سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 318610
۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: باید به جای فرهنگ‌سراها و...، مساجد محور کارهای فرهنگی باشند و زمام آن نیز به دست حوزه باشد، چون حوزه خاستگاه اسلام اصیل است.

حجت‌الاسلام خان ‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام گفت: بر اساس سخن این امام همام،‌ برای هر امتی دولت آرمانی  وجود دارد و دولت ما در آخرالزان تحقق می‌یابد؛ بر اساس این روایت، الگوی دولت اسلامی، دولت آخرالزمانی که توسط حضرت ولی عصر(عج) بر جامعه حاکم می‌شود، است.

وی با بیان این که در بررسی عملکرد دولت‌ها، نباید آنها را با دولت غربی مقایسه کنیم، بیان داشت: الگوی ما دولتی است که هنوز تحقق نیافته است، ولی نشانه‌های آن در آیات و روایات وجود دارد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به تبیین ویژگی‌های دولت کریمه بر اساس روایات اسلامی پرداخت و ادامه داد: در دولت کریمه‌ اسلام، اهل اسلام عزیز و منافقان ذلیل هستند و مسلمانان صادر کننده فرهنگ به سراسر جهان می‌باشند.

وی با بیان این که منظور از اسلام، فرهنگ اسلامی است، افزود: اگر ما دولتی تشکیل دادیم که خود محور بوده و دیگران از آن الگو می‌گیرند، به دولت کریمه نزدیک هستیم، ولی اگر وارد کننده فرهنگ‌ها باشیم؛ نشان می‌دهد که ما از دولت آرمانی و دولت کریمه که در روایات آمده است، فاصله گرفته‌ایم.

این کارشناس حوزوی، منظور از دولت را حاکمیت دانسته و گفت:‌ زمانی که از دولت سخن می‌گوییم، کل حاکمیت زیر نظر ولایت فقیه است؛ هیئت دولت نیز بخشی از حاکمیت است که باید در همان چارچوب عمل کند.

حجت الاسلام خان محمدی در ادامه به نقش های مختلف دولت اشاره کرد و ابراز داشت: دولت دارای نقش محوله و نقش محقق است؛ نقش محوله آن است که کارها و امور باید مطابق نظر اسلام انجام شود، ولی نقش محقق آن است که عملاً تحقق می‌یابد.

وی، ترویج فرهنگ اسلامی و مبارزه با آسیب‌ های اجتماعی را از نقش‌های محول دولت برشمرد و ادامه داد: البته در مرحله تحقق، نمی‌توان ادعا کرد که این وظیفه به صورت تمام عیار تحقق می‌یابد، جامعه آرمانی که پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) آن را ایجاد کردند و حضرت مهدی(عج) آن را به صورت کامل تحقق می‌بخشند، با آنچه که ما در شرایط ایده‌آل به سمت آن حرکت می‌کنیم، تفاوت‌های زیادی خواهد داشت که می‌تواند الگویی برای ما باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که دولت‌ها همواره به صورت نسبی ارزیابی می‌شوند، گفت: البته در این میان برخی دولت‌ها به دولت الگوی امام زمان(ع) نزدیک و برخی نیز فاصله زیادی با آن دارند.

وی همچنین به نقش دولت در مسائل فرهنگی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: دولت در این عرصه دارای نقش ایجابی و سلبی است؛ منظور از نقش ایجابی، ایجاد و بسترسازی برای رشد فضائل اخلاقی و اسلامی در جامعه است، بر این اساس دولت وظیفه دارد تا برای رشد فضائل اخلاقی و فرهنگ اسلامی زمینه‌سازی کند.

این کارشناس حوزوی افزود: دولت باید با زمینه‌سازی و ایجاد امنیت، برای رشد فضائل اخلاقی و فرهنگی تلاش کند تا فرهنگ اصیل اسلامی در سایه‌سار امنیت رشد یابد.

حجت الاسلام خان محمدی، تبلیغ و ترویج حقایق را از دیگر رسالت‌های دولت اسلامی برشمرد و ادامه داد:‌ دولت اسلامی وظیفه دارد تا الگوی اسلامی از حاکمیت را به همگان ارائه کند؛ اگر ما بتوانیم جامعه ایده‌آل را تشکیل دهیم، جوامع دیگر به خودی خود از این حاکمیت الگوبرداری می‌کنند. الگوی ما نه الگوی غربی، بلکه جامعه مهدوی است که مؤلفه‌های این جامعه آرمانی در روایات معصومین علیهم‌السلام به صورت کامل وجود دارد.

وی به نقش‌های سلبی دولت در عرصه فرهنگ اشاره کرد و گفت: منظور از نقش سلبی در ترویج فرهنگ اسلامی، رفع موانع رشد فضائل است. دولت اسلامی باید با موانعی که موجب عدم رسیدن مردم و عمل کردن به مسائل فرهگن اسلامی است، مبارزه کند و بداند در صورت نبود موانع،‌ فرهنگ اسلامی به دلیل جامعیت، به خودی خود رشد می‌یابد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه با اشاره به نقش اساسی حوزه علمیه در عرصه فرهنگ، گفت: ترویج فرهنگ اسلامی را باید به حوزه واگذار نمود و به جای فرهنگ‌سراها و...، مساجد محور کارهای فرهنگی باشند و زمام آن نیز به دست حوزه باشد، چرا که حوزه خاستگاه فرهنگ اصیل اسلامی است.

وی با بیان این که آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی نقش زیادی در ایجاد مانع برای ترویج فرهنگ اسلامی دارد، گفت: تورم تجاوز،‌ گرانفروشی، بدحجابی و بی حجابی و...، همگی موانع زیادی در برابر ترویج فرهنگ اسلامی ایجاد می‌کند.

 انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha