جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 276998
۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰

به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت آیت الله سید محمدباقر صدر، همایش احیای اندیشه شهید صدر در نجف بر گزار می شود.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، این همایش با حضور اندیشمندان، صاحب نظران و متفکران حوزه و دانشگاه در روز شنبه 19 فروردین بر گزار می شود.

سخنران افتتاحیه این همایش حجت الاسلام والمسلمین قبانچی امام جمعه نجف خواهد بود.

همایش احیای اندیشه شهید صدر در حسینیه بزرگ فاطمیه در نجف اشرف برگزار می شود.

* شهید صدر که بود؟

یادآور می شود شهيد آيت الله سيد محمد باقر صدر، يکي از بزرگترين انديشمندان مسلمان و به تعبير امام خميني: «مغز متفکر اسلامي» در تاريخ اسلامي به ويژه در قرن چهاردهم هجري است.

سيد محمد باقر از بيست سالگي با تدريس کتاب «کفايه الاصول»، تعليم و تربيت طلاب جوان را آغاز کرد. از بيست و پنج سالگي به تدريس خارج اصول و از بيست و هشت سالگي به تدريس دوره خارج فقه براساس کتاب «العروه الوثقي» پرداخت. بعدها فلسفه و تفسير قرآن نيز تدريس مي کرد.

آيت الله صدر، از حاميان صادق امام خميني و انقلاب اسلامي بود، امام در پاريس بود که سيد محمد باقر صدر، طي نامه اي پشتيباني خود را از ايشان و ملت انقلابي ايران اعلام، و از مقام شهداي انقلاب، تجليل کرد. همين فعاليتهاي او بود که ملت مسلمان عراق را به سوي حمايت از مردم ايران سوق مي داد. در شب 22 بهمن 1357 که شب پيروزي شکوهمند مردم مسلمان و انقلابي ايران به رهبري امام خميني (ره) بر طاغوت آمريکايي بود. آيت الله صدر در مسجد جواهري نجف اشرف به منبر رفت و براي مردم مسلمان عراق از انقلاب اسلامي ايران و نقش امام خميني در احياي انديشه هاي ديني و اصلاح امت اسلام، سخن گفت و تکليف مردم عراق را در برابر حکومت ضد ديني بعثي، معين کرد. فرداي آن شب، مردم عراق به دعوت رهبر خود، براي حمايت از انقلاب اسلامي ايران و رهبري امام خميني، در بسياري از شهرهاي عراق راهپيمايي کردند.

در نهایت، رژیم سفاک صدام آيت الله صدر و خواهرش بنت الهدی را دستگير و به سرعت از نجف به بغداد منتقل کرد و آن دو علوي پاک نژاد مظلوم را در روز سه شنبه 23 جمادي الاول 1400 (19 فروردين 1359) زير شکنجه به شهادت رساندند. جنازه آن دو شهيد در جوار مرقد امام علي (ع)، در آرامگاه خانوادگي «شرف الدين» به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha