دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
جبهه فرهنگی

حوزه/ در سال های اخیر، بسیار از عنوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یاد شده است، اما سوال و دغدغه نخست این است که «جبهه ای با کدام تعریف و خاستگاهی بر پایه کدام رسالت و مأموریت انقلابی و اسلامی»؟!

خبرگزاری «حوزه»، در این که اوضاع فرهنگی جامعه ما چندان به سامان (از منظر آموزه های دینی) و بالتبع، مورد انتظار نیست، شکی نیست.

در این که ما در بسیاری از مواقع، در کارهای فرهنگی، سستی و کاهلی داریم نیز همچنین و صدالبته در این که باید با پرهیز از کارهای بی برنامه و دفعی، به سمت و سوی برنامه ریزی و انسجام و فعالیت های جبهه ای در عرصه فرهنگ گرایش پیدا کرد نیز تردید روا نمی باشد، چه آن که همه بزرگان و عقلای قوم در سالیان اخیر بارها و بارها همین مسایل را مورد تذکر قرار داده اند و حق هم همین است.

به طور خاص در سال های اخیر بسیار از عنوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یاد شده است، اما سوال و دغدغه نخست این است که «جبهه ای با کدام تعریف و خاستگاهی بر پایه کدام رسالت و مأموریت انقلابی و اسلامی»؟!

اگر نخواهیم خیلی سخن را به درازا بکشانیم به اختصار باید گفت؛« جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مجموعه ای است مرتبط و هماهنگ که با بهره گیری حداکثری از ابزارهای فرهنگی در راستای اصلاح جامعه از ناراستی ها و انحرافات گام برمی دارد و طبعاً در این راستا باید از رویکرد فردگرایانه در فعالیت های فرهنگی به سمت کارهای جمعی و هماهنگ حرکت کرد که بر این مبنا، پیاده سازی اسلام ناب محمدی(ص) در سطح جامعه و تلاش به منظور عینیت بخشیدن به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی، مهم ترین هدف به شمار می رود».

از این منظر نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی و همه دغدغه مندان ساحت نهضت الهی حضرت امام(ره) که امروز دل در رهبری حکیمانه خلف صالحش مقام معظم رهبری سپرده اند، می بایست پیش و بیش از هر چیز ذهن و اندیشه خود را معطوف به سه اصل بسیار مهم کنند:

1)کوشش خستگی ناپذیر در مسیر شناخت اسلام ناب محمدی(ص) و آرمان های امام امت، اولین وظیفه هر مؤمن انقلابی چه آن که با تحقق چنین شناختی است که می توان با ابزارهای فرهنگی از جمله قلم و رسانه به تبلیغ اندیشه متعالی اسلام همت گمارد.

2) رسالت دوم؛ ناظر به تلاش برای تبلیغ به معنای رساندن پیام اصیل اسلام وانقلاب به خیل عظیم مخاطبان مشتاقی است که امروز نه فقط در چارچوب مرزهای جغرافیایی کشور که در جغرافیای جهان اسلام اعم از عراق و لبنان و سوریه و مصر و یمن و نیز کشورهای غربی و شرقی خواهان و طالب جدی آن هستند.

بی گمان دلخوش کردن به حداقل برنامه های تبلیغی و نشر معارف حقه اهل بیت(ع) و آرمان های انقلاب اسلامی، جفا در حق اساس اسلام و انقلاب و همه شهدای گلگون کفنی است که برای اعتلای این دو کلمه ، در صف جبهه حق علیه باطل قرار گرفتند.

3)پس از کسب شناخت عمیق از معارف ناب و اصیل و تلاش و برنامه ریزی برای نشر وتبلیغ آن ها، نوبت می رسد به گام و مأموریت سوم که آن را باید در همتی بی پایان در اصلاح جامعه به منظور نیل به هدف مقصود جستجو کرد.

این اصلاح گری نیاز به مجاهدتی دارد که در سایه بصیرت و ولایتمداری حاصل می شود و طبعاًآفت و مانع بزرگ بر سر راه آن نیز چیزی نیست جز فرهنگ بی تفاوتی و بی خیالی و همچنین رویکرد توجیه گرایانه نسبت به انحرافاتی که اسلام انقلابی را به شدت تهدید می کند.

امروز اگر بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر داریم که داریم، باید برای وارد شدن به فاز اصلاح گری ، دو مرحله قبلی یعنی شناخت و تبلیغ را به درستی طی کرده باشیم و به یقین در مرحله اصلاح گری برپایه دغدغه و احساس وظیفه انقلابی، بر محور گفتمان و مطالبات ولایت گام برداریم که بنابر وعده الهی پیروزی و رستگاری با امت حزب الله و ولایت مدار خواهد بود. انشاالله.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha