یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حال و هوای بخش حوزوی در نهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) به اعجازات قرآنی اشاره کرد که باعث مسلمان شدن مستشرقان شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین زمانی در نشست علمی «علل جذب مستشرقان به قرآن کریم»، در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران گفت: چهره های بسیاری با مطالعه قرآن جذب این کتاب آسمانی شدند. در یک منبع، بیان شده است که حدود ۲ هزار نفر از اساتید دانشگاه های دنیا جذب قرآن کریم شده اند و بسیاری از این افراد مسلمان شدند و مابقی جزو مروجان قرآن کریم شدند.

وی افزود: این ۲ هزار نفر، آماری مرتبط به اوایل انقلاب است ولی در سالهای پس از انقلاب این رشد، سریعتر شد. در بین این چهره ها، چهره های برجسته ای حضور دارند. در اینجا به دنبال نام بردن نیستیم بلکه به دنبال این مساله هستیم که قرآن چه جاذبه ای داشته است که جذب قرآن کریم شده اند.

استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به محورهای جاذبه قرآن، بیان کرد: محور اول جاذبه قرآن که توسط این افراد بیان شده است، مساله جامعیت معارف قرآن است. قرآن تبیان کل شی است ولی آیا این مدعی ما است یا دانشمندان دیگر نیز این جامعیت را درک کرده اند؟ قطعا پاسخ این مساله «آری» است.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: مایکل هارت یک دانشمند آمریکایی است که رئیس تنظیم رشته های علوم فضایی آمریکا بوده است و چهار دکتری تخصصصی نیز دارد. وی به دنبال انتشار کتابی در خصوص نقش آفرینان تمدن های بشری رفت و جمع انبوهی از اسامی را پیش روی دید. تصمیم گرفت که ۱۰۰ نفر از بزرگمردانی که تاریخ را ساخته اند جمع آوری و معرفی کرد. وی در ادامه ترتیب این ۱۰۰نفر را به شکل ترتیب منطقی چینش کرد. ولی حضرت محمد(ص) را نفر اول این فهرست چینش کرد و کتاب را چاپ کرد. مسیحیان به وی اعتراض کردند که چرا حضرت عیسی را نفر سوم انتخاب کردی؟ وی پاسخ داد که من بر اساس منطق این چینش را انجام دادم. وی گفت حضرت عیسی معنویت و اخلاق را در تاریخ بشر احیا کرد ولی مشاهده کردم که پیامبر اسلام نخست ایمان و معنویت را در جامعه بشری احیا کرده است و کار دیگر آن است که ایشان یک برنامه زندگی از تولد تا مرگ را به شکل احکام فقهی به عنوان برنامه بشری عرضه کرد.

این فعال و پژوهشگر قرآنی یادآورشد: نفر دوم دکتر مهدی ادواردو آنیلی است. مردم ایران با نام ایشان آشنا هستند. ایشان تنها فرزند بزرگترین ثروتمند کشور ایتالیا بود. شرکت فیات وابسته به این خانواده است. دکتر قدیری ابیانه که دوست ایشان بود بیان می کرد که ثروت این خانواده همتای نفت ایران است. ادواردو یک فرد مسیحی بود و مادرش نیز یهودی بود. ایشان در یک گشت و گزار اتفاقی در کتابخانه قرآن را می بیند و این کتاب را مطالعه می کند و جذب آن می شود. وی در ادامه به این جمع بندی می رسد که این کتاب، نوشته یک انسان معمولی نیست. وی در ادامه تحقیقات گسترده ای کرد وبه دین مبین اسلام ایمان آورد.

وی یادآورشد: وی در ادامه استکبارستیزی امام راحل را نیز در آن زمان می بیند و جذب امام می شود. وی در ادامه از طریق شخصیت هایی از جمله دکتر قدیری ابیانه کتب مختلفی از شیعه را مطالعه می کند و جذب فرهنگ تشیع می شود. وی در ادامه نام مهدی را برای خود انتخاب می کند.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی افزود: وی پس از آن به ایران آمد و امام نیز به ایشان تفقد کرد. ضمنا ایشان تصمیم گرفت که قصد دارد برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه در ایران بیاید. صهیونیست ها متوجه شدند که اگر این اتفاق رخ دهد این ثروت عظیم صرف تبلیغ اسلام و دین خواهد شد. پدر ایشان نیز به پسرش گفت که اگر از اسلام بر نگردی تمام اموال را به نام دیگران می زنم ولی ایشان از تصمیم اش برنگشت. صهیونیست ها اقدام دیگری کردند و تلاش کردند که ایشان را به پزشکان روانی مراجعت دهند. وی آماده سفر به ایران شد و البته این موضوع را نیز متوجه شد که صهیونیست ها قصد ترورش را دارند و همین مساله هم رخ داد. آنیلی تنها با جامعیت قرآن بود که به این ثروت عظیم پشت کرد.

استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: مساله دیگر، اعجاز علمی قرآن است که باعث جذب دانشمندان بزرگ جهان شده است. نفر اول، دکتر موریس بوکای، رئیس تیم جراحی فرانسه بود که به دلیل برخورد با اعجاز علمی قرآن اسلام آورد و بیست سال در دانشگاه سوربون فرانسه مشغول تدریس قرآن و اسلام شد.

وی گفت: ویژگی سوم، بخش معارف اخلاقی و عرفانی قرآن کریم است. قرآن کتاب اخلاق است. به دلیل اینکه تمدن غربی فاقد اخلاق است. این تمدن در حال اضمحلال است. دانشمندان بسیاری از جریان غربی به همین دلیل در مقابل اسلام سر تعظیم فرود آوردند که از جمله آنها می توان به پرفسور روژه گارودی اشاره کرد.

این فعال و پژوهشگر قرآنی یادآورشد: الهی بودن قرآن عدم تحریف قرآن عامل جذابیت دیگر قرآن است. تاریخ نگاری صحیح و هدفمند از دیگر علل جذابیت قرآن کریم برای دانشمندان غربی است و بحث ششم، بعد ادبی قرآن کریم است. ویژگی ادبی قرآن به حدی برجسته است که هیچ بشری نمی تواند بالاتر از این کلمات و جملات، نوشته ای تولید کند. ۱۴۰۰ سال است که دنیا نتوانسته است یک آیه مثل قرآن بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha