یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علیدوست

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه وضعیت فرهنگی ما به صورتی است که مرجع دینی یک چیزی را فریاد می زند، ولی رسانه ملی خرافه را با هر نامی، مانند رسم یک منطقه نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که حادثه عاشورا دانشگاه و مکتبی است که برای همه انسان‌ها درس‌های جهانی و جاودانی دارد اظهار کرد: کربلا اختصاص به شیعیان ندارد و همه انسان‌ها می‌توانند از آن درس بگیرند و مربوط به یک زمان و مکان خاصی نیست.

وی با اشاره به اینکه کربلا به ما نشان داد که به هیچ انسانی تضمین داده نشده و در قرنطینه نیست و هر آدمی ممکن است متحول شود گفت: در حادثه کربلا آدم‌های زیادی را داریم که تا آخرین لحظه از اهل‌بیت(ع) دفاع می‌کردند ولی در لحظه آخر پایشان لغزید و به لشکر یزدیان پیوستند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم بیان کرد: عکس این مورد نیز صادق است، عده‌ای بودند که با اهل بیت(ع) فاصله داشتند، ولی متحول شده و جزو اصحاب امام حسین(ع) در کربلا شدند که می‌توان به زهیر بن قین اشاره کرد که در سفر حج، در همنشینی با امام حسین(ع) متحول شد.

وی با بیان این که حادثه کربلا به ما نشان داد که پیروی نکردن از امام چه عاقبت شومی دارد تصریح کرد: کسانی که در کربلا از امام خود پیروی کردند نامشان به ابدیت پیوست و از قداست خاصی برخوردار شدند، ولی کسانی که با امام به مخالفت پرداختند عاقبت شومی پیدا کردند و در تاریخ می‌بینیم که چه سرنوشتی داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست به نقشی که یک زن مسلمان می‌تواند در یک حادثه مهم داشته باشد اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) نشان داد که زن‌ها چه نقش مهمی می‌توانند در اجتماع داشته باشند و با معرفی این حادثه به همه جهانیان نقش مهمی در اشاعه فرهنگ حسینی داشتند.

وی مطرح کرد: امام حسین(ع) در بحبوحه روز عاشورا و در اوج تیراندازی‌ها نماز را به جماعت اقامه کردند و با این حرکت به همه مسلمانان بیان می‌کنند برپایی نماز مهم‌ترین کار مسلمانان است و نباید هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی آن را ترک کنند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم ضمن ابراز تأسف از خرافاتی که وارد این حادثه شده است ابراز داشت: برای خارج کردن خرافات از عاشورا و دین، باید همه نهادهای فرهنگی کشور و به معنای عام حوزه و مرجعیت اقدام کنند و رسانه ملی، مداحان، هیئت‌های مذهبی و  افرادی که در مردم نفوذ دارند دست به دست هم دهند و این خرافات را از دین خارج کنند.

وی عنوان کرد: متأسفانه وضعیت فرهنگی ما به صورتی است که یک مرجع در موردی فریاد می زند، و آن را رد می‌کند ولی رسانه ملی این خرافه را با هر نامی، مانند رسم یک منطقه نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست تصریح کرد: بهترین راهکار این است که هر نهادی ساز خود را نزند و همه نهادها در یک برنامه منسجمی حرکت کنند تا بتوانند با یک برنامه‌ریزی منسجم این خرافات را از بین ببرند.

وی با اشاره به طریقه برگزاری عزاداری اصیل گفت: عزاداری اصیل به این صورت است که زمینه آن یک واقعه تاریخی باشد و داستان‌ها بنیان داشته باشند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان این که عزاداری‌ها باید واقع‌نما باشد و نه توهم زا بیان کرد: در عزاداری‌ها باید داستان‌های منسجم و واقعی را بیان و از پرداختن به توهمات جلوگیری کرد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha