دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

ارادت و اشتیاق زاید الوصف شیعیان برزیل به امام راحل و مقام معظم رهبری قابل توجه است. خوشبختانه در مرکز اسلامی برزیل کتاب هایی به زبان پرتغالی برای آشناسازی آنها با معارف ناب اسلامی وجود دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اخیرا حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و مدیر موسسه بین المللی عروة الوثقی به کشور برزیل سفر کرد. وی که سابقه حضور علمی و تبلیغی در کشورهایی چون انگلستان، ایتالیا، اسکاتلند و... را در کارنامه خود دارد، این بار با شخصیت های دینی در برزیل دیدار و درباره وحدت اسلامی به گفتگو نشست. دیدگاه های مشترکی که بین او شخصیت های اهل سنت در برزیل بیان شده است، حاکی از ظرفیت های فراوان فراروی وحدت اسلامی است؛ ظرفیتی که لازم است بیش از پیش مورد اهتمام قرار بگیرد. آنچه در پی می آید گزارشی کوتاه از این سفر است که حجت الاسلام مختاری در اختیار حوزه نیوز قرار داده است:

 

* دیدگاه مشترک علمای برزیل درباره تروریستها و استکبار جهانی

در سفر به برزیل  سعی گردید دیدارهائی با رؤساي مراكز اسلامى و أئمه جمعه و جماعات اين كشور صورت پذیرد تا اهتمام و ضرورت تقریب بین مذاهب اسلامی، برای ایشان تبیین گردد. در این دیدار ها متفقا اعلام شد که نفوذ گروههای تروریستی سلفی و استکبار جهانی، عامل کلیدی بحران سوریه و نیز عراق و لبنان و دیگر مناطق اسلامی است. همچنین بر ضرورت هم اندیشی علمای اسلامی و نیز وحدت و اتحاد همه مسلمانان برای مقابله با گروههای تروریستی القاعده تأکید شد. لازم به ذکر است در همین زمینه تبیین عوامل بحران در کشورهای اسلامی و تأکید بر ارتقاء تقریب مذاهب اسلامی و حل این گونه بحران ها  با اتخاذ راه حل منطقی، توسط ائمه جمعه و جماعات برزیل و مسلمانان این کشور مورد استقبال قرار گرفت، با وجود چنین ظرفیتی می توان با هم اندیشی فراگیر میان علمای اسلامی و نیز حضور همه فعالان در عرصه تبلیغ اسلامی در سراسر دنیا در نشست های متعدد، به حل و فصل بحران های موجود در منطقه کمک مؤثری نمود، ضمناً در این سفر نشست ها و دیدارهای صورت گرفته است که در ذیل به اختصار خواهد آمد.

 

1.  دیدار با نماینده مفتی لبنان در برزیل

در یکی از این دیدارها که با شیخ محمد مغربی نماینده مفتی لبنان در برزیل انجام شد، در مورد بحران سوریه و دیگر بحران های منطقه ای مباحثی مطرح گردید،نقش استکبار جهانی و صهیونیسم که با مستمسک قرار دادن گروههای تروریستی در پی تفرقه و ایجاد دودستگی در بین مسلمانان می باشند تبیین گردید، لذا نقش عملیاتی استکبار در  بعد نظامی با ارسال سلاح و در بعد غیر نظامی نیز با کمک های متعدد مالی و همچنین برگزاری نشست های متعدد سیاسی توسط کشورهای مخالف نظام سوریه  برای فشار به دولت و ملت سوریه هم قسم شده اند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، که با احساس خطر ایجاد تفرقه و دودستگی میان مسلمانان بر ارتقاء بیش از پیش تقریب بین مذاهب اسلامی برای رفع هر گونه تفرقه و اختلاف تأکید گردید و در ادامه ،دیدارها و ملاقاتهای فیمابین پیروان مذاهب اسلامی به عنوان عامل کلیدی برای خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام بویژه استکبار جهانی بیان شد که سبب تحکیم وحدت و انسجام میان آحاد مسلمانان خواهد گردید.

 

* جزئیات برنامه تروریستها برای آشوب در لبنان

جناب شیخ محمد مغربی نماینده مفتی لبنان در برزیل نیز با تأیید مباحث ذکر شده  و با اشاره به حوادث سوریه، پیروزی های ارتش سوریه را برای استمرار مقاومت علیه صهیونیسم بسیار کلیدی و راهبردی دانست و تأکید نمود یکی از اهداف کلیدی تروریست های سلفی در سوریه، کشاندن آتش اختلاف و تفرقه به کشورهای دیگر از جمله لبنان است که با برنامه ریزی تروریست های سلفی و با حمایت همه جانبه آمریکا و صهیونیسم برای از بین بردن امنیت و آرامش در لبنان نیز تلاش خواهند نمود که نمونه های عینی آن در مناطقی در لبنان مشاهده شده است. ایشان در ادامه با تشریح  اهداف گروهک تروریستی جبهه النصره، بعد از شکست در سوریه،مقصد بعدی این گروهک را لبنان عنوان نمود و گفت: نا امیدی جبهه تکفیری جهادی النصره از براندازی نظام سوریه آن را وادار کرده تا بحران سوریه را به کشورهای همجوار منتقل کند و در این بین لبنان از گزینه‌های اصلی  این جبهه خواهد بود. به این خاطر شماری از اعضای آن مخفیانه در حال حرکت به سمت منطقه «البقاع» و «طرابلس» در شمال لبنان هستند که می‌تواند، سرآغازی بر دست‌اندازی‌ها، تجاوز، غارت و همچنین جنگ های قومی مذهبی  علیه ملت لبنان محسوب گردد که باید همه اقشار تأثیر گذار با حفظ وحدت اسلامی و انسجام ،نقشه های استکبار را خنثی نمایند،اگرچه گروهک تروریستی النصره و دیگر گروه های تفرقه افکن  به خوبی می‌دانند که هرگونه رویارویی با حزب الله فنا و نابودی آنها را به دنبال خواهد داشت.

ضمنا ایشان از دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهت دیدار از مراکز اسلامی و نیز دیدار با مسلمانان مقیم برزیل دعوت به عمل آورد.

 

2. دیدار با نماینده الازهر در برزیل

در سفر به برزیل  با حضوری مستمر در بین مسلمانان و گفتگو با نمایندگان منتخب مراکز تأثیر گزار مانند الأزهر سعی گردید در راه تقریب بین مذاهب به صورت عینی و واقعی عمل گردد.

 

* حضور در قدیمی ترین مسجد سائوپائولو

خوشبختانه فرصتی فراهم گردید در نماز جمعه قدیمی ترین مسجد سائو پائولو که به عنوان مسجد جامع این شهر مطرح می باشد شرکت نموده و با نمازگزاران این مسجد به گفتگو بنشینیم و آنچه توجه انسان را به خود جلب می کرد اشتیاق فراوان ایشان به نظام اسلامی و بنیانگذار آن و رهبری معظم انقلاب می باشد.

 لذا  با حضور در نماز جمعه مسجد جامع برزیل و گفتگو با شیخ عبد الحمید متولی نماینده الازهر در این کشور بر ضرورت وحدت میان مسلمانان بعنوان کلید حل معضلات کنونی پیروان پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) تأکید گردید، و به بحران مهم در سوریه تأکید شد که گروههای سلفی با ایفای نقش کامل به نفع اسرائیل و امریکا سعی در نابودی و محو مقاومت دارند و به  عنوان ابزار دست امریکا و صهیونیسم مطرح می باشند، لذا هدف اصلی ماجراجوئی های آمریکا و متحدانش در منطقه، ايجاد فتنه و شکاف در بین پیروان مذاهب اسلامی می باشد، به گونه ای كه با دامن زدن به مسائل اختلافی بین مذاهب اسلامی، درگیر کردن و ایجاد منازعات فرقه ای و قومی در بین مسلمانان، چهره حقیقی اسلام را خدشه دار کرده اند. لذا با نگاهی کلان نگر واقعیت موجود در علل وقوع جنگ و تحمیل آن بر دولت و ملت سوریه که الان همگان به آن اذعان دارند، دور کردن سوریه از مسیر مقاومت و حذف نقش محوری و تأثیر گزار سوریه در معادلات منطقه ای بر ضد رژیم صهیونیستی ارزیابی گردید.

در ادامه این دیدار نیز اهداف، رسالت ها و مأموریت های جدیدمجمع جهانی تقریب و طرح ها و ایده های جدید و کارساز دبیرکل محترم مجمع در راستای بهینه سازی روابط میان پیروان مذاهب اسلامی مطرح گردید.

اهمیت ارتباط جایگاه استراتژیک مصر در میان کشورهای اسلامی و نقش سازندۀ مصر در حل بسیاری از بحران های منطقه ای، هم چنین نقش ارزشمندعلمای اسلامی مصر در ارتقاء تقریب اسلامی و نیز جایگاه  دانشگاه الأزهر مصر در میان مراکز آکادمیک از دیگر محورهای مورد بحث در این دیداربوده است، که در همین راستا  اهتمام علمای حوزه های علمیۀ ایران بر ایجاد و تحکیم روابط میان دانشگاه الازهر و حوزه های علمیه مورد تأکید قرار گرفت.

 

* علت مشکلات جهان اسلام از دیدگاه نماینده الازهر

در ادامه شیخ عبد الحمید متولی نماینده الازهر در کشور برزیل با برشمردن بسیاری از آفات و آسیب های موجود که متوجه جهان اسلام می باشد علت اصلی و بنیادین این امر را در فاصله گرفتن ملت های مسلمان از اهل بیت(ع) عنوان نمود چون اهل بیت(ع)  محور صلح و وحدت و انسجام میان مسلمانان بودند.

نماینده الازهر در ادامه گفت،از نظر ما  ایجاد فرهنگ تقریب در میان جوامع اسلامی از اوجب واجبات می باشد و باید همه تلاش نمائیم تا سوء تفاهم ها برطرف گردد، البته همه می دانیم که از شکاف و اختلاف میان مسلمانان ، دشمنان اسلام یعنی استکبار جهانی بیشترین سود را خواهد برد، لذا عالمان دین نقش کلیدی در این راستا ایفا می نمایند.

 

* حضور عوامل آمریکا در سوریه

ایشان در موضوع حوادث سوریه با تقبیح اقدامات تروریست های سلفی در این کشور بیان نمود؛ تروریست های حاضر در سوریه از مسلمانان نیستند و ما معتقدیم آنها عوامل آمریکا و صهیونیسم  می باشند که با حمایت های مالی و سیاسی این کشورها دست به جنایات هولناک می زنند. ایشان هم چنین اوضاع داخلی مصر را نیز رضایت بخش خواند و گفت: اوضاع داخلی مصر در مجموع رضایت بخش و رو به بهبود می باشد و تلاش بر این است که وحدت و انسجام به مصر باز گردد.

مسأله فلسطین و نقش مقاومت به عنوان راهبردی که همیشه باعث عزت مردم فلسطین و پیروزی های متعدد گردیده است ،از جمله محورهای مورد تأکید ایشان بود.

 در ضمن باید اذعان نمود حضور در جمع نمازگزاران اولین مسجد برزیل ، مورد استقبال گرم و صمیمی آنان واقع شد که این نشانگر وجود زمینه مناسب جهت گسترش ارتباطات و فعالیتهای تقریبی در این کشور می باشد.

 

3. ملاقات با نمازگزاران مسجد محمد رسول الله(ص)

امام جماعت این مسجد جناب شیخ حسن از علمای لبنان می باشد، که استقبال گرمی از ما به عمل آورد در این دیدار مباحثی مربوط به اوضاع جهان اسلام به ویژه سوریه،لبنان، و عراق مطرح گردید.

در ارتباط با  بحران سوریه گفته شد، اگر چه  این بحران ضربه ای مهلک به تمام زیر ساخت های سوریه وارد ساخت و ملت سوریه را دچار رنج و سختی نمود اما دستاوردهای بسیاری برای حامیان مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس به ارمغان آورد و نیز اهتمام به بحث تقریب بین مذاهب را صد چندان نمود ، مذاهب و ادیان مختلفی در سوریه وجود دارند اما عمده جمعیت آنجا مسلمان هستند و اکثریت آنها را نیز سنی مذهبان تشکیل می دهند. اما بحران سوریه نشان داد که وحدت در میان علمای مذاهب اسلامی در سوریه و نیز جهان اسلام بسیار قوی و مستحکم می باشد، لذا با برخورد محکم ارتش سوریه وپیروزی های متعدد در نبرد میدانی، شاهد شکست پروژۀ تفرقه گرائی و نیز ناکامی مخالفین در ایجاد تفرقه و اختلاف می باشیم که یقیناً این امر برای اسرائیل و استکبار جهانی خبر خوشایندی نخواهد بود.

در این دیدار ایشان بر ضرورت توجه به امر تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی خصوصاً در زمان حاضر که مشکلاتی میان شیعیان و اهل سنت لبنان مقیم برزیل مشاهده می شود را مورد تأکید قرار دادند. و سفر دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را در راستای ایجاد گفتمان تقریبی میان مذاهب اسلامی و رفع سوء تفاهمات را امری ضروری برشمرد.

فعالیت های این مسجد با ابتکار بخشی از جوانان معتقد لبنانی چشمگیر به نظر می رسد،چنانچه با حضور در مراسم آنها این حقیقت برای ما ملموس بوده است. شایان ذکر است که امام جماعت این مسجد از ظرفیت های موجود در میان شیعیان مقیم برزیل به نحو احسن استفاده می کند.

 

4. ملاقات با شیعیان برزیل

شیعیان برزیل جلسات متنوعی را در موسسه ای به نام انجمن خیریه اسلامی برزیل که در شهر سائو پائولو قرار دارد برگزار می کنند که اهم آن جلسات هفتگی شب های شنبه می باشد،که شیعیان برزیلی اعم از برادران و خواهران از نقاط دور و نزدیک خود را به این محل می رسانند و مراسم مذهبی را برگزار می نمایند.

در جمع آنان که توفیق  حضور داشتیم مباحثی از نقش امام خمینی(ره) در ایجاد اتحاد امت اسلامی بیان گردید و تأکید شد: باید از امام (ره) به عنوان يكي از مناديان بزرگ وحدت در جهان اسلام یاد نمود،لذا ضروری است بيانات، مكتوبات، ديدگاههاي فقهي و سيرۀ عملي ایشان مبنی  بر ضرورت اتحاد ملل و طوايف مسلمين و جلوگيري از تفرقه در صفوف امت اسلامي ،به عنوان نقشۀ راه دولت ها و ملت های اسلامی مد نظر قرار گیرد. زیرا هدف امام (ره)تقویت اتحاد و همبستگی جوامع اسلامی در مقابل دشمنان اسلام بوده است که به عنوان راهبردی کلیدی در گفتمان امام مطرح می باشد،از سوی دیگر مسلمانان با حفظ مذهب و عقیدۀ خود و نیز رفع اختلافات عقیدتی با نشست های علمی می توانند  برادری بین مذاهب را ارتقاء داده و وحدت اسلامی را بیش از گذشته اشاعه دهند، که این امر باعث شکست توطئه های استکبار در امر ایجاد تقرقه و دودستگی در بین امت اسلامی خواهد گردید.

 

* شیعیان برزیل: سلام ما را به رهبر برسانید

 پس از سخنرانی و طرح مباحث کلیدی جهان اسلام و ضرورت تقریب میان مذاهب ،به سوالات آنان پاسخ داده شد، مضمون سوالات آنان نیز بیشتر در حوزۀ معارف قرآن، احکام بود و تأکید بر ابلاغ سلام به مقام معظم رهبری و مباحث مربوط به نظام شکوهمند اسلامی نیز از سوی آنان مطرح گردیده است.

آنچه قابل توجه می باشد ارادت و اشتیاق زاید الوصف آنان به امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری می باشد، خوشبختانه در مرکز اسلامی برزیل کتاب هایی به زبان پرتغالی برای آشنا سازی ایشان با معارف ناب اسلامی وجود دارد و شبهات آنان غالباً با مطالعه این کتب برطرف می گردد.

 

ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها برای وحدت اسلامی

در خاتمه باید به نکته مهم و حیاتی اشاره نمود، سفر مذکور بیانگر فرصت های بسیار مهم و کلیدی برای استمرار تقریب بین مذاهب اسلامی در سراسر جهان می باشد، زیرا وجود ظرفیت های عظیم برادری، همدلی، هم اندیشی و اتحاد اسلامی ازنکات بارز و ملموس این سفر می باشد، لذا استفاده از ظرفیت مفید و موثر عالمان اسلامی،مسلمانان در کشور برزیل و نیز دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین می تواند به عنوان فرصتی مهم و اساسی در راستای حل بحران های منطقه ای در سوریه ،عراق،لبنان و... مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha