یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 340337
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
طلاق

حوزه/ برخلاف تفکر منحطی که درباره طلاق رواج یافته است، قرآن و روایات احکام بسیار هوشمندانه ای را در این زمینه ارائه داده اند.

متاسفانه امروزه زن و شوهر، وقتی در زندگی مشترک به این نتیجه می رسند که از هم جدا شوند، از همان لحظه زن، زندگی مشترک خود را رها کرده و با افرادِ محارمی غیر از شوهر خود زندگی را سپری می کند تا رسماً از یکدیگر جدا شوند؛ در حالی که دین اسلام نه تنها این شیوه را تجویز نکرده بلکه بالاتر، حتّی بعد از طلاق (رِجعی) نیز به مرد دستور داده شده که زن را در منزل خود نگه دارد تا مدت عِدّه زن تمام گردد.

قرآن کریم می فرماید:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ إِلاَّ أَنْ يَأْتينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لا تَدْري لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً

اى پيامبر! هر زمان خواستيد زنان را طلاق دهيد، در زمان عدّه، آن ها را طلاق گوييد[زمانى كه از عادت ماهانه پاك شده و با همسرشان نزديكى نكرده باشند]، و حساب عدّه را نگه داريد؛ و از خدايى كه پروردگار شماست بپرهيزيد؛ نه شما آن ها را از خانه ‏هايشان بيرون كنيد و نه آن ها(در دوران عدّه) بيرون روند، مگر آن كه كار زشت آشكارى انجام دهند؛ اين حدود خداست، و هر كس از حدود الهى تجاوز كند به خويشتن ستم كرده؛ تو نمى‏دانى شايد خداوند بعد از اين، وضع تازه(و وسيله اصلاحى) فراهم كند!.

فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَ أَقيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ ذلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً

و چون عِدّه آن ها سرآمد، آن ها را به طرز شايسته‏اى نگه داريد يا به طرز شايسته‏اى از آنان جدا شويد؛ و دو مرد عادل از خودتان را گواه گيريد؛ و شهادت را براى خدا برپا داريد؛ اين چيزى است كه مؤمنان به خدا و روز قيامت به آن اندرز داده مى‏شوند! و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند، (سوره طلاق 2-1)

*نهی شدید امام صادق(ع) از طلاق

حضرت امام جعفر صادق(ع) ضمن نهی شدید از طلاب در این خصوص فرموده اند.

تَزَوَّجُوا وَ لَا تُطَلِّقُوا فَإِنَّ الطَّلَاقَ يَهْتَزُّ مِنْهُ الْعَرْشُ

ازدواج كنيد و طلاق ندهيد كه از طلاق عرش خدا به لرزه در می آيد.

تَزَوَّجُوا وَ لَا تُطَلِّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الذَّوَّاقِينَ وَ الذَّوَّاقَا

ازدواج كنيد و طلاق ندهيد كه خداوند زن و مرد عيّاش و لذت جو را دوست ندارد.

مكارم الأخلاق، ص: 197

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha