پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
علوی گرگانی

حوزه/ حضرت آیت الله علوی گرگانی بر لزوم آگاهی بخشی برای توجه بیشتر به نماز در جامعه تاکید کردند و گفتند: متاسفانه آن گونه که باید در جامعه به نماز توجه نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، ایشان امشب در دیدار با اعضای دبیرخانه کمیته علمی پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با اشاره به این که نماز دریای علم و آموزش و دارای ابعاد گوناگونی است تصریح کردند: علمای گذشته فعالیت های بسیاری در زمینه تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع)  و نماز داشته اند؛ نماز بهترین عبادت در ارتباط با مخلوق و خالق است که نباید قطع شود.

معظم له با اشاره به اینکه نماز اصول عقلی، فطری و تشکر از خالق است، گفتند: یکی از بخش های نماز که می تواند انسان به آن توجه داشته باشد، مصداق از شکر منعم است؛ کسانی که نماز نمی خوانند تارک شکر نعمت خداوند هستند و ترک شکر نعمت از مصادیق مذموم هر جامعه ای است.

*نماز منت گذاشتن به خداوند نیست

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم  با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی نماز در جامعه، ابراز داشتند: نماز خواندن منت گذاشتن بر سر خداوند نیست و نباید این گونه فکر کنیم که چون نماز می خوانیم باید طلبکار باشیم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این که نماز لطف الهی و عنایت حضرت پروردگار به انسان است، اظهار داشتند: نماز ذکرالله است و ما باید به یاد خداوند باشیم؛ باید تلاش کنیم در هنگام نماز توجه به خداوند داشته باشیم. 

ایشان با بیان این که نباید فقط به صورت نماز توجه داشت، گفتند: در هنگام نماز باید تلاش کرد افکار خود را به مسائل خارج از خداوند معطوف نکنیم و نمازهایی نظیر نماز غفیله برای ترمیم توجه ما به خداوند است.

معظم له با اشاره به این که نماز بستر دوری از گناهان و نهی از منکر است، ابراز داشتند: نماز وسیله بازدارندگی از فحشا و منکر است و برای انسان آگاهی بخش می باشد.  

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند از طریق نماز به انسان فرصت داده است که حاجات خود را به ذات باری تعالی بیان کنند، گفتند: ائمه معصومین(ع) و اولیاء خداوند برای گشایش مشکلات خود نماز می خواندند.  

حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این که انسان در قنوت حاجات خود را با خدا مطرح می کند، ابراز داشتند: نماز اهم واجبات و اساس اسلام است؛ خداوند در قرآن کریم قشری را که نسبت به نماز توجه ندارند سرزنش کرده است.

معظم له بر لزوم آگاهی بخشی برای توجه بیشتر به نماز در جامعه تاکید کردند و گفتند: متاسفانه در جامعه شیعی ما آن گونه که باید به نماز توجه نمی شود.

*برای توجه به نماز در جامعه سرمایه گذاری شود

ایشان با اشاره به اینکه نماز امری مرکب از فرد و اجتماع است، ابراز داشتند: نماز بخش اجتماعی دارد و نمازجماعت موجب شکل گیری ارتباط مسلمانان می شود و تقویت کننده قلوب مومنین نسبت به یکدیگر است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی  در پایان خاطرنشان کردند: هرقدر برای توجه به نماز در جامعه سرمایه گذاری شود، کم است.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha