یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

پس از اینکه دولت اتیوپی حبشی های پیرو اهل بیت(ع) را به عنوان یک گروه رسمی از مسلمانان اتیوپی به رسمیت شناخت، سلفی ها تحرکاتی را آغاز کردند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اتیوپی(حبشه) کشوری مهم در تاریخ اسلام به شمار می­رود که میزبان کاروان مهاجران اسلامی مکه بوده که به امر رسول خدا (ص) و با ریاست جعفر بن ابی طالب علیه السلام، اولین سفیر اسلام، به این کشور مهاجرت کرد و تعداد زیادی از مردم اتیوپی به دست او مسلمان شدند. از جمله پادشاه حبشه که رسول خدا(ص) درباره او فرمود: هیچکس نزد او مظلوم واقع نمی­شود. همچنین برخی اطرافیان پیامبر که اسلام را یاری کرده اند نیز اهل حبشه بوده اند. اشخاصی همچون بلال و أم أیمن که رسول خدا درباره او فرمود: بعد از مادرم، ام أیمن مادر من است.

* فعالیت وهابیت در اتیوپی

اما از 4 دهه قبل، وهابیت از فرصت های تبلیغی در اتیوپی، نهایت سوء استفاده را برد و با استقرار در این کشور و تاسیس مراکزی مانند مدارس و دانشکده ها و بیمارستان و ... حدود صدها مسجد در این کشور ساخته و هزاران مبلغ وهابی به فعالیت در این مساجد مشغول شده اند.

مردم اتیوپی که در اصل شیعه و صوفی مسلک هستند در ابتدا با این روند تبلیغی مبارزه کردند به طوری که در این درگیری ها عده ای زخمی شدند اما در نهایت و به کمک ریال های سعودی و استمرار فعالیت تبلیغی، گروه هایی از مردم تسلیم این امر شدند. از سوی دیگر در سه دهه اخیر، مردم اتیوپی با شنیدن کلمه آل البیت و نام های اصحاب کسا بیدار شدند چون برخی مردم اتیوپی از خاندان اهل بیت علیهم السلام هستند اما به خاطر تبلیغات گمراه کننده قرون گذشته و حال، مغلوب واقعیت موجود بودند تا اینکه ناگهان تشیع دوباره و با انقلاب عظیم امام خمینی و طنین صدای آن در سراسر جهان، در اتیوپی نیز ظهور یافت و با اینکه برخی مردم از وسایل ارتباط جمعی محروم بودند اما با مرور زمان حرکت تشیع گسترش پیدا کرد تا اینکه به جمعیت قابل توجهی تبدیل شد.

* آغاز درگیری ها در حبشه

در حدود یکسال اخیر، پس از اینکه دولت اتیوپی حبشی های پیرو اهل بیت(ع) را به عنوان یک گروه رسمی از مسلمانان اتیوپی به رسمیت شناخت، سلفی ها تحرکاتی را آغاز کردند و تظاهراتی هفتگی را در صحن بزرگ ترین مدرسه سلفیه وابسته به عربستان سعودی در پایتخت برگزار کردند. این تظاهرات به مساجد هم کشیده شد به ویژه مسجد أنور که بزرگ ترین مسجد پایتخت است و به این ترتیب سلفیه تبلیغات لجام گسیخته ای را علیه حبشی ها در روزنامه های محلی و مطبوعات و ... آغاز کردند تا عوام را علیه آنها تحریک کنند. پس از آن بسیاری از مردم به پا خاسته و به دو گروه تقسیم شدند و در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند تا اینکه ارتش برای متفرق ساختن آنها وادار به دخالت شد اما موفق به این کار نشد و آنها به تظاهرات شبانه روی آوردند که منجر به کشته و زخمی و بازداشت شدن تعدادی از آنها در اثر درگیری با نیروهای داخلی شد. مدتی پس از تظاهرات های شبانه، حکومت اقدام به بازداشت سران سلفیه در سطح کشور نمود تا بتواند بحران موجود را کنترل کند که همین امر باعث شروع تظاهرات های جدید برای آزادی این سران شد اما این بار حکومت قوانین شدیدی را در برخورد با این تظاهرات ها وضع کرد و با محاصره تظاهرات کنندگان، تعداد زیادی از آنها را زندانی کرد و حکومت همه چیز را زیر نظر دارد به خصوص تحرکات بیگانگان را که در این مرحله حساس با مردم اتیوپی در تماس هستند.

* وضعیت کنونی شیعیان اتیوپی

پیروان اهل بیت علیهم السلام در چنین شریط دشواری اولین کنفرانس را در 17 تیرماه سالجاری برگزار کردند که به لطف و فضل الهی و برکت اهل بیت علیهم السلام کنفرانسی موفق و پرثمر بود و شاهد حضور میهمانانی از مناطق مختلف بود که اعضای این جمعیت بودند. در این کنفرانس مسایل مختلفی همچون اوضاع کنونی کشور مورد بحث قرار گرفت و نتایج متعددی اتخاذ شد که مهم ترین آنها تشکیل کمیته ای برای پیگیری های دولتی در مورد اخذ مجوز برای تشکل های شیعی بود. این کمیته نخستین بار با عضویت 8 نفر در تاریخ 3مرداد تشکیل جلسه داد و درباره چگونگی گرفتن مجوز از حکومت به ویژه در این شرایط بحث و گفتگو کردند و به برخی نتایج دست یافتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha