دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
میر احمدی - دانشگاه شهید بهشتی

حوزه/ پژوهش های کاربردی حوزه و دانشگاه لازمه رشد و تعالی نظام اسلامی و حل مشکلات کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین منصور میراحمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق و نیز گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: امروز با توجه به تنوع نیازهای کشور در ابعاد مختلف یکی از ضروری ترین مسایل ، اهتمام ویژه به مساله تحقیقات و پژوهش است.

وی همچنین با اشاره به این که در مقوله پژوهش انتظارات بسیاری از دو نهاد کلیدی و تحول ساز حوزه و دانشگاه می رود، گفت: البته به لطف الهی طی سالیان اخیر، این مهم در این دو نهاد مهم علمی کشور ، جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده است و ما شاهد رشد کمی و کیفی پژوهش های حوزوی و دانشگاهی به ویژه در رابطه با علوم انسانی هستیم.

کاربردی سازی؛ ضرورتی فراتر از شعار

مدير گروه فقه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: با این وجود ، آنچه اهمیت بیشتری دارد تلاش در مسیر کاربردی کردن این پژوهش هاست به طوری که به فرموده مقام معظم رهبری بتواند خلأها و نیازهای جامعه و نظام اسلامی را مرتفع سازد.

وی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم همچنان پژوهش های حوزوی و دانشگاهی کشور، روند ارتقایی خود را حفظ کرده و به ویژه برای جامعه و نظام اسلامی کاربردی باشند، باید به برخی نکات و بایسته های مهم در این باره توجه جدی کرد.

خلأیی که همچنان احساس می شود!

مدير گروه علوم سياسي و روابط بين‌الملل دانشگاه شهيد بهشتي بیان داشت: از جمله این نکات آن است که با وجود آن که پژوهش های حوزوی به لحاظ نظری و مبانی تئوریک از وضعیت خوبی برخوردار هستند، اما به لحاظ کاربردی هنوز تا حدی کمبودهایی احساس می شود به این معنا که ارتباط عملی و کاربردی با مسایل عینی جامعه از سوی آن ها، در برخی موارد آن طور که باید و شاید برآورده نمی شود.

از اصل نیازسنجی غافل نشویم

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم توجه به اصل نیازسنجی مسایل جامعه به صورت دقیق در پژوهش ها و تحقیقات تاکید کرد و افزود: پس از رصد و شناسایی نیازها، نوع رویکرد ما به مباحث باید صبغه کاربردی داشته و به عبارت دیگر پژوهش ها از نوع حل مساله باشد، نه این که صرفاً بخواهد مساله را تشریح و تبیین کند.

نگاه کاربردی به پژوهش های حوزوی دانشگاهی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت وجود نگاه کاربردی به پژوهش های حوزوی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: گرچه خوشبختانه طی سال های اخیر، شاهد فرآیند تخصصی شدن در عرصه پژوهش های دانشگاهی و به ویژه حوزوی هستیم، اما آفتی که در این زمینه احساس می شود این است که گاه این رویکرد باعث غفلت از نگاه جامع به موضوعات می شود، حال آن که به موازات نگاه تخصصی باید نگاه جامعی نیز به مسایل پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه داشت.

مطالعات میان رشته ای؛ اقتضای امروزه ما

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی همچنین افزود: طبعاً در این راستا باید به پژوهش های میان رشته ای در حوزه و دانشگاه توجه جدی داشت و زمینه رونق آن ها را فراهم کرد.

وی با اشاره به این که درباره بایسته ها و ضرورت های پژوهش های دانشگاهی تاکنون بسیار سخن گفته شده است، گفت: در رابطه با حوزه واقعیتی که وجود دارد این است که متاسفانه مطالعات و پژوهش های میان رشته ای در حوزه کمرنگ است که باید در این خصوص کارهای خوبی صورت گیرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: به طور مثال در عرصه دانش سیاسی، باید نگاه جامع فقهی، فلسفی و ... به قضایا داشت و نگاه میان رشته ای در این بین مانع از آن می شود که صرفاً رویکرد فقهی به مسایل داشته باشیم.

لزوم آینده نگری در پژوهش های حوزوی

وی همچنین با اشاره به این که نگاه راهبردی در پژوهش های ما متاسفانه تا حدودی کمرنگ است، گفت: نگاه به آینده در پژوهش ها به ویژه پژوهش های حوزوی باید غلبه داشته باشد و با آینده نگری، دست به پژوهشگری زد.

وی اضافه کرد: این مساله از آن جهت مهم است که پژوهش های بنیادین اگر راهبردی نشوند، نمی توانند برای آینده راهکار ارایه دهند.

موازی کاری؛ آفت جزیره ای عمل کردن!

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در عین حال ضمن برحذر داشتن پژوهشگران و موسسات پژوهشی حوزوی و نیز دانشگاهی از موازی کاری در کارها اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاه راهبردی داشته باشیم باید میان فعالیت های موسسات پژوهشی یک نوع حالت زنجیره وار وجود داشته باشد، حال آن که به نظر می رسد موسسات پژوهشی حوزوی هر کدام کار خود را می کنند و به همین خاطر هم بحث موازی کاری پیش می آید.

وی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر این که موازی کاری ها مانع از به فعلیت رسیدن همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود می شود، افزود: هر کدام از موسسات در کنار هم باید بتوانند خلاها را پر کرده و نیازی از نیازهای جامعه و نظام اسلامی را برآورده کنند، نه این که بخواهند جزیره ای عمل کرده و هیچ کس از دامنه فعالیت های دیگری مطلع نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha