یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
غزه

حوزه/ جنگ اسرائیل در نوار غزه، دیروز یکشنبه در بحبوحه یک بحران انسانی جدی وارد صدمین روز خود شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، با توجه به درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس، جنگ اسرائیل در نوار غزه روز یکشنبه در بحبوحه یک بحران انسانی جدی وارد صدمین روز خود شد.

آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد (آنروا) نسبت به بزرگی ویرانی و مرگ هشدار داد. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس که در حال بازدید از منطقه ساحلی است، گفت: گستره مرگ، ویرانی، آوارگی، گرسنگی، آسیب دیدن و اندوه ۱۰۰ روز گذشته، انسانیت مشترک ما را لکه دار کرده است.

وی همچنین تأکید کرد که یک نسل کامل از کودکان غزه از "آسیب روانی" رنج می‌برند، بیماری‌ها همچنان در حال گسترش هستند و قحطی در حال خودنمایی است.

در حالی که بیشتر مناطق غزه به زمینی خاکستری رنگ تبدیل شده است که در بالای آن، آوار ساختمان‌های فروریخته وجود دارد، بر اساس برآوردهای اولیه فلسطینی‌ها، حملات اسرائیل منجر به تخریب کامل یا جزئی دو سوم ساختمان‌ها و خانه‌ها در غزه شده است.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت نوار غزه به سمت جنوب آواره شده و در اردوگاه‌های بی‌صلاحیت یا حتی در پارک‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها به سر می‌برند.

برآوردهای سازمان ملل نشان می دهد که ۱.۹ میلیون نفر یا حدود ۸۵ درصد جمعیت، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. بسیاری به رفح یا مناطق دیگر در جنوب این منطقه کوچک پناه برده‌اند، در حالی که وزارت بهداشت محلی، بار دیگر تأکید کرد که زیرساخت‌های لازم برای پذیرش آنها را ندارد.

در مورد بیمارستان‌های غزه، بسیاری از آنها کار خود را متوقف کردند. سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که کمتر از نیمی از بیمارستان‌ها فقط تا حدی کار می‌کنند.

در ارتباط با این بحران بزرگ انسانی، اسرائیل به محدودیت ورود کمک‌ها به غزه از طریق محور رفح در مجاورت مصر، علی‌رغم همه درخواست‌های بین‌المللی، ادامه می‌دهد.

همچنین نگرانی‌ها در مورد شعله‌ور شدن کل منطقه و گسترش درگیری به ویژه پس از حملات مشترک آمریکا و انگلیس بر ضد حوثی‌ها که در همبستگی با غزه حملات خود را در دریای سرخ بر ضد کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل بیشتر می‌کنند، افزایش می‌یابد.

و نیز تنش در مرز لبنان با شمال اسرائیل ادامه دارد و تبادل آتش بین جنبش حزب الله لبنان که از حماس حمایت می‌کند و بین نیروهای اسرائیلی، تقریباً روزانه برای بیش از سه ماه ادامه دارد.

ده‌ها هزار نفر از ساکنان دو طرف این مرز در آغاز درگیری از منطقه تخلیه شدند.

اما اسرائیل بر ادامه جنگ اصرار دارد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو با اشاره به شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی که اسرائیل را به ارتکاب اقدامات نسل کشی در غزه متهم کرد، اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند مانع کشورش شود، نه لاهه، نه محور شرارت (به گفته او) و نه هیچ کس دیگری.

شایان ذکر است که جنگ بین اسرائیل و حماس در پی حمله این جنبش به پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی اسرائیل در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد و به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۱۱۴۰ کشته برجای گذاشت.

در حالی که حدود ۲۵۰ نفر در جریان این حمله به گروگان گرفته شدند که طبق ادعای اسرائیل هنوز ۱۳۲ نفر از آنها در داخل غزه باقی مانده‌اند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، در طرف فلسطینی، بمباران اسرائیل منجر به شهادت ۲۳۸۴۳ نفر شده است که بیشتر آنها کودک و زن بوده‌اند و بیش از ۶۰۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha