شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علی رمضان الاوسی

حوزه/ دکتر الاوسی گفت: مضامین و مفاهیم بزرگی در پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی وجود دارد و همه ما وظیفه داریم، برای تبیین و نشر این پیام، کنفرانس ها و نشست های متعدد برگزار کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گزارش های میدانی از غرب حاکی از آن است که پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، روز به روز سطح بیشتر و وسیع تری از مخاطبان را در می یابد و علی رغم آنکه رسانه های بین المللی در آغاز علاقه ای برای انتشار آن نداشتند، اما به تدریج در سطح وسیعی از شبکه های اجتماعی و سپس رسانه های محلی، ملی و بین المللی منتشر شد و این روند ادامه دارد.

در همین رابطه دکتر علی رمضان الأوسی، محقق و پژوهشگر اسلامی مقیم لندن و استاد دانشگاه جهانی مطالعات اسلامی در انگلستان در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، ضمن ارزیابی حوادث نگران کننده در فرانسه در توهین به پیامبر گرامی اسلام، زمان انتشار پیام رهبر انقلاب را بسیار به هنگام توصیف کرد و ابراز داشت: من معتقدم این پیام بسیار مهم است به ویژه برای جوانانی که در دانشگاه ها، جامعه و مؤسسات مختلف حضور دارند و تاثیر گذار هستند؛ اهل مطالعه و تحقیق هستند و مقام معظم رهبری هم از طریق این پیام آنان را مخاطب قرار دادند... مضامین و مفاهیم بزرگی در این پیام وجود دارد و همه ما وظیفه داریم برای تبیین و نشر این پیام کنفرانس ها و نشست های متعدد برگزار کنیم.

متن کامل گفت و گوی دکتر الاوسی با خبرگزاری حوزه تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

* در روزها و هفته های گذشته، حوادث نگران کننده ای در اروپا به ویژه کشور فرانسه روی داد و همه از ماجرای توهین به ساحت نبی مکرم اسلام اطلاع دارند؛ ارزیابی شما از این اتفاقات چیست؟

اتفاق اخیر فرانسه به نظر من نتیجه تحریک برخی جریان های مشخص و توافق برخی جریان های افراطی بود. مجله شارلی ابدو مجله ای است که چهار سال پیش به علت نداشتن درآمد نزدیک بود تعطیل شود و از لحاظ اقتصادی نزدیک به ورشکستگی بود، اما پس از این عملیات تروریستی اخیر که ما با آن مخالفیم، این مجله توانست سه میلیون نسخه در یک روز به فروش برساند و متاسفانه بر انتشار مجدد تصاویر توهین آمیز به پیامبر اصرار کرد و من معتقدم آنها برای تغییر اوضاع مجله عمدا دست به این کار زدند و با بی شرمی تمام بر توهین به پیامبر اسلام اصرار کردند. این اتفاق احساسات مسلمانان را تحریک کرد و ما نیز از اینجا بر موقف پاپ تاکید می کنیم که گفته بود، توهین به مقدسات مسلمانان اقدامی نادرست است و خواستار این شده بود همه به اعتقادات همدیگر احترام بگذارند.

 

* به نظر شما چنین جنایت هایی چه پیامدهای سیاسی و اجتماعی در اروپا دارند؟

باید بگویم پیامدهای چنین اقداماتی بسیار تاسف بار است و به قطع ارتباط و دوری ادیان و ملیت ها و شهروندان یک کشور و تجزیه بافت اجتماعی و ایجاد نفرت میان مسلمانان و پیروان ادیان دیگر منجر می شود و موجی از اسلام هراسی ایجاد می کند و متاسفانه دشمنان اسلام می خواهند با این اقدامات، ملت های غربی را از اسلام بترسانند و اسلام را به عنوان مهد تروریسم معرفی کنند و همه ما باید با این تبلیغات منفی رسانه ای مقابله کنیم و این مساله بسیار مهم است.

 

* همانطور که می‌دانید، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی بر همین مساله تاکید کرده اند که رسانه ها تلاش می کنند چهره نورانی اسلام را تخریب کنند. به نظر شما به عنوان فردی که سالها در یک کشور اروپایی زندگی می کنید، علت اصلی تخریب چهره اسلام در رسانه های غربی چیست؟

من بر این باورم پیام مقام معظم رهبری حفظه الله کاملا به موقع و در زمان مناسب بود و در آن به نکات مهمی اشاره کرده اند. بنده معتقدم علت ترویج اسلام هراسی این است آنها دریافته اند که جوانان در غرب به اسلام روی آورده اند و این به مشکل جدید آنها تبدیل شده که تعداد مسلمانان رو به افزایش است، چون اسلام دین صلح و محبت و آرامش است تا اینکه این گروه های تروریستی و افراطی به حمایت غرب و کشورهایی مانند ترکیه در عراق و سوریه ظاهر شدند و همه کارهای آنها مقابل دیدگان اروپا صورت گرفت و پس از آن بود که تلاش کردند از این پدیده برای ترویج اسلام هراسی در غرب استفاده کنند و با رسانه های خود این گونه ترویج کردند که اسلام و تروریسم مترادف هستند. پس آنها به خاطر هراس خود از گرایش مردم جهان به اسلام پدیده داعش را ایجاد کردند و البته قصد دارند این معرکه را خدای نکرده به جنگ سوم جهانی تبدیل کنند که البته مقدمات آن یک جنگ نرم خواهد بود که به سرعت پیشرفت می کند، اما من معتقدم ملت ها و علما و اساتید و دانشگاه ها همگی نقش مهمی در غرب دارند تا این توطئه را رسوا سازند.

 

* صحبت از پیام اخیر مقام معظم رهبری و نکات مهم موجود در آن به میان آمد. ارزیابی شما از این پیام چیست؟

پیام امام خامنه ای بسیار مهم است، زیرا همزمان شده با توطئه جهانی علیه اسلام و این پیام بسیار به موقع و مهم بود و در آن اشاره کرده بودند که جوانان نباید در دایره تاثیرات منفی رسانه های جهان قرار گیرند و اسلام را از منابع اصلی آن فرابگیرند و اجازه ندهند برخی جریان ها و افرادی که مزدوران غرب هستند برآنها تاثیر بگذارند و باید کاملا مراقب باشند و من معتقدم این پیام به ویژه برای جوانانی که در دانشگاه ها و جامعه و مؤسسات مختلف حضور دارند و تاثیر گذار هستند بسیار مهم است؛ زیرا آنان اهل مطالعه و تحقیق هستند و مقام معظم رهبری هم از طریق این پیام این جوانان را مخاطب قرار دادند و اکنون از رسانه ها انتظار می رود این پیام را به زبان های مختلف مانند انگلیسی و فرانسه و سایر زبان های اروپایی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند تا همه از آن مطلع شوند زیرا مضامین و مفاهیم بزرگی در آن وجود دارد و همه ما وظیفه داریم برای تبیین و نشر این پیام کنفرانس ها و نشست های متعدد برگزار کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha