یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز در مقابل چشمان جهانیان و برخلاف تمامی قوانین و موازین حقوق بین‌الملل، صهیونیست‌های خبیث و پلید در سایه حمایت‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی علیه مردم غزه جنایت می‌کنند و آنان را به کوچ اجباری و ترک خانه و کاشانه خود واداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۲۴ مهر ۱۴۰۲) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به استمرار جنایت‌های ددمنشانه صهیونیست‌های غاصب علیه مردم مظلوم، اما مقاوم غزه و فلسطین، به دادستان کل کشور و مشخصاً معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه دستور داد تا اقدامات تبیینی و حقوقی جامع و مبسوطی را در قبال جنایات وحشیانه اخیر صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، اتخاذ نمایند و در این راستا تماس‌هایی را با مسئولان و متولیان ذی‌ربط در کشورها و مجامع بین‌المللی برقرار سازند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امروز در مقابل چشمان جهانیان و برخلاف تمامی قوانین و موازین حقوق بین‌الملل، صهیونیست‌های خبیث و پلید در سایه حمایت‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی علیه مردم غزه جنایت می‌کنند و آنان را به کوچ اجباری و ترک خانه و کاشانه خود واداشته‌اند و مع‌الأسف مجامع و سازمان‌های ذی‌ربط بین‌المللی در قبال این جنایتکاری‌ها سکوت پیشه کرده‌اند و اقدامی برای بازداشتن صهیونیست‌ها از جنایت‌ورزی، ترتیب نمی‌دهند!

رئیس عدلیه به وقوع چندین زلزله با مقیاس بالا در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: امروز مردم مظلوم افغانستان بواسطه وقوع زلزله در فشار و عسر هستند لذا نباید از آن‌ها غفلت کنیم و باید هر مقدار که می‌توانیم به این مردم مسلمان یاری رسانیم.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا گفت: جا دارد از اقدامات و تلاش‌های مادی و معنوی و سیاسی شخص رئیس‌جمهور محترم و دولت در جهت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین کمک به زلزله‌زدگان افغانستانی قدردانی کنیم.

رئیس قوه قضائیه همچنین از مسئولان و همکاران قضایی خواست تا با ایجاد حسابی، با متولی‌گری معاونت منابع انسانی، اعانه و کمک‌های مالی خود را در هر حدی که استطاعت دارند ولو اندک به دست مردمان مظلوم و مسلمان فلسطین و افغانستان برسانند تا در خوان احسان و نوعدوستی سهیم و شریک باشند.

موضع ‌گیری در مورد قتل داریوش مهرجویی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از همان ابتدای امر، مسئولان قضایی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصاً پیگیری و تأکید کردم که با بهره‌گیری از کلیه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلین شناسایی شوند و پرونده آن‌ها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد؛ این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد موجب تزریق احساس امنیت هر چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌گردد و در نقطه مقابل چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل صورت گیرد، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القاء ترس و ناامنی می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه نشست امروز از دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور و همچنین سازمان بازرسی به سبب بازدیدها و سرکشی‌های میدانی و انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع فساد، تقدیر به عمل آورد و بر ضرورت استمرار و تقویت این رویکرد تأکید کرد.

وی در همین راستا گفت: امروز عزم هر سه قوه برای جلوگیری از وقوع فساد جزم است؛ در دستگاه قضایی نیز تمرکز اصلی بر جلوگیری از وقوع فساد و انسداد بسترهای فسادزا معطوف است؛ همچنین اقدامات سودمندی نیز در جهت حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی انجام گرفته است؛ این اقدامات و دستاوردها که بعضاً مانع بروز خسارات شده است ثمره و نتیجه‌ی عملِ به‌موقع است؛ همه امور باید در وقت خود انجام گیرند؛ این نکته‌ای است که ما مسئولان همواره باید مطمح‌نظر قرار دهیم.

رئیس دستگاه قضا گفت: باید این نکته را نیز مورد تاکید قرار دهم که با ورود به موقع سازمان بازرسی در بسیاری موارد از وقوع فساد جلوگیری به عمل آمده است و در این جهت مقامات دولتی نیز اهتمام مطلوبی داشتند و با دستورات و مرقومه‌های خود، از تحمیل خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آوردند که مصادیق این امر در قضایایی نظیر پرونده جهاد کشاورزی و پرونده خودرو و ... مشهود و ملموس است.

رئیس عدلیه تاکید کرد: در امر پیشگیری از وقوع جرم و سایر امور که به نحوی از انحاء همکاری و هماهنگی هر سه قوه را می‌طلبد، باید انرژی و امکانات را هم‌افزا کنیم و از انجام کارهای موازی بپرهیزیم تا خدای‌ناکرده شاهد خنثی شدن کارهای یکدیگر نباشیم.

رسیدگی به پرونده‌های مهم دادگستری‌ها طولانی نشود

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز به مسئولان قضایی در دادگستری‌ها دستور داد تا در قبال همه پرونده‌ها بخصوص پرونده‌های مهم، در کنار دقت و لحاظ موازین قانونی، سرعت را هم در دستور کار قرار دهند چرا که طولانی شدن رسیدگی‌ها در برخی از پرونده‌ها بعضاً خود سبب وقوع فساد و ظلم به مردم و یا ضربه به اقتصاد کشور و ایجاد هزینه می‌شود.

رئیس قوه قضائیه به دادسرای انتظامی قضات نیز دستور داد تا در بازرسی‌های خود از مراجع قضایی مواردی نظیر «رسیدگی‌های دقیق و سریع به پرونده‌ها» و «اجرای به موقع احکام قطعی» را مورد اهتمام قرار دهند.

وی در همین راستا گفت: اگر چه به عدم تطابق حجم کار و نیروی انسانی در مراجع قضایی واقف هستم، اما دادسرای انتظامی قضات موارد ناظر بر طولانی شدن رسیدگی‌ها و معوق ماندن برخی پرونده‌ها را با جدیت پیگیری کند و اقدامات مقتضی را در قبال این موضوع ترتیب دهد تا پروندهایی که امکان رفع مشکل برای تسریع در رسیدگی را دارند، هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: اگر چه من شخصاً برخی پرونده‌ها در موضوعات امنیتی و اقتصادی و ... را بصورت موردی پیگیری و بررسی می‌کنم، اما باید توجه داشت که تعداد و حجم این پرونده‌ها با توجه به وقت و اشتغالات دیگری که رئیس قوه قضاییه دارد، چندان بالا نیست لذا باید بخش‌های ذی‌صلاح در دستگاه قضایی از جمله دادسرای انتظامی قضات، به موضوع رسیدگی‌های دقیق و سریع در مراجع قضایی عنایت داشته باشند و پیگیری این موضوع را بصورت سازمان‌یافته همواره در دستور کار قرار دهند.

در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از استماع گزارش رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص روند خرید تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز قوه قضاییه از میان کالاهای تولید ملی که منجر به صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی شده است، خطاب به رئیس این مرکز تصریح کرد که در فرآیند مربوط به خرید تجهیزات مورد نیاز بخش‌ها و واحدهای مختلف قضایی، دو مقوله «کیفیت مطلوب» و «قیمت به صرفه» حتما لحاظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین «مظفری» رئیس دیوان عدالت اداری نیز در این جلسه، از پیگیری دستور هفته گذشته رئیس قوه قضاییه پیرامون آراء صادره از سوی این دیوان برای مجموعه ساختمانی ناایمن در شهرستان اسکو خبر داد و گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، مشخص گردید که پس از صدور رای کمیسیون ماده ۱۰۰ ناظر بر تخریب ۵ طبقه اضافه بنای ساختمان و ورود پرونده به دیوان عدالت اداری، به دلیل آنکه در رای صادره از ناحیه کمیسیون ماده ۱۰۰، نظر کارشناس اخذ نشده بود، دیوان عدالت اداری اقدام به نقض رای و بازگرداندن آن به کمیسیون کرد تا کمیسیون با اخذ نظر کارشناس، رای مجدد خود را صادر کند؛ در این حین، مسئولان ذی‌ربط در شهرستان اسکو حدود یک سال به سازنده ساختمان فرصت دادند تا اقدامات ناظر بر ایمن‌سازی را انجام دهد که پس از گذشت این مدت و عدم انجام اقدامات مربوط به ایمن‌سازی، مجددا پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و ضمن اخذ نظر کارشناسی رای تخریب اضافه بنا صادر شد؛ این رای در دیوان عدالت اداری نیز مورد تایید قرار گرفت و هم اکنون در مرحله اجراست. به عبارت دیگر، دیوان عدالت اداری به جز مورد توضیح داده شده هیچگونه دستور موقتی که منجر به ادامه روند تخلفات در احداث اضافه بنای این ساختمان شده باشد را صادر نکرده است.

دستگیری اعضای باند جعل اسناد قضایی در استان فارس

حجت‌الاسلام والمسلمین «عبداللهی» رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز در این جلسه از دستگیری اعضای باند جعل اسناد قضایی در استان فارس خبر داد و گفت: اعضای این باند از طریق جعل مکاتبات قضایی و دادنامه از شعبی که وجود خارجی نداشتند، اقدام به جعل احکام و سوءاستفاده از آن‌ها می‌کردند.

وی همچنین در این جلسه از دستگیری سه نفر از وکلای مرتبط با یک باند ارتشاء در یکی از استان‌های جنوب شرق کشور و بازداشت سردسته باند شاهدان دروغین در گرگان خبر داد.

«بابایی» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز طی سخنانی در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در زمینه سند دار کردن واحدهای صنعتی سراسر کشور، اظهار کرد: بر اساس پایش‌های صورت گرفته مشخص شده که مشکل اصلی ۴۴ درصد از واحدهای صنعتی غیرفعال در سطح، مشکل کمبود نقدینگی است؛ همچنین تعداد قابل توجهی از این واحدهای صنعتی غیرفعال، فاقد سند رسمی بوده و تنها دارای برگه واگذاری هستند که این موضوع، عملا امکان دریافت تسهیلات بانکی را برای آن‌ها ناممکن می‌کند.

وی صدور اسناد رسمی برای واحدهای صنعتی فاقد سند رسمی را گام مؤثری در راستای حل مشکلات نقدینگی و دریافت تسهیلات از سوی آن‌ها عنوان کرد و گفت: پس از صدور قریب به ۶ هزار سند رسمی برای واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی در اوایل ماه جاری، هفته گذشته نیز سند رسمی ۴۳۸ واحد صنعتی در قم، به تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی تحویل داده شد.

بابایی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، امیدواریم تا پایان سال جاری، آن دسته از واحدهای صنعتی که فاقد معارض هستند و دارای برگه واگذاری می‌باشند، دارای سند رسمی شوند.

«صالحی» دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این جلسه، با اشاره به برخی اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی دادستانی تهران در راستای حفظ و ارتقاء امنیت روانی جامعه و برخورد با مخلان این حوزه، اظهار کرد: با عنایت به موارد مطروحه ناظر بر قتل یکی از کارگردانان سینمای کشور، مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و همچنین برخی از انسان‌رسانه‌ها که مطالبی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم در خصوص آن‌ها انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاوه معین‌فر/1 IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    20 0
    برای داریوش مهرجویی چه می‌توان نوشت؟ این دو روز هر آنچه باید، درباره او نوشته و گفته شده است. در سینمای ایران حتی بالاتر از آن در تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مگر کسی می‌تواند جایگاه بی‌بدیل مهرجویی را نادیده بگیرد؟ او جز معدود هنرمندان تأثیرگذار بر چند نسل است، بدون شک جریان روشنفکری فرهنگ و هنر ایران به او مدیون است. جدای از جریانات فرهنگی و هنری این ادعا پر بی‌راه نیست اگر بگوییم شاید تعداد بسیار کمی باشند که تحت تأثیر یکی از فیلم‌های او قرار نگرفته باشند. براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با خلق هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت حمید هامون در فیلم هامون، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌ است. مهرجویی بارها جزء برترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران انتخاب شده، از جمله در نخستین رأی‌گیری مجلهٔ فیلم به سال ۱۳۶۷ و در رأی‌گیری سال ۱۳۷۸ مجلهٔ دنیای تصویر و در نظرسنجی سال ۱۳۸۱ مجلهٔ نقد سینما. او در رأی‌گیری ۱۳۹۸ مجلهٔ فیلم به عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران انتخاب شد. حتی اگر فیلم‌های او بر شخصی به طور مستقیم هم اثرگذار نبوده باشد، اتفاقاتی که فیلم‌های او رقم زده را که دیگر نمی‌توان انکار کرد، برای مثال فیلم دایره مینا ساخته سال 1353 او باعث شد تا تاسیس سازمان انتقال خون ایران به عنوان یک نیازی ضروری جامعه قلمداد شود و شکل بگیرد. در سال 1395 علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل وقت سازمان انتقال خون ایران، در مراسم نمایش دایره مینا و تقدیر از داریوش مهرجویی گفت: «خوشبختانه ایران در خصوص اهدای خون توانسته همپای کشورهای توسعه‌یافته عمل کند و 100 درصد خون اهداء شده در ایران داوطلبانه و به شکل ایثارگرانه است. [...] همه ما مرهون حرکت بزرگ داریوش مهرجویی در این زمینه هستیم.» ... ادامه دارد
  • کاوه معین‌فر/2 IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    20 0
    ... چهار فیلم بانو، سارا، پری و لیلا در پرداختن و نشان دادن زنان و معضلات مختص به هر کدام از آن‌ها، در تاریخ سینمای ایران اتفاقی بدون تکرار است. در فیلم بمانی (1380) روی معضل خودسوزی دختران و زنان دست گذاشت، در مهمان مامان (1382) به بخشی از جامعه پرداخت که با سیلی روی خود را سرخ نگه می‌دارند اما برای مهمان سرزده همه چیز خود را در طبق اخلاص می‌گذارند. در سنتوری (1386) به اعتیاد و اثرات مخرب آن در زندگی یک جوان با استعداد و متعلق به بخش مرفه جامعه پرداخت. در نارنجی‌ پوش (1390) به پاکیزگی محیط زندگی و محیط زیست روی کرد و ... . حال پایان راه چنین گنجینه‌ای با چنین فاجعه‌ای رقم خورده است. کلاهتان را قاضی کنید آیا اعلام یک روز عزای عمومی در سراسر کشور سزاوار این بزرگمرد هنر نیست؟ اهالی سینما اعلام 3 روز عزای عمومی کردند ولی واقعاً تاثیرات داریوش مهرجویی بسیار بیشتر از جهان سینماست و این اعلام عزای عمومی در سراسر کشور کمترین کاری است که برای او می‌توان انجام داد. شهرداری و نهادهایی که بیلبوردهای شهرها را در اختیار دارند و با تابلوهای شعر و تصویر شاعران و... می‌خواهند خود را علاقه‌مند به فرهنگ و هنر نشان دهند، امیدوارم برای یاد و نام داریوش مهرجویی تعلل نکنند. البته طلب داریوش مهرجویی از این مملکت بسیار بیشتر از یک روز عزای عمومی و چند بیلبورد در سطح شهر است، ولی این حداقل‌ها را هم باید یادآوری کرد. روحش شاد و یادش همیشه ماندگار باد.
  • رئیس مجلس شورای اسلامی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    20 0
    محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش را تسلیت گفت. متن این پیام تسلیت به این شرح است: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم». خبر فقدان تأسف‌بار کارگردان نامدار، استاد درس‌آموز سینمای ایران و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان ناباورانه و غم‌انگیز بود. اینجانب، در سال‌های مسئولیت در شهرداری تهران و در جریان ساخت دو اثر سینمایی توسط مرحوم مهرجویی، شخصاً علاقه‌مندی وافر آن هنرمند به ایران عزیز را شاهد بودم و می‌دانم که ایشان به‌دلیل آن‌که از خوشحال‌کردن دشمنان ایران و اتخاذ مواضع علیه منافع ملت حذر می‌کرد، تا آخرین ماه‌های زندگی خود آماج حملات متعدد رسانه‌ای قرار گرفت. مهرجویی از شاخص‌ترین چهره‌های نسلی از هنرمندان بود که ارزش‌های اجتماعی را به پای خوشایند چند جشنوارهٔ هنری خارجی ذبح نکردند و علاقه‌مندی وافر و واقعی به ایران و مردم این سرزمین، آن‌ها را از خاک‌پاشیدن به چهرهٔ کشور در آثارشان دور نگاه داشت و موجب خلق آثار مهمی در راستای شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی و نشان‌دادن حساسیت‌های فرهنگی و اجتماعی خانوادهٔ ایرانی شد. مهرجویی مهم‌ترین و اثرگذارترین سینماگری بود که برخلاف سیاست‌های فرهنگی و جو غالب سال‌های پیش از انقلاب، با جرئت و جسارتی مثال‌زدنی، هنر خود را هم از ابتذال و برهنگی و هم از اوباش‌گری و جاهل‌مآبی دور نگاه داشت و به کارگردانان جوان نشان داد که فیلم‌سازی به دور از ابتذال و واجد ارزش‌های هنری چه مولفه‌هایی دارد. تا جایی که امام خمینی (ره) فیلم «گاو» مهرجویی را فیلمی آموزنده دانستند. از همین جهت، می‌توان ادعا کرد سینمای بعد از انقلاب و شناخته‌شدن سینمای ایران در میان هنرمندان جهان، مدیون مرحوم مهرجویی به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران آن است. این حادثۀ تلخ که حقیقتاً لطمه‌ای بزرگ برای جامعهٔ هنری کشور است، باید تا روشن‌شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذی‌ربط پی‌گیری شود. فقدان استاد داریوش مهرجویی و همسر ایشان را به جامعهٔ هنری کشور، اهالی سینما، شاگردان، دوست‌داران و خانوادهٔ محترم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن دو، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی.
  • کمیسیون فرهنگی مجلس IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    20 0
    کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن جنایت قتل مهرجویی و همسرش در نامه‌ای، از مسئولان قوه قضائیه درخواست پی‌گیری و اعمال شدیدترین مجازات‌ها را در این واقعه تلخ کرد. در متن این نامه آمده است: "بقاء مختص ذات اقدس است" خبر ناگهانی به قتل رسیدن زوج هنرمند کشورمان، مرحوم جناب آقای داریوش مهرجویی و سرکار خانم وحیده محمدی‌فر سبب تأسف و تأثر شدید گردید. این هنرمند کشورمان، در دوران عمر خود، به توسعه سینما کمک‌های موثری داشته است. کمیسیون فرهنگی، ضمن محکوم کردن این جنایت، از مسئولان محترم قوه قضائیه مجدانه درخواست پی‌گیری و اعمال شدیدترین مجازات‌ها را به لحاظ ارتکاب قتل و همچنین جریحه‌د‍‌ار کردن عواطف جامعه را دارد. از درگاه خداوند رحمان، برای این هنرمند سفرکرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان ایشان و جامعه سینمایی کشور تسلی خاطر خواستار است.
  • هنرمند ماندگار IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    20 0
    روزنامه جوان نوشت: داریوش مهرجویی، سازنده مهم‌ترین آثار سینمای ایران با موضوع زنان بود و یک چهار‌گانه سینمایی را در دهه ۷۰ درباره زنان ساخت. مهرجویی در فیلم‌سازی درباره زنان، نه اداهای فمنیستی درآورد و نه سعی کرد برای زن ایرانی کاسه داغ‌تر از آش شود و نه مانند خیلی از آثار به اصطلاح زنانه در طرفداری از زنان که ژستی مدافعانه از این جنس دارند به طریق افراط گام برداشت. سال ۷۵ وقتی برای نمایش فیلم پری به جشنواره‌ای غربی رفته بود، نازی بیگلری، خبرنگار صدای امریکا از او درباره چرایی استفاده شخصیت‌های زن فیلم‌هایش از چادر (به‌طور مشخص پری و سارا) سؤال کرد و این پاسخ را شنید که «این واقعیت زنان جامعه ماست»؛ همین‌قدر مختصر و مفید. ماجرا از این قرار بود که او زنان چادری فیلم‌هایش را عناصری مفلوک و بیچاره و اسیر فضایی مردسالارانه ترسیم نکرده بود و آن‌ها را شریف و مقتدر و با ابهت نشان داده بود. شخصیت‌های اصلی فیلم‌هایش به عنوان یک زن مانند فیلم‌های به‌اصطلاح فمنیستی و افراط‌گرایانه یک دهه بعد سینمای ایران توسری‌خور و مظلوم و زیر سلطه مردان ترسیم نشده بود و آن‌ها به انگیزه انتقام‌جویی علیه یک جریان تنزل شخصیت نیافته بودند. به عبارتی، مهرجویی در فیلم‌هایش درباره زنان از زاویه‌ای هیستریک و عصبی ورود نکرد و آثاری نجیب و شریف ساخت. او برای تولید آثار زنانه‌اش هرگز پای در وادی جریان شبه‌روشنفکری نگذاشت. یکی از آثار مهم او (بانو) با محوریت یک شخصیت زن در زمانه خود به دلیل بدفهمی برخی مدیران وقت به محاق توقیف رفت و هفت سال امکان اکران پیدا نکرد. با این حال این بی‌مهری نیز هرگز دلیل و انگیزه‌ای برای او نشد تا بخواهد هنر را واگذارد و مسیر فیلم‌سازی‌اش را به سمت انتقام‌جویی‌های بچگانه تغییر دهد. اتفاقاً عصبانیت حامیان فتنه زن، زندگی، آزادی از داریوش مهرجویی نیز از همین‌جا ناشی می‌شد که چرا او خود را هزینه این بلوای ساختگی نکرد. برای همین، حرمت پیرمرد را در سالن سینما شکستند و حتی تا پیاده‌روهای بیرون سالن او را تعقیب کردند تا از زبانش دست‌کم یک جمله مطابق آنچه می‌پسندند، بشوند، اما نشنیدند. ...
  • وجه الربی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام. تنها فعالیتهای خداپسندانه می ماند و بس.