یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم

حوزه / برای موفق شدن در تمام عرصه‌ها باید پژوهش را جدی بگیریم زیرا روزآمد بودن حوزه علمیه شیعه مرهون پژوهش است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامی داشت هفته پژوهش اظهار کرد: از ابتدای انقلاب در حوزه‌ قدم‌های مثبتی در مورد پژوهش برداشته شده است، ولی باز نیازمند پژوهش‌های بیشتر و دقیق‌تری هستیم.

وی بیان کرد: مسئله محور بودن و توجه به نیازمندی‌های روز در اولویت پژوهش قرار دارد و حوزه باید توجه خود را در این عرصه‌ها بیشتر کند.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه به همان میزان که در عرصه آموزش سرمایه‌گذاری می‌کند، باید در پژوهش نیز سرمایه‌گذاری کند گفت: برای دستیابی به آموزش روزآمد و مرتبط با نیازها ضرورت داد پژوهش تقویت شود و حوزه به طور جدی به این موضوع ورود کند.

وی با بیان این که پژوهش باید مسئله محور بوده و به نیازها معطوف شود تصریح کرد: تا وقتی که پژوهش را محور کار خود قرار ندهیم در آموزش نیز موفق نخواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم با اشاره به این که پژوهش‌های قرآنی باید روزآمد باشد گفت: شهید صدر در این خصوص می‌فرماید؛ در ارتباط با قرآن، باید نیازهای خودمان را به قرآن عرضه کنیم و قرآن را به استنطاق بکشانیم.

وی با بیان این که در عرصه فضای مجازی شبهات گسترده‌ای علیه اسلام مطرح می‌شود ادامه داد: حوزه‌ باید پاسخگوی این شبهات باشد و برای موفق شدن در این امر باید پژوهش را محور قرار دهیم.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی توجه به مراکز پژوهشی را بسیار مهم دانست و گفت: به همان اندازه که برای اساتید و بزرگان در حوزه تدریس اهمیت قائل می‌شویم، باید به همان میزان برای پژوهشگران سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان این که سرمایه‌های آموزش از طریق پژوهش فراهم می‌شود مطرح کرد: به وسیله برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در مؤسسات پژوهشی، شرایطی را فراهم کنیم که از پراکندگی در برنامه‌ریزی و فعالیت‌ها خاتمه یابد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم افزود: باید مرکز واحدی برای سیاستگذاری جامع در حوزه تشکیل شود تا پژوهش را به سمت نیازها ساماندهی کند.

در تدوین متون روزآمد موفق نیستیم

وی با اشاره به اینکه در آموزش هرچه داریم سرمایه گذشتگان است و سرمایه‌هایی است که بزرگان دین برای ما فراهم کرده‌اند گفت: در تدوین متون روزآمد موفق نیستیم و باید متونی را فراهم کنیم که پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: برای خارج شدن از این رکود نیاز داریم به پژوهش اهمیت دهیم و تنها آموزش را تحت لوای خود قرار ندهیم.

وی تاکید کرد: برای موفق شدن در تمام عرصه‌ها باید پژوهش را جدی بگیریم زیرا روزآمد بودن حوزه علمیه شیعه مرهون پژوهش است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha