یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
ابطحی

حوزه/ مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم آیت‌الله ابطحی کاشانی امشب در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»؛ چهلمین روز درگذشت مرحوم آیت‌الله ابطحی کاشانی امشب (7 آذر) با حضور آیات؛ علوی بروجردی، سید احمد خاتمی امام‌جمعه  موقت تهران؛ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، فقیهی  و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ از اعضای مجلس خبرگان رهبری، اساتید حوزه و مردم متدین قم، با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در حسینیه سیدالشهدا (ع) قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در این مراسم با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار داشت: یاد مرگ کردن، تجهیز و خود را آماده ساختن برای مرگ ‏بزرگ‌ترین ثمره مجالس ختم است.‏

وی افزود: عمر سرمایه‌ای الهی برای انسان هست که با هیچ‌چیزی نمی‌توان خسارت‌های آن را جبران و تدارک کرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند متعال در سوره «عصر» انسان را به کسب کارهای شایسته و اعمال صالح  سفارش نموده است؛ که باید هرلحظه‌ای که از عمرمان در خسران قرار می‌گیرد با انجام اعمال صالح جبران کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد بابیان این که عده‌ای حتی  از مرگ قوم‌ وخویشان خود عبرت نمی‌گیرنداظهار داشت: انسان‌ها با وجود مشاهده مرگ، عزیزترین افراد خانواده؛ باز نسبت به زندگی خود در غفلت و سرگردانی به سر می‌برند؛ باید قدری به خود بیایند. فکری به‌روزی کنند که مرگ سراغشان خواهد آمد.

وی با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه ادامه داد: سید رضی (ره) در نهج‌البلاغه می‌فرماید, امیرالمؤمنین (ع) بعد از نماز عشا هر شب به مردم می‌فرمودند «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ» انسان همانند مسافری است که باید همواره آماده و مجهز باشد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باوجود نعمت‌های؛ شنوایی، تعقل و بینایی در انسان ، هیچ عذری در قیامت  برای گناه  وجود ندارد.

وی بابیان اینکه؛ مجالس ختم مجالس موعظه و توجه و محاسبه اعمال است خاطرنشان کرد: برخی‌ها متأسفانه فکر می‌کنند؛ نخواهند مرد؛ می‌گویند در مجالس ختم زیاد از قبر و یادبود و یادآوری سخن نگویید؛ درصورتی‌که مجالس ختم، مجالس یادآوری  و موجب خیرات برای انسان‌های صالح و مؤمن است و نگاه نادرست به مرگ صحیح نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در بخش دیگری از  سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های آیت‌الله ابطحی کاشانی افزود: علم، اخلاق و ‏ولایت مداری از ویژگی‌های ممتاز این عالم ربانی صمدانی بود.‏

وی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله یثربی افزود: ایشان می گفت، در وجود آیت‌الله ابطحی کاشانی، ‏کوچک‌ترین هوای نفسی پیدا نمی‌شد، زیرا علم، برگرفته از علم ربانی و نشأت‌گرفته از اعتقادات راسخ ‏آن عالم والامقام است.‏

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: آیت‌الله ابطحی کاشانی روحانی عالی‌قدر و رفیع درجه بودند، که متخلق به اخلاق و علم بود.

انتهای پیام 16/313‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha