شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
کد خبر: 349925
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
1

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خوزستان تهذیب و اخلاق را پایه و اساس حوزه خواند و گفت: علم باید در کنار عمل صالح، خداباوری، تقید و تقوا باشد تا نتیجه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سیدمحد علی موسوی جزایری، عصر امروز در دیدار معاونان تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور، مسئولیت تهذیب طلاب را امری خطیر و مهم خواند و گفت: علم باید در کنار عمل صالح، خداباوری، تقید و تقوا باشد تا نتیجه دهد.

وی به سخنی از امام علی(ع) از نهج البلاغه مبنی بر این که «اَلنّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّاني وَ مُتَعَلِّمٌ عَلي سَبيلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ كُلِّ ناعِقٍ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ لَمْ يَسْتَضيئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَؤُوا اِلي رُكْنٍ وَثيقٍ/مردم سه گروه اند: دانشمند خداشناس، دانش‌جوي در راه رستگاري و فرومايگاني بي اراده و سرگردان كه هر دعوتي را اجابت مي كنند و به هر طرف كه باد بيايد به همان طرف مي روند، از نور دانش روشنايي نمي گيرند و به پايگاه محكمي پناه نمي برند»، اظهار داشت: در این حدیث تنها دو دسته از مردم به سعادت خواهند رسید که یکی از آن ها علمای ربانی هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به توصیه امام خمینی(ره) به طلبه ای جوان اشاره کرد و گفت: روزی طلبه جوان خدمت امام راحل رسید و از ایشان خواست که او را نصیحتی کند که امام گفت «پسر جان درس بخوان، سپس مکثی کرد و فرمود: درست را جدی بخوان و باز نیز پس از تأملی دوباره در آخر فرمود: فرزندم برای خدا درس بخوان».

امام جمعه اهواز با بیان این که هر نیت و انگیزه ای جز نیت الهی برای درس خواندن بیهوده و باطل است، ابراز داشت: عالمی سعادتمند خواهد شد که تحصیل و درس خواندنش برای خدا باشد.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به این که امام خمینی(ره) نسبت به کمرنگ شدن زی طلبگی در بین طلاب احساس نگرانی کرده بود، گفت: طلبگی و زی طلبگی را باید در علما و بزرگان جستجو کرد و از آنان تبعیت کرد.

وی با بیان این که لذت، در تحصیل علم الهی و معنویت نهفته است، اظهار داشت: علامه شیخ محمد تقی شوشتری که صاحب کتاب قاموس الرجال است از علمایی بود که به جرأت می توانم بگویم خرجی نداشت و حتی لباس هایش را نیز برایش هدیه می آوردند.

امام جمعه اهواز با بیان این که علامه شیخ شوشتری در قاموس الرجال نورآوری های فراوانی داشت و آیت الله خوئی نیز نسبت به این کتاب عنایت ویژه ای داشت،گفت: این علامه بزرگ از ابتدای علم رجال تا آخرش را به پژوهش پرداخت و اگر می خواست درگیر مسائل حاشیه ای شود دیگر نمی توانست به این درجات برسد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که زی طلبگی باید در طلبه ها تقویت شود، تصریح کرد: طلبه ای که از پایه ۹ به بعد به دنبال درگیر کردن خود با شغل ها و مناصب اداری است، فرصت ندارد به تحقیق، و پژوهش برسد.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که باید مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را به عنوان الگو در زی طلبگی قرار دهیم، اظهار داشت: زندگی با سیر و سلوک طلبگی دارای حالات روحی خاصی است که لذتش از همه چیز بیشتر بوده و باید این مهم را معاونان تهذیب با همکاری اساتید و مدیران در کالبد و جان حوزه نهادینه کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha