شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
نظری منفرد

استاد حوزه با تاکید بر لزوم الگو گیری از سیره امام صادق(ع)، گفت: امروز بسیاری ویژگی های امام (ع) مورد غفلت واقع شده و باید همه برکات و نعماتی که حضرت برای امت اسلام به بار آوردند را برای مردم تبیین کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، شامگاه جمعه، 31 مردادماه، در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدرسه علمیه فیضیه قم که از سوی بیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، با بیان این که امام صادق(ع) شخصیتی چند وجهی است و نباید ایشان را تنها مبین احکام الهی معرفی کرد، ابراز داشت: امام(ع) مبین احکام الهی بودند، ولی صفات و ویژگی های استثنایی دیگری نیز داشتند که بسیاری از مردم از این کرامات و ویژگی ها مطلع نیستند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) هم محدِث بودند و هم محدَث؛ به دلیل این که هم حدیث اولیای دین را روایت می کردند و با وحی اتصال داشتند و هم این که فرشتگان با ایشان در ارتباط بودند و بسیاری از معارف را از این طریق به مردم ارایه شده است.

این استاد حوزه اضافه کرد: رئیس مذهب حقه جعفری شاگردانی پرورش دادند که هر یک از آنها جزء بزرگان تاریخ هستند؛ ایشان به جرأت بیان می کردند که اگر کسی توانست در بحث بر آنها چیره شود گویی بر من چیره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: پیشوای ششم شیعیان 4 هزار شاگرد داشتند، آن هم در شرایطی که بیشترین فشارها بر ایشان وارد می شد و فضایی که با گرایش های ضاله در آن زمان ایجاد شد؛ به قول ابن شهرآشوب ایشان 4 هزار محدث را تربیت کردند که همگی جزو ثقات بودند.

وی یادآورشد: در زمان حضرت هیچ شعبه ای از شعب شیعه ایجاد نشد و ایشان همه این توطئه ها را از بین بردند، ولی پس از امام(ع) شعبه گری دوباره شروع شد؛ زیرا فضای زمان حضرت و پس از ایشان، بسیار مسموم و خطرناک بود و امام(ع) نیز به بسیاری از شیعیان می فرمودند که برای محافظت از جان خود کمتر به دیدار من بیایید.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شرایط به قدری برای امام(ع) به خصوص در سالهای پایانی عمرشان سخت شده بود که ایشان آرزو می کردند که ای کاش بیابانی بود که با شاگردان خود تنها باشند و معارف دین را به آنها بیاموزند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: حضرت با این شرایط به رهبری شیعیان و اداره امور فرهنگی و مذهبی در ممالک اسلامی مشغول بودند.

این محقق حوزوی تصریح کرد: امروز هر صفحه از وسائل الشیعه را که ورق می زنیم، حدیثی از امام صادق(ع) رخ نمایی می کند.

وی با تاکید بر لزوم الگو گیری از سیره امام صادق(ع)، افزود: امروزه بسیاری ویژگی های امام (ع) مورد غفلت واقع شده که باید همه برکات و نعماتی که حضرت برای امت اسلام به بار آوردند را برای مردم تبیین کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: یکی از مباحث، مبحث ولایت و چهره ولایی حضرت است که ایشان در همه چیز تصرف داشتند. اامام(ع) همچنین نسبت به شیعیان و شاگردانشان بسیار مهربان و دلسوز بودند که باید برای همه ما سرمشق باشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha