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی از طلاب جدید الورود این موسسه در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، برگزار شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha