یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
11

شهر بنکولو، شهری تاریخی و مذهبی است که محبان اهل بیت (ع) را در خود جای داده است. شیخ برهان الدین شخصیت شیعی که 300 سال قبل به این منطقه هجرت نمود، آیینی برای تعظیم شعایر حسینی به ارمغان آورد که امروزه به نام تابوت شناخته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با آقای طنطاوی یکی از شخصیت های علمی خانواده تابوت در شهر بنکولو اینکشور دیدار و گفتگو کرد.

خانواده تابوت متعلق به  شیخ برهان الدین، شخصیت  شیعه در بنکولو  هستند که 300 سال قبل از پنجاب به  این دیار هجرت نمود. آیین سنتی تابوت که به احیای عاشورای حسینی (ع) می پردازد نیز از یادگار های شیخ برهان الدین است.

خانواده تابوت عموماً محب اهل بیت (ع) هستند و برخی از آنان به مذهب حقه تشیع گرویده اند.

آقای طنطاوی در این دیدار اظهار داشت: حدود 140 سال شهر بنکولو مستعمره انگلیس بود و با توجه به اینکه پنجاب نیز مستعمره انگلیس بود لذا مراودات تجاری و دینی وجود داشت تا اینکه شیخ برهان الدین شخصیت برجسته دینی به این دیار مهاجرت نمود و در ایام محرم که معمولا در خانه های شان مراسمی را برگزار می کردند عملا با ابتکار شیخ برهان الدین به صورت علنی و در قالب تابوت تبلور پیدا نمود.

آقای طنطاوی اظهار داشت: برای ما دیدار ایران و مشاهده مراسم شبیه تابوت افتخاری است که امیدواریم در آینده محقق شود.

رایزن فرهنگی ایران ابراز امیدواری کرد با توجه به اشتیاق خانواده تابوت به اهل بیت نبی (ص) و امام حسین (ع) انشاء الله در آینده شاهد ارتباطات عمیق تر میان این خانواده و جمهوری اسلامی ایران باشیم.

* مصاحبه رادیویی درباره فرهنگ عزاداری در ایران

همچنین دکتر ابراهیمیان با حضور در استودیو رادیوی "البعث" اندونزی به طور زنده از محرم و عاشورا در ایران سخن گفت.

رادیوی "البعث" که برای مردم استان بنکولو همه روزه برنامه زنده دارد از حضور جوانان و نوجوانان در ایام محرم سؤال کرد که رایزن فرهنگی به آنها پاسخ داد.

بخشی از مصاحبه زنده رادیویی به اشتراکات مراسم تابوت در بنکلو با مراسم حسینی در ایران اختصاص داشت که پاسخ های لازم ارائه گردید.

 * امضای تفاهم با شهرداری بنکولو اندونزی

با پیگیری رایزنی فرهنگی، امضای تفاهم نامه فیما بین رایزنی فرهنگی با  شهرداری شهر بنکولوی اندونزی انجام گرفت. شهر بنکولو، شهری تاریخی و مذهبی است که محبان اهل بیت (ع) را در خود جای داده است.

شیخ برهان الدین شخصیت شیعی که 300 سال قبل به این منطقه هجرت نمود، آیینی برای تعظیم شعایر حسینی به ارمغان آورد که امروزه به نام تابوت شناخته شده است.

این آیین همه ساله در ایام عاشورا در میان انبوه مردم بنکولو برگزار می گردد.

خانواده تابوت که برخی از آنها چهره ای متفاوت از اندونزیایی ها دارند، امروزه حافظ این میراث در بنکولو هستند و سعی دارند ماهیت اهل بیتی این آیین را حفظ کنند.

رایزنی فرهنگی از ماه ها قبل ارتباطاتی با شهرداری این شهر برقرار نمود و در نهایت در حاشیه  حضور آقای ابراهیمیان در شهر بنکولو، ضمن ملاقات با آقای حلمی حسن شهردار این شهر، تفاهم نامه ای فیما بین امضا گردید.

یکی از بندهای این تفاهم نامه، انعقاد عقد خواهر خواندگی میان شهر بنکولو با یکی از  شهرهای مذهبی ایران می باشد که با تلاش رایزنی فرهنگی در آینده این امر انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha