یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
موسوی لارگانی

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی گفت: نظارت مجلس بر نظام بانکی برای جلوگیری از وقوع تخلفات کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با اشاره به این که بانک‌ها زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارائی بوده و از نظر نظارتی هم زیرمجموعه کمیسیون اقتصادی و مجلس می‌باشند، اظهار داشت: اگر نظارت‌های مجلس کافی بود الان  نمی‌بایست 80 هزار میلیارد معوقه بانکی داشته باشیم. 

*عدم توجه به فتوای مراجع تقلید

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به حرمت دریافت جریمه دیرکرد ازسوی مراجع عظام تقلید یادآورشد: ما درنظام مقدس جمهوری اسلامی قرارداشته و قوانین ما تحت لوای اسلام عزیز تدوین می شوند، اما با توجه به این که بیشترمراجع عظام تقلید فتوا داده اند اخذ جریمه دیرکرد وام ها حرام است، متاسفانه توجهی نمی شود ومجلس هم آن چنان که باید و شاید به طورجدی پیگیرنیست.

*تحقیق وتفحص ها جدی باشند

وی با انتقاد ازعدم جدیت در سرانجام رساندن تفحص ها گفت: دردوره های مختلف تحقیق و تفحص ازبانک ها کلید خورده و درمجلس فعلی هم همین موضوع دردست اجراست، ولی اگر واقعا تحقیق و تفحص جدی باشد و نخواهند یک گزارش سوری اعلام کنند، می تواند خیلی از معضلات و مشکلات نظام بانکی ما را برطرف و حل نماید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بعضا تحقیق و تفحص هایی که ازسازمان ها، نهادها و یا بانک ها می شود منجربه قرائت یک گزارش درصحن علنی می گردد، اما برخی موارد هم به قرائت مجلس نمی رسند، یعنی یکی دو مرتبه درخواست وقت اضافه برای پیگیری می شود و بعد هم عمرکاری مجلس تمام شده و در مجلس بعدی تا نمایندگان دوباره درخواست تفحص نکنند قابل پیگیری نیست.

*هنوز منتظراصلاح نظام بانک داری هستیم

حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی با بیان این که لایحه بانک داری اسلامی هنوزتقدیم مجلس نشده است، گفت: بحث لایحه ی بانک داری اسلامی و اصلاح آن، هم دردولت قبلی و هم دردولت فعلی مطرح بوده و قولش را داده اند ولی متاسفانه تاکنون این کارصورت نپذیرفته است.

وی ادامه داد: یکی ازشاخصه هایی که درطرح تحول اقتصادی توسط دولت قبلی ارائه شده بود، بحث اصلاح نظام بانکی بود و دیگری بحث هدف مندی یارانه ها. یعنی مسائل به صورت حلقه های زنجیربه هم متصل است و تا اصلاح نشود مابقی امورهم اصلاح نشده و قطعا نتیجه مطلوب را نمی گیریم.

*پیروی ازمنویات رهبری، راه تحقق اقتصاد پویا

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درادامه با اشاره به تدابیر و منویات ارزنده وبی نظیر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اظهار داشت: یکی از راه هایی که می تواند کشور را بالنده، مترقی و با اقتصاد پویا تبدیل کند، پیروی و تبعیت ازمنویات و فرامین مقام معظم رهبری است به ویژه درمسائل اقتصادی. یعنی اگر دولت مردان ما ازگذشته تا به امروز به نکات بسیارظریف و مدبرانه معظم له توجه کرده بودند، اقتصاد امروز ما الگوی دنیا  بود.

وی افزود: آن موقعی که معظم له بحث اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف کارمضاعف، جهاد اقتصادی،حمایت ازتولید ملی وسرمایه ایرانی ودر سال جاری بحث اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و نکات ارزشمند درخصوص اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند، اگر توجه شده بود قطعا امروز اقتصاد ما نمونه ای موفق برای همه جهان اسلام بود.

*مصارف وارداتی بالاست

حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی با انتقاد ازمصارف بالای واردات درکشور گفت: علیرغم تذکرات رهبر فرزانه انقلاب دربحث اقتصاد مقاومتی و ضرورت تکیه بر توان داخلی، هنوز هم حتی درمصارف قوای سه گانه اگر بررسی شود خیلی ازمصرف ها وارداتی است.

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصادمان پویا شود باید حتی المقدوراز واردات صرف نظرکرده و به دنبال تولید ملی باشیم چراکه وقتی تولید داخلی رونق بگیرد، خیلی ازمشکلات جامعه برطرف خواهد شد و حتی همین سود های بانکی هم کاهش می یابد.

وی افزود: وقتی چرخ اقتصاد و تولید داخلی رونق گرفت، قطعا شاهد حل معضلات امروزبوده و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براین که کشورما برای ازدیاد جمعیت بیش از150 میلیون نفر آمادگی وظرفیت دارد، محقق خواهد شد.

*به تولید ملی بی توجهیم

حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتربه تولید ملی و استفاده ازتوان داخلی درتامین نیازها، گفت: متاسفانه با وجود این که امکانات تولید داخلی داریم، اما برخی افراد به واسطه منافع شان، ازاین که تولید ملی رونق یابد وحشت دارند و حتی دراین مسیر سنگ اندازی هم دارند.

وی با بیان نمونه ای ازاین توان مندی ها افزود: جوانی درشهرما یک تخت بیمارستانی تولید کرده که نسبت در مشابه خارجی، 20 حرکت و کارآیی بیشترداشته و قیمت آن هم یک چهارم تخت های وارداتی است، اما متولیان وزارت خانه مربوطه گفتند؛ اگر ما تخت وارد کنیم راحت تریم!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درپایان اظهارداشت: توان مندی و ظرفیت تولید بومی درداخل کشور بسیار بالاست اما متاسفانه توجهی به آن نشده و شاهد خروج بی رویه ارز ازکشور و واردات زیاد هستیم که امیدواریم با تدبیر مسئولین مربوط این روند اصلاح شود.   313/34

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha