پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

برای نخستین بار در جهان اسلام، لوح فشرده سه زبانه کتابخانه تخصصی فقه باعنوان "جامع فقه اهل بیت(ع) به همت محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مدیر پروژه فقه اهل بیت (ع) در گفت و گوبا خبرنگاران ، هدف از تولید این اثر گرانسگ را جمع آوری و احیای آثار فقهای نامدار و تسهیل در امر پژوهش و تحقیق پویندگان اجتهاد عنوان کرد.

 حجت الاسلام علیرضا رحیمی ثابت افزود: این پروژه در سال 1382 با خواست رییس مرکز تحقیقات کامپوتری علوم اسلامی آغاز شد و در سال 1385 نسخه یک این نرم افزار در حد یک کتابخانه عمومی با 720 عنوان کتاب در 1783جلد از 283 مولف تولید و توزیع گردید.

وی ادامه داد: این مجموعه تولید شده که اکنون به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور عرضه شده است، به عنوان نسخه 2 و با عنوان کتابخانه تخصصی فقه پس از 6 سال کار پژوهشی و تحقیقاتی به سرانجام رسید.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: 1250 عنوان کتاب و رساله فقهی در بیش از 3 هزار جلد از 410مولف با قابلیت های فراوان علمی، پژوهشی و فنی در مراکز علمی، فقهی به دانشمندان و فقیهان عرضه شده است.

حجت الاسلام رحیمی ثابت این لوح گرانسگ را دارای بخش های اصلی و فرعی دانست و گفت: کتابخانه، جستجو، قرآن، آیات الاحکام، ارتباط کتب با یکدیگر، تقسیم ابواب اصلی کتب فقهی، قواعد فقهی، اصطلاحات و لغت نامه از جمله بخش های اصلی این برنامه می باشند.

وی در ادامه به معرفی قابلیت های پژوهشی برنامه پرداخت و اظهار داشت: «ایجاد ارتباط متون با شروح، حواشی و ترجمه های متون»، «ارتباط بین 1600 جلد کتاب، متن و شرح، حاشیه یا ترجمه آنها»، «برخورداری از 143 قاعده یا اصل فقهی و اتصال آنها با سرفصل های مربوطه»، «ارائه 14دوره لغت نامه قابل دستیابی از طریق ریشه، مشتق و جستجو» از قابلیت های پژوهشی این لوح فشرده است.

مدیر پروژه فقه اهل بیت (ع)، «ایجاد میزهای پژوهشی، مدیریت و ذخیره آن ها»، «ارائه آیات الاحکام مربوط به 49 باب از ابواب اصلی فقه و اتصال آنها به همه کتب»، «ارتباط متن ها با قرآن، آیات الاحکام، شروح، حواشی، ترجمه ها و لغت نامه ها و انتقال متن دلخواه به محیط یادداشت نورو Ms-Word»، «تفکیک متون کتاب در قالب 62 باب اصلی فقه از جمله؛ مسائل مستحدثه در طب، بیع و تجارت،...» را از دیگر قابلیت های پژوهشی این لوح فشرده برشمرد.

وی ادامه داد:«استفاده از استاندارد یونی کد(Unicode) برای برطرف ساختن محدودیت ها»، «در دسترس بودن کتاب های مورد نیاز کاربر با استفاده از میر پژوهشی»، «نمایه زنی، رنگی کردن، انتقال و دسته بندی، تغییر زبان ویندوز، نمایش میزهای پژوهشی و ذخیره سازی نتایج جستجو و تحقیقات» و ... از دیگر قابلیت های پژوهشی این لوح گرانسنگ است.

حجت الاسلام رحیمی ثابت تصریح کرد: از آنجا که این لوح ارزشمند پژوهشی و تحقیقی دارای قابلیت های بسیاری می باشد، آموزش استفاده کاربردی از این لوح فشرده به صورت چند رسانه ای در همه قسمت های برنامه قرار داده شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha