یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

برای اولین بار این مراسم توسط شیخ برهان الدین تاجر پنجابی در حدود قرن 7 هـ انجام گرفت و بعد از آن نسل او که به خانواده تابوت شناخته شده است، تا امروز ادامه می دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  همه ساله در شهر بنکولو مراسم سنتی "تابوت" به منظور گرامیداشت حماسه عاشورا توسط شهرداری این شهر با حضور زنان و مردان اهل تسنن برگزار می گردد. امسال نیز این مراسم سنتی با شکوه فراوان با حضور حداقل یکصد هزار نفر توسط شهرداری بنکولو برگزار می گردد.

در این مراسم سنتی آقای جنیدی حمزه استاندار استان بنکولو، آقای حلمی حسن شهردار شهر بنکولو و حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران، شرکت خواهند نمود و به ایراد سخن خواهند پرداخت.

در برنامه امسال رایزنی فرهنگی با مشارکت شهرداری بنکولو در حاشیه آیین سنتی همایش علمی "تاریخچه تابوت" با حضور و سخنرانی آقایان:

1)    استاد حسین شهاب چهره برجسته اهل تشیع اندونزی و مدیر مسؤول هادی تی وی

2)    مهندس احمد شیعافریل رئیس خانواده های تابوت

3)    دکتر امریل چهره فرهنگی شهر بنکولو

4)    حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی

را در تاریخ 11 آبان 93 برگزار خواهد نمود.

لازم به ذکر است مراسم تابوت به منظور تعظیم حماسه عاشورای حسینی در بنکولو هر ساله از 1 تا 10 محرم برگزار می گردد.

برای اولین بار این مراسم توسط شیخ برهان الدین تاجر پنجابی در حدود قرن 7 هـ انجام گرفت و بعد از آن نسل او که به خانواده تابوت شناخته شده است، تا امروز ادامه می دهند. در مدت 10 روز، مراسم و برنامه های زیادی از خاک برداری تا تابوت اندازی که هر کدام از آن دارای فلسفه عمیقی است توسط خانواده های تابوت به انجام می رسد.

* دیدار با رئیس یک دانشگاه اسلامی در اندونزی

خبر دیگری از اندونزی حاکی است که آقای حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران با پرفسور افلاطون مختار رئیس دانشگاه اسلامی رادن فتح استان سوماترای جنوبی اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار در حالی اتفاق افتاد که یک ماه قبل بنا به تلاش رایزنی و دعوت پژوهشگاه مطالعات تقریبی آقای پروفسور افلاطون مختار به همراه 6 تن از شخصیتهای اندونزیایی به کشورمان سفر کردند و برنامه های بسیار خوبی تدارک شده بود. نظر به اینکه در آن سفر تفاهم نامه همکاری فیمابین مراکز و دانشگاههای ایران با دانشگاه اسلامی رادن فتح شهر پالمبنگ با امضای ریاست این دانشگاه منعقد گردید لذا برای اجرایی شدن آن توافقات این دیدار صورت گرفت.

آقای پروفسور افلاطون مختار ابتدا از مهمان نوازی ایران تشکر کرد و اضافه نمود: اتحاد علما در ایران و عظمت مراجع عظام تقلید بیش از هر امری مرا مجذوب خود کرد.

وی که با آیات عظام صافی گلبایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی دیدار کرد وجود این شخصیتها را چراغی برای هدایت مردم دانست.

در این جلسه مقرر شد برای اجرایی شدن تفاهمات برخی از فعالیتهای قابل اجرا با حضور آقای دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی که در تاریخ 27 آبان 93 به اندونزی سفر خواهند نمود تعریف گردد و طبق توافق عملی شود. همچنین مقرر شد اولین دوره دانش افزایی با حضور استاد مختاری به عنوان محقق نمودن توافقات فیمابین دانشگاه اسلامی رادن فتح اندونزی و پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور اساتید انجام پذیرد.

* تبیین نظام اموزشی حوزه های علمیه ایران

همان گونه که پیش از این، در خبری کوتاه به آن اشاره شده بود، کنفرانس بین المللی "نظام آموزش جوامع اسلامی" در تالار دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا توسط دانشکده تعلیم و تربیت این دانشگاه برگزار گردید.

در این کنفرانس میهمانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، پاکستان، ترکیه، مالزی و عربستان حضور داشتند.

سخنران اصلی رابرت هیفنر از دانشگاه بوستن آمریکا بوده است.

از جمهوری اسلامی ایران رایزن فرهنگی حضور داشت که با دعوت سه ماه قبل توسط دانشکده، مقاله ای با عنوان "تبیین نظام آموزشی حوزه های علمیه در ج.ا.ایران" ارائه داد.

وی ابتدا، تاریخچه هزار ساله حوزه های علمیه را تبیین کرد و اظهار داشت: رگه های های اصلی پیدایش حوزه به صدر اسلام و زمان رسول گرامی اسلام و ائمه هدی (ع) بر می گردد.

ابراهیمیان سپس به کرسی تدریس امام صادق (ع) اشاره کرد که در آن 4000 نفر از شیفتگان علم در آن حضور داشتند.

بعد از غیبت کبری و تأسیس حوزه های کربلا، نجف، سامرا و نیز ایران بخشی از مطالب رایزن فرهنگی در خصوص تاریخچه حوزه بوده است.

وی سپس به شهر قم و سیستم موجود نظام درسی در حوزه اشاره کرد و از مقاطع دوره سطح و خارج سخن گفت و سپس اظهار داشت: مجموعه دروسی که طلاب در سطح 1 تا 4 و نیز در درس خارج به آن می پردازند قدرتی به تحصیل کننده علوم حوزوی می دهد که او را به مقام اجتهاد می رساند.

سپس ساختار اداری حوزه و شورای عالی حوزه علمیه، جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه را تبیین کرد.

او در ادامه از ویژگی های نظام آموزشی حوزه سخن گفت و اظهار داشت: پیش مطالعه، مباحثه، تدریس در کنار تحصیل، توجه به زبان عربی، تعقل گرایی، احترام به استاد، اجتهاد، امتحان شفاهی بخشی از ویژگی های این نظام شمرده می شوند.

رایزن فرهنگی در ادامه به رشته های مختلف حوزه در علوم انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: ایران به دنبال تمدن جدید قرآنی است و با این دیدگاه نمی توان صرفاً به فقه و اصول توجه کرد بلکه با استعانت ار قرآن و سنت، رشته های مختلف علوم انسانی را با اشراف قرآن و سنت در حال بومی سازی است.

در پایان ازمنابع مالی حوزه های علمیه نیز سخن به میان آمد.

* مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه های سوماترای جنوبی

همچنین دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران با روزنامه "خبر سوماترا" و "خبر نوسانتارا" در خصوص اشتراکات قانون اساسی ایران و اندونزی مصاحبه مطبوعاتی به عمل آورد. ابراهیمیان در سؤال خبرنگار در خصوص امکان اصول پانچاسیلا در مندرجات قانون اساسی ایران اظهار داشت: در مندرجات قانون اساسی ایران از اصول پانچاسیلا هم سخن گفته شد و مفاهیم این اصول در قانون اساسی ایران وجود دارد.

سپس رایزن فرهنگی از افتراقات قانون اساسی ایران و اندونزی گفت و اظهار داشت: یکی از وجوه افتراق این است که نظام اندونزی مبتنی بر دموکراتیک صرف هست و البته این نقص این نظام نیست. چرا که با تعدد مذاهب و فرق این امر طبیعی است اما نظام سیاسی ایران علاوه بر اتکا به رأی مردم و جمهوریت به بعد اسلامیت نیز توجه ویژه دارد و تعبیه نهاد ولایت فقیه برای حراست از بعد اسلامیت نظام است.

در این مصاحبه سوالات دیگر نیز مطرح شد که ابراهیمیان به آن پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha