یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تب

در این شماره از نشریه فصلنامه اخلاق وحياني، مقالاتی همچون دين و اخلاق، مقايسه رويكرد كركگور و اشاعره ، ساختار نظام مند مفاهيم اخلاق در قرآن كريم، اخلاق از ديدگاه اشاعره و معتزله ، نقش حقوق جزاي اسلامي در تعليم و تربيت ارزش هاي اخلاقي اسلام و... به چاپ رسیده است.

خبرگزاری حوزه/ سومین شماره از فصلنامه اخلاق وحياني در 204 صفحه منتشر شد.

در این شماره از نشریه فصلنامه اخلاق وحياني، مقالاتی همچون دين و اخلاق، مقايسه رويكرد كركگور و اشاعره به قلم نعيمه پورمحمدي، ساختار نظام مند مفاهيم اخلاق در قرآن كريم اثر محمد جاني پور، اخلاق از ديدگاه اشاعره و معتزله نوشته حميد ملك مكان، نقش حقوق جزاي اسلامي در تعليم و تربيت ارزش هاي اخلاقي اسلام در جامعه به قلم حسن شجاعي، اخلاق نقد مذاهب اثر قاسم جوادي، اسلام، اخلاق و خودمهارگري روان شناختي نوشته حميد رفيعي هنر آيين جوانمردي، به مثابه الگويي اخلاقي – اجتماعي اثر قلمی فرزانه با خدا به چاپ رسیده است.

یکی از مقالات خواندنی و جذاب ارزشمند این شماره از نشریه اخلاق وحیانی با عنوان آيين جوانمردي، به مثابه الگويي اخلاقي – اجتماعي به موضوع آیین جوانمردی و نقش آن در ساخت و ساختار اخلاقی جامعه در ادوار مختلف تاریخی پرداخته است و انرا از منظر رویکردهای و اصول و اصالتهای اخلاقی و آموزه های ایمانی اسلام مورد توجه و تنبه قرار داده است.

در این مقاله تلاش شده است تا با تعمق در متون جوانمردان و فتوت نامه ها و نیز با بررسی سنتهای به جا مانده از ایشان، مثل اخلاق زورخانه ای و پهلوانی، نظام جوانمردی را تعریف کرده که با دارا بودن اصول اخلاقی و تعلیمی خاص، همواره منادی ارزش های اصیل انسانی و اخلاقی همچون برادری و برابری و تندرستی و عدالت ورزی و... بوده است و خود این اصول و مبانی اخلاقی می تواند الگویی مناسب برای جامعه باشد.

در این موضوع می توان به اصول منتشر در روحیه جوانمردی و فتوت به مثابه مانیفستی اجتماعی و عرفی از یک نحله اخلاق مدار و روحیه مند اشاره کرد که از متن و بطن مردم عادی و توده آحاد اجتماعی سربرآورده و با سلوک و مناسکی که طی می کند و مرام و منشی که بدان واقف می آید و بر آن صحه گذاشته و به انجام می رساند نوعی خرقه اخلاقی را در مدار انسانیت و بزرگمنشی و رسوم و آداب ادب جوانمردانه به منصه ظهور و بروز می رساند و بر تن روح و جان خویش می نشاند.

تاریخ ایران زمین در طول ادوار مختلف از زمانهای گذشته گویا و جویای این حقیقت عرفانی و منش و مدار فتوت آمیز است که از منابع و شخصیتهای بزرگ و حقیقی دین مبین اسلام و مکتب حقه تشیع همچون امیرالمومنین علی- علیه السلام- الگو گرفته و با تمسک و تشبه به روحیات و اخلاقیات آن جوانتمرد همیشه تاریخ، مکتبی اخلاقی و عرفانی را به لحاظ فندیشه و منش و رفتار و گفتار و مناسک و کردارهاف پدیدآورده است.

این فصلنامه به صاحب امتيازی موسسه فرهنگي تحقيقاتي اسرا و مدير مسئولی مرتضي واعظ جوادي و سردبيری آيت‌الله دكتر احمد احمدي منتشر می شود.

علاقمندان می توانند با شماره تلفن: 7782001 (0253) یا نشاني: قم ، 75 متري عمار ياسر، شهيد قدوسي، بنياد بين المللي علوم وحياني اسرا، طبقه سوم و صندوق پستي: قم ، 153-37165 و یا نشاني الكترونيك: israethicsgmail.com تماس حاصل نمایند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha