یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

مدیر حوزه علمیه استان قم از برپایی هشتمین اجلاسیه اساتید سطح یک مدارس علمیه استان، روز دوازدهم خرداد ماه، در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این خبر، گفت: همایش اساتید سطح یک مدارس علمیه استان قم در راستای بررسی مسائل مرتبط با نظام آموزشی سطح یک و راهکارهای ارتقای علمی آن، روز یک شنبه 12 خردادماه، از سوی مدیریت حوزه علمیه استان قم، در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار می شود.

وی ادامه داد: چنین همایش و اجلاسیه هایی در واقع با هدف پویایی هر چه بیشتر و بهتر مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه و تحقق اهداف عالیه شورای عالی حوزه های علمیه برگزار می گردد.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه کشور با اشاره به دستاورد های برگزاری این گونه اجلاسیه ها، خاطرنشان کرد: دستاوردهای برپایی اجلاس اساتید سطوح عالی و همایش اساتید سطح یک در قالب یک بسته علمی، آموزشی و پژوهشی به عنوان راهکارهایی برای رشد و ارتقای علمی هر چه بهتر حوزه های علمیه، به منظور تدوین و تببین، در اختیار کارگروه های مختلف معاونت آموزش قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال بیان داشت: بررسی و تدوین مباحث مطرح شده در اجلاس اساتید سطوح عالی و همایش اساتید سطح یک می تواند برکات شایانی برای تحول و ارائه طرحی جامع در سیستم آموزشی حوزه به همراه داشته باشد.

اجرای طرح میثاق طلبگی

وی با اشاره به یکی از دستاوردهای این گونه اجلاس ها و همایش ها، تصریح کرد: طرح "میثاق طلبگی" به عنوان یکی از خروجی های چنین همایش ها و اجلاسیه ها بود که با هدف رشد مسائل تربیتی و آموزشی طلاب در بدو  ورود به حوزه، از ابتدای سال جاری تحصیلی با موفقیت کامل اجراء شد.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به جزییات طرح "میثاق طلبگی"، ابراز داشت: در قالب این طرح، طلاب جدیدالورود با نظام تعلیم و تربیت حوزه آشنا می‌شوند.

وی یادآور شد: این دوره توجیهی تربیتی که 12 روز به طول انجامید، برای متقاضیانی که آزمون کتبی و مصاحبه ح را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ بودند، در یکی از مدارس علمیه کاشان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، آشنایی طلاب با نظام حوزه، برنامه‌ها و بایدها و نبایدهای آن را از جمله اهداف برگزاری دوره توجیهی تربیتی طلاب جدیدالورود عنوان کرد و افزود: طلاب پس از برگزاری این دوره، با بصیرت و آگاهی نسبتا کافی وارد حوزه می‌شوند.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه کشور، آشنایی مسئولان و مدیران حوزه با طلاب جدیدالورود و استعداد سنجی آنان را هدف دوم اجرای طرح "میثاق طلبگی" ذکر کرد و گفت: میزان استعداد، اخلاق و روحیه طلاب جدید در این دوره مورد ارزیابی قرار می گیرد تا اگر افرادی به هر دلیلی مناسب حضور در کسوت مقدس روحانیت نبودند، محترمانه به عدم حضور در حوزه راهنمایی شوند.

 مدیر حوزه علمیه استان قم به نحوه برگزاری این دوره اشاره کرد و ادامه داد: با دعوت از اساتید برجسته و کارشناسان حوزوی، طلاب در سه عرصه قرآن، مشاوره و اخلاق، با روخوانی و روانخوانی قرآن، ویژگی‌ها و اهداف طلبگی، روش صحیح تلاوت نماز، بحث‌های مدیریت تحصیلی و مباحث تربیتی حوزه آشنای می شوند.

تلاش دست اندرکاران حوزه برای تحقق منویات رهبری و مراجع

 حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال همچنین به تلاش دست اندرکاران حوزه برای تحقق کامل منویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید اشاره کرد و گفت: مجموعه مرکز مدیریت حوزه های علمیه با تمام توان و ظرفیت درصدد است تا دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب و مراجع عظام در راستای بحث تحول پسندیده و آنچه که در شان حوزه است، محقق شود.

وی در پایان تاکید کرد: در مسیر تحول در نظام آموزشی حوزه، راهکارها و منویات برجستگان حوزه مورد توجه و بررسی گروه ها و کارشناسان قرار می گیرد و امیدواریم تحولی که پشتوانه آن عقلانیت و رعایت شئون حوزه باشد، با سرعت هر چه بیشتر علمیاتی گردد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha