جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 345016
۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
صفار هرندی

حوزه / نشست «دولت موقت» از سلسله نشست های بازخوانی انقلاب، عصر امروز با حضور طلاب در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد حسین صفار هرندی در این نشست  به تشریح عملکرد دولت موقت بعد از پیروزی انقلاب پرداخت و افزود: انقلابی که  به وقوع می پیوندد و قدرتی جابجا می شود؛ خیلی­ها انتظار ندارند  انقلاب به وجود آمده، دوام و عمر چندانی داشته باشد، ولی شخصیتی مجاهد و فقیهی چون امام خمینی(ره) با اقتدار و مدیریتی که از خود به نمایش گذاشتند، اجازه ندادند که این انقلاب از بین برود.

وی ادامه داد: امام(ره) با پیشنهاد سایر شخصیت های مذهبی و انقلابی طرح هایی مانند تشکیل شورای انقلاب را صادرکردند و این شورا در نهایت رأی به تشکیل دولت موقت با استفاده ازکسانی داد که دارای پیشینه مشخصی از انقلاب، اسلام و سابقه کارهای اجرایی درکشور را داشتند و به همین دلیل مهندس بازرگان که در دولت مصدق کار اجرایی و مبارزاتی کرده بود، انتخاب شد.

صفار هرندی اظهار داشت: امام خمینی(ره) از ابتدا با حضور بازرگان مخالف بود؛ زیرا معتقد بودند باید کسانی در انقلاب، در رأس حکومت باشند که خالی از هرگونه تشکیلات حزبی و  وابستگی به جریان خاص باشند؛ ولی این خصیصه در بازرگان نبود و وابسته به حزب در قالب تکنوکرات بود.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: تکنوکرات ها، معتقدند که نمی­شود بر اساس نظام ولایی و اسلامی حکومت­کرد و اساسا تفکرات این­گروها عاری از هر­گونه آموزه­های دینی است، به همین دلیل بعد از تشکیل دولت موقت به سرپرستی بازرگان، مخالفت با امام(ره)، مبانی دینی و اسلامی شروع شد و در نهایت بعد از مخالفت با محاصرۀ سفارت آمریکا و دستگیری جاسوسان  به دست دانشجویان و استعفای مجدد بازرگان، امام(ره) بلافاصله استعفای او را قبول می کنند و از دولت موقت کنار می­گزارند.

صفار هرندی اظهار داشت: بعد از این اتفاقات بود که همه به فکر دولتی با خواسته امام(ره)، انقلاب و پایبند به ارزش های اسلامی افتادند و تشکیل دولت شهید رجایی بر همین اساس بود. مردم، کمیته های انقلاب، جهاد سازندگی، تشکیل سپاه و زنده نگاه داشتن مبانی اسلامی، رسیدگی به محرومین و مستضعفین از عناصر کمک کنندۀ خواسته­های امام(ره) بودند که درادامه اتفاق افتاد.

 انتهای پیام: 40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha