سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
l

حوزه / نمی توان یادی از ایران کرد ولی از عرض ارادت به خمینی بزرگ غافل شد. امام خمینی در قلب من جا دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در جهت ایجاد و تعمیق روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه های اندونزی، با آقای پروفسور همکا سیرِگار ریاست دانشگاه اسلامی پونتیاناک اندونزی دیدار کرد.پونتیاناک مرکز استان کالیمانتان غربی است.

در این دیدار و گفتگو دو طرف بر تعمیق روابط های فرهنگی تأکید کردند.

ریاست دانشگاه پونتیاناک: امام خمینی در قلب من جا دارد

آقای پروفسور همکا سیرِگار اظهار داشت: بخشی از پایان نامه ام مربوط به ورود ایرانیان به منطقه اندونزی است که معتقدم یکی از دروازه های ورود اسلام توسط ایرانیان، منطقه پونتیاناک بوده است.

وی اظهار داشت: نمی توان یادی از ایران کرد ولی از عرض ارادت به خمینی بزرگ غافل شد. امام خمینی در قلب من جا دارد.

ابراهیمیان با تأکید بر استفاده از پایان نامه ایشان در جهت آگاهی یافتن از موضوع مورد اشاره، دو پیشنهاد را مطرح کرد:

1- انعقاد تفاهم نامه فیما بین دانشگاه اسلامی پونتیاناک با دانشگاه های ایران به خصوص در موضوع قرآنی

2- ترسیم خطوط همکاری فیما بین رایزنی فرهنگی با دانشگاه اسلامی پونتیاناک در قالب تفاهم نامه

هر دو امر مورد استقبال ریاست دانشگاه قرار گرفت و مقرر شد در آینده نزدیک اقدامات عملی در این خصوص انجام پذیرد.

مصاحبه مطبوعاتی رایزن فرهنگی ایران در اندونزی

همچنین خبرنگاران روزنامه پونتیاناک پست و خطولیستیوا سیتی (شهر خط استوا) از استان کالیمانتان غربی با آقای حجت الله ابراهیمیان مصاحبه مطبوعاتی به عمل آوردند.

سؤالات خبرنگاران در خصوص روابط علمی و فرهنگی ایران و اندونزی و نیز هدف جمهوری اسلامی ایران از برگزاری سمینارها در محافل دانشگاهی بوده است.

ابراهیمیان در پاسخ اظهار داشت: همانطور که مردم ایران با استقبال و بدون خونریزی دین اسلام را پذیرفتند مردم اندونزی نیز به همین شکل دعوت منادیان حق که عمده آنها از فرزندان اهل بیت (ع) و از سادات و نیز برخی از منطقه فارس بوده اند را با عشق پذیرفتند و اساساً تعلق به اسلام همراه با خشونت و افراط گرایی در تعالیم اولیای نه گانه اندونزی که بسیار مورد احترام اند، وجود ندارد.

رایزن فرهنگی سپس در خصوص چرایی برگزاری سمیناری آموزه های نهج البلاغه در دانشگاه پونتیاناک مرکز استان کالیمانتان غربی پرداخت و اظهار داشت: شخصیت علی بن ابی طالب معیار و الگو برای جهان اسلام است. این انسان شایسته که تعلق به همه مسلمانان دارد کتابی دارد که مطالب آن کتاب، تفسیر حقیقی قرآن است؛ لذا جامعه اندونزی که همواره به دنبال کسب معارف توحیدی است شایسته است با این کتاب ارزشمند آشنا شوند. از این جهت ما درخواست دانشگاه اسلامی پونتیاناک را اجابت کردیم و در سمینار مشترک برای تبیین این اثر ارزشمند گرد هم آمدیم.

ابراهیمیان در پایان اظهار امیدواری کرد: روابط علمی فرهنگی دو کشور بزرگ ایران و اندونزی بیش از پیش کسترده تر و عمیق تر گردد.

کلاس آموزش زبان فارسی در دانشگاه مولانا مالک ابراهیم

از سوی دیگر برای اولین بار کلاس آموزش زبان فارسی در دانشگاه مولانا مالک ابراهیم شهر مالانگ اندونزی که مهمترین شهر دانشگاهی منطقه جاوه شرقی در اندونزی محسوب می شود، برگزار شد.

این دوره با حضور دانشجویان رشته های مختلف تشکیل گردید و قرار است به صورت مستمر این کلاس ها برگزار گردد.

برگزاری سمینار انقلاب معنوی از نگاه سیدنا علی (ع)

سمینار انقلاب معنوی از نگاه سیدنا علی (ع) توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه و با حمایت برخی از نهادها، برگزار گردید.

در این سمینار آقایان: دکتر جلال الدین رحمت، دکتر صبحی ابراهیم استاد فلسفه دانشگاه پارامدینه به ایراد سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند و استاد فیصل از شیعیان جاکارتا نقش مدیر برنامه را به خوبی ایفا کرد.

دکتر صبحی ابراهیم در این سمینار اظهار داشت: یک سبک و روش زندکی تنها به باطن و احساس مرتبط نمی شود ولی بعد ظاهری و رفتاری نیز باید مطرح گردد. موضوع سمینار برای این منظور انتخاب شده است که یک شخصیت و الگو در انقلاب روحی و معنوی در زندگی امروز یعنی علی بن ابی طالب تبیین گردد.

وی ادامه داد: در یک انفلاب باید یک بازیگر اصلی برای ایجاد انگیزه در میان مردم وجود داشته باشد و علی بهترین فارغ التحصیل مدرسه پیامبر (ص) است. اگر سؤال مطرح شد: در اختلافات نظر در جهان اسلام چه باید کرد؟ پاسخ می دهم: تفسیر و نظر نزدیکترین شخص به پیامبر (ص) را انتخاب کنید.

دکتر صبحی ابراهیم اظهار داشت: نزدیکی با پیامبر (ص) و دریافت مستقیم علوم حضرت، روحیه و معنویت علی (ع) را به روحیه و معنویت پیامبر گرامی (ص) نزدیک ساخته است. و لذا علی (ع) توانست نظام حکومتی عادل و ضد تبعیض برقرار کند. اما زمانی که برخورد قاطعانه نسبت به فساد و عدم صلاحیت در میان مقامات دولت کرد، با او دشمنی نمودند. چنین روحیه و معنویت با در دولت جدید اندونزی مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

آقای جلال، عضو پارلمان و رئیس شورای عالی سازمان اهل بیت ایجابی به عنوان سخنران دوم به ارائه مطلب پرداخت و اهمیت الگو گیری از علی (ع) در بحث انقلاب روحی و معنوی را بیان نمود و اظهار داشت: روحیه و معنویت علی (ع) دو رهبری را جدا می سازد: 1) رهبری به سوی خدا که خود در آن قرار دارد 2) رهبری قبایل که در آن ابو سفیان و معاویه قرار دارند و بنی امیه به مدت 100 سال حکومت خود را با نظام قبیله ای مدیریت می کردند.

وی افزود: امید است دولت کنونی بتواند به آرمان انقلاب روحی و معنوی علی (ع) دستیابی نماید و از شخصیت بی بدیل حضرت در همه زمینه ها الگو بگیرد تا حکومت عادل بر اندونزی حاکم گردد.

تبیین خطبه غدیر در جمع شیعیان استان کالیمانتان غربی

خبر دیگری از این کشور حاکی است، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در جمع صمیمی شیعیان شهر پونتیاناک واقع در مرکز استان کالیمانتان غربی اندونزی حضور پیدا کرد و در حسینیه امیر المؤمنین (ع) در حضور خواهران و برادران در مراسم تبیین خطبه غدیر به ایراد سخن پرداخت.

ابراهیمیان در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: ما به تأسی از ولی امر مسلمین جهان، هر گونه اهانت و سب به خلفا و اصحاب رسول را حرام می دانیم و در مسیر حرکت فرهنگی و دینی خود بدنبال تحمیل عقاید نیستیم.

رایزن فرهنگی افزود: بنا به توصیه رهبر معظم آیت الله العظمی خامنه ای، غدیر دو بعد دارد یکی مسأله ولایت امیر المؤمنین که مربوط به ما شیعیان است ولی بعد دیگر مهم غدیر، معرفی شخصیت امیر مؤمنان به عنوان الگو برای جهان اسلام است. این بعد از غدیر باید مورد توجه ما در کشور بزرگ اندونزی باشد.

سپس رایزن فرهنگی به قرائت و تشریح خطبه غدیر پرداخت.

جشن عید غدیر در جمع ایرانیان مقیم اندونزی

در راستای ترویج فرهنگ علوی در میان ایرانیان مقیم خارج، رایزنی فرهنگی با همکاری سفارت مراسم جشن همراه با سخنرانی و پذیرایی را در جمع ایرانیان مقیم جاکارتا برگزار نمود.

در این مراسم معنوی حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم استاد حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت.

استاد حکیم در تبیین شخصیت بی بدیل امیر المؤمنین افزود: حب دنیا منشأ اصلی خطاهاست و حدیث ثقلین به ما می آموزد که در صورت عدم تمسک به عترت رسول الله (ص)، که در رأس آن امیر المؤمنین است بشر به خطا خواهد رفت. ما این خطا را در صدر اسلام تجربه کردیم و اکنون نیز جهان پر تلاطم به خصوص جهان اسلام با الگو پدیری از شخصیت امیر المؤمنین (ع) می تواند به صلح و آرامش برسد.

این مراسم با مداحی آقای دکتر زنگنه ادامه یافت و سپس با پذیرایی پایان یافت.

همایش بزرگ شیعیان اندونزی

همایش بزرگ شیعیان اندونزی با عنوان "عید غدیر، اعلام اسلام مدنی، اسلام اخلاقی" در محل سالن دانشگاه "دارما پِرسادا" جاکارتا برگزار شد.

ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران به عنوان سخنران افتتاحیه این همایش با تبیین موضوع وحدت اظهار داشت: در نگاه تیزبین جمهوری اسلامی ایران با تأسی از فرمایشات ولی امر مسلمین، موضوع غدیر عامل وحدت بخش مسلمانان است.

وی اظهار داشت: با بازگو نمودن واقعه غدیر اتهامی که دشمنان اسلام نسبت به مذهب حقه تشیع مبنی بر ساختگی بودن آن می زنند، سست می گردد و دوستی مسلمانان اهل سنت جهان با اهل تشیع که حدود چهارصد میلیون نفر را تشکیل می دهند، پایدارتر می گردد.

ابراهیمیان افزود: بعد جهان شمولی شخصیت امیر المؤمنین در واقعه غدیر نباید مورد غفلت قرار گیرد چرا که یکی از ابعاد این حادثه اثبات ولایت آن حضرت است که ما شیعیان معتقدیم اما بعد مهم دیگری دارد که مسلمین عالم می توانند با الگوی پذیری از شخصیت بی بدیل پس از نبی اسلام، بیش از پیش در مسیر تعالی و رشد قدم نهند و از این جهت علی بن ابی طالب را ما فقط برای شیعیان نمی دانیم.

در پایان رایزن فرهنگی اظهار داشت: حضور ما در این اجتماع عظیم در راستای اصول پانچاسیلای اندونزی که در آن آزادی را برای مذاهب به ارمغان آورده است، توجیه می گردد. و در این مسیر از هر حرکتی که با عث خدشه دار نمودن امنیت کشور بزرگ اندونزی شود اکیداً بیزاری می جوییم و از خداوند می خواهیم در آغاز کار دولت جدید این کشور بزرگ را به مرجله تعالی و رشد برساند.

در ادامه آقای زهیری مسراوی متفکر جوان از مؤسسه "جامعه اسلامی معتدل" به ارائه سخن پرداخت و اظهار داشت: حدیث غدیر انکار پذیر نیست و حقانیت دارد. علی از فضایل فراوانی و منحصر به فرد برخوردار است. حدیث معروف "انا مدینه العلم و علی بابها" یکی از برتری های علی بر دیگران را نشان می دهد.

وی ادامه داد: حق و حقانیت را ما باید بپذیریم و نمی توانیم باور ما را به دیگری تحمیل نماییم. احترام متقابل باید میان ما مسلمانان رعایت گردد و فریب دشمنان را از راه تفرقه اندازی نخوریم.

او در خصوص چالش های وحدت را در سه امر دانست و گفت: 3 چالش وحدت وجود دارد که عبارتند از: 1) وجود گروه های بنیادگرایی افراطی چه در اسلام مانند وهابی و چه در غرب مانند صهیونیست که هر دو چهره اسلام را بد نشان داده و می دهند. 2) ادعای حقانیت خود و باطل شمردن دیگری که در جای جای جهان آن را علت درگیری و حتی خود ریزی یافته ایم. 3) عصبیت دینی و مذهبی که با اظهار سمبل های خود و کنار گذاشتن مقدسات دیگران ایجاد تفرقه می کنند.

در پایان راه های حل را ارائه داد و اظهار داشت: برای تحقق یافتن وحدت می بایست ابعاد اخلاقی و اسلامی بر دیگر بُعدها مقدم گردد، توجه به اشتراکات نیز سهم مهمی در ایجاد انسجام دارد.

در ادامه برنامه، آقای زهدی زینی از سازمان محمدیه به ارائه سخن پرداخت و اظهار نمود: علی شخصیتی با جنبه الگویی است که همه باید از او پیروی کنیم. آخرین آیه نازل شده بر پیامبر (ص) "اذا جاء نصر الله" بوده است که در واقع نتیجه آیه "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممتُ علیکم نعمتی" می باشد؛ یعنی اکمال الدین "نصر الله" را آورده و اتمام نعمت به وسیله معرفت الله و ولایت علی (ع) محقق می گردد. و همچنین از آیه اکمال دین و اتمام نعمت به این سه مطلب می رسیم: 1) دوستی به علی 2) افضلیت علی 3) ولایت علی.

وی ادامه داد: دین اسلام به همه مسایل و حتی ساده ترین آن توجه دارد و بحث امامت و ولایت به نظر می رسد در رأس تمام امور قرار گیرد، لذا توجه ویژه اسلام به این قضیه امر معقول و منطقی است که همه آن را می توانند به سادگی بپذیرند.

سپس آقای دکتر جلال الدین رحمت، رئیس شورای عالی سازمان اهل بیت (IJABI) توصیه کوتاهی در خصوص لزوم تمسک به پیامبر گرامی (ص) و اهل بیت عصمت (ع) پرداخت و دعای عهد برادری را خواند.

در ادامه آقای دکتر هاری جوگجا، یار معاون استاندار جاکارتا متن سخنرانی آقای استاندار که در این جمع حضور نداشت را قرائت نمود و اظهار داشت: ما وظیفه داریم همزیستی و در کنار هم زندگی کردن به صورت صلح و مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و بین خود مسلمانان را حفظ نماییم. چرا که این کشور از ادیان مختلف تشکیل شده است و علاوه بر آن اسلام به عنوان دین رحمت برای عالمیان نازل گردیده است که به همه احترام قایل است.

او در ادامه افزود: آیه کریمه، مسلمانان را خیر امت می داند ولی شرایط وجود دارد که یکی از آن باید وارد دین اسلام و دین صلح و سلام به صورت کافه باشند. و این امر زمانی تحقق پیدا می کند که از پیامبر گرامی (ص) به عنوان الگوی حسنه پیروی نماییم.

سپس به اقدامات مقامات استان در ایجاد همکاری و همزیستی صلح و مسالمیت آمیز میان شهروندان اشاره نمود و گفت: جهت حفظ وحدت اسلامی، ملی و انسانی امور ذیل را انجام داده ایم: 1) تشکیل مجمع همزیستی میان پیروان ادیان 2) توجه به مسامحه و مدارا میان شهروندان 3) حمایت از مجالس تعلیم که نقش مهمی در وحدت را ایفا می کند 4) توجه ویژه به فعالیت های دینی و مذهبی.

سخنرانی قائم مقام دبیرکل وزارت دین اندونزی

سخن بعدی توسط آقای دکتر مختار علی، قائم مقام دبیر کل وزارت دین ارائه گردید و اظهار داشت: من با سخنان رایزن فرهنگی ایران موافقم و دو امر را جهت حفظ وحدت تأکید می کنم: 1) توجه به مشترکات و کنار گذاشتن مفترقات 2) احترام متقابل.

او ادامه داد: جهان از کشور اندونزی برای حفظ وحدت به این دلایل توقع زیادی دارد: 1) اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است 2) ورود و گسترش اسلام در این کشور مسالمت آمیز بوده است 3) دموکراسی در انجام مراسم دولتی را رعایت می کند.

در پایان یک توصیه اخلاقی را به حاضران ارائه کرد و گفت: یکی از راه ها و روشهای دست یافتن به اخلاق کریمه مراعات حیا است؛ حیا نسبت به خداوند،حیا نسبت به رسول خدا وحیا نسبت به علما.

آقای دکتر هانی از کشور کویت سخنران بعدی برنامه بود و اظهار داشت: حدیث غدیر بر ولایت علی دلالت می کند و جمله "فلیبلغ الشاهد الغائب" باید مورد توجه قرار گیرد که نسل به نسل تا ظهور امام مهدی، حادثه غدیر و امر ولایت باید منتقل گردد.

سپس به اشعار امام شافعی در خصوص محبت نسبت به اهل بیت اشاره کرد و فیلم صحنه غدیر خم را در پروژکتور نشان داد.

آقای صفا خواه سخنران بعدی بود که اظهار داشت: بر اساس آیه "یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک..." پیام اصلی پیامبر (ص) ولایت علی (ع) است و چه خوب پیامبر گرامی (ص) صحنه غدیر را در ایام حج انتخاب نمود و به جمله "فلیبلغ الشاهد الغائب" تأکید کرد.

در ادامه افزود: سه امر مهم وجود دارد که پیروان علی (ع) باید از آن برخوردار باشند: 1) ورع و تقوای الهی 2) معرفت ظاهری و باطنی 3) محاسن اخلاق.

آخرین سخنران آقای سیف الدین امسیر، عضو هیأت شورای نهضت العلماء به ایراد سخن پرداخت که ابتدا آقای جلال الدین رحمت را بخاطر عالم بودن او نزد علمای نهضت العلماء از جمله عبدالرحمن وحید تمجید کرد و گفت: مطالب سودمندی را از عالمان برجسته این برنامه شنیده ایم و از باب "و لا تقف ما لیس لک به علم..." در خصوص غدیر صحبت نمی کنم. تنها به یک نقطه اشاره می کنم و آن این است که وظایفی که به ما داده شده است را باید بخاطر رحمانیت و رحیمیت خداوند نسبت به تمام بندگان بدانیم. لذا ما باید نسبت به دیگران دارای این صفت اخلاقی باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha