یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

متاسفانه در برخی مواقع میان قوانین و فتاوای مراجع، فضایی ایجاد شده که نباید این مسئله در آینده تکرار شود؛ چرا که فاصله یافتن قوانین و فتاوای مراجع موجب می‌شود جمهوری اسلامی، اسلامیت خود را از دست دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی عصر امروز در دیدار مسئولان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که نظام اسلامی بر دو رکن حضور مردم و آرای آنها به معنای جمهوریت و قوانین اسلامی استوار است، گفتند: باید تمامی قوانین نظام با شریعت اسلام سازگاری داشته باشد و الا از جمهوری اسلامی تنها نام آن باقی خواهد ماند.

ایشان با تاکید بر این که نباید از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قوانینی خارج شود که با معیارهای اسلامی همسو نباشد، افزودند: باید نحوه عملکرد روشن و مشخص و اسلام محور تمام قوانین باشد.

معظم له با اشاره به راه‌های نفوذ قوانین غربی به کشور، ادامه داد: یکی از راه ها این است که برخی افراد با مطالعه قوانین غرب، به دنبال اجرای آنها در کشور باشند، استکبار هم با اجبار و تهدید اجرای برخی قوانین را در کشورهای اسلامی پیگیری می کند؛ ما باید در برابر زیاده‌خواهی دشمن و غرب بایستیم و اجازه ندهیم که مردم را به تسلیم در برابر خواسته های و از دست دادن استقلالشان مجبور سازند.

تاکید بر بررسی قوانین با تراز فقه

این مرجع تقلید با بیان این که باید قوانین را با تراز فقه بررسی کرد، یادآور شدند: نباید تحمیل کردن ذهنیت‌ها در فقه و یا غرب‌زدگی در قوانین، جایگاهی داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: در این میان وظیفه حوزه‌های علمیه آن است که اصالت قوانین اسلامی را حفظ کنند و آن را در تمامی عرصه‌ها جاری سازند.

از اصولمان عقب نشینی نکنیم

ایشان با اشاره به وجود خط قرمزها در فقه، اظهار داشتند: باید اصالت فقه رعایت شود و نباید برای این که دیگران قوانین ما را بپسندند یا نپسندند، بپذیرند یا نپذیرند، انعطاف پیدا کنیم و از اصولمان عقب بنشینیم.

ایشان خطاب به مسئولان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفتند: شما باید به خصوص برای مسایل مستحدثه برنامه مستقلی داشته باشید.

ایشان تاکید کردند: باید طوری برنامه‌ریزی و فعالیت کرد که فتاوای مراجع و دلایل آنها نیز بررسی شود تا مبادا مسایلی به مجلس رفته و تصویب شود که خلاف دیدگاه مراجع باشد.

لزوم مطابقت قوانین با فتاوای مراجع

حضرت آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی در پایان با اشاره به برخی تفاوت‌ها و فاصله میان نظرات مراجع و قوانین، اظهار داشتند: متاسفانه در برخی مواقع میان قوانین و فتاوای مراجع، فضایی ایجاد شده که نباید این مسئله در آینده تکرار شود؛ چرا که فاصله یافتن قوانین و فتاوای مراجع موجب می‌شود جمهوری اسلامی اسلامیت خود را از دست دهد.

در انتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، گزارش از فعالیت ها و برنامه های این مرکز ارائه داد.

313/15

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha