جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ انفاق مستحبی یکی از فرایض ارزشمند دینی است که خیر و برکات فراوانی در آن نهفته بوده و اگر مردم ایران به آن اهتمام داشته باشند، بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، امروز در پنجمین جلسه از شرح تفسیر زیارت جامعه کبیره، به عبارت «وَ بَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ فِی مَرْضَاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلَى مَا أَصَابَكُمْ فِی جَنْبِهِ وَ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» اشاره کرد و بیان داشت: یکی از نکات بارز این عبارت «آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ» به معنای انفاق مالی در راه رضای خدا بوده و باید به آن توجه خاصی کرد.

وی با بیان این که «زکات» در عبارت فوق مطلق بوده و به معنای آن صرفا صدقه دادن است، اظهار داشت: کلمه زکات در معنای لغوی به معنای «نمو» بوده و پرداخت آن نیز سبب افزایش مال و برکت در رزق و روزی می شود.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اصطلاح فقهی «زکات»، افزود: فقها بر این نظر واحدند که «زکات» به معنای صدقات واجب بوده و اینها از قسمت «انعام ثلاث»، «غلّام اربع» و «نقدین» تهیه و جمع آوری می شود.

آیت الله موسوی جزایری، با بیان این که مفسرین در تفسیر عبارت «آتَیْتُمُ الزَّكَاةَ»ُ از زکات به عنوان فریضه ای مستحب یاد کرده اند، گفت: در اصطلاح قرآنی از زکات که در بیش از ۳۲ جای این کتاب آسمانی آمده، به عنوان فعلی مستجب یاد شده و دلیل آن نیز مکی بودن همه سوره هایی است که کلمه زکات در آنها آمده است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، با اشاره به آیات ۱ تا ۴ سوره مؤمنون «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ﴿۱﴾الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ﴿۲﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾»، اظهار داشت: خداوند متعال یکی از نشانه های ایمان را پرداخت زکات مال عنوان می کند.

امام جمعه اهواز، به فضایل و کرامات اهل بیت(ع) در آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: آیه ۵۵ سوره مائده «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»، یکی از معروف ترین آیاتیاست که در باب ولایت مولا علی(ع) و انفاق این بزرگوار نازل شده و همه مورخین و مفسرین اهل تسنن و تشیع به آن واقف هستند.

آیت الله موسوی جزایری، در پایان با تأکید بر گسترده کردن فریضه مستحبی انفاق در جامعه، گفت: انفاق مستحبی یکی از فرایض ارزشمند دینی است که خیر و برکات فراوانی در آن نهفته بوده و اگر مردم ایران به آن اهتمام داشته باشند، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم حل خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha