دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
موسوی جزایری

حوزه/ حضرت ابوطالب(ع)، بالاترین حامی رسول الله(ص) و دارای مقامات عالیه بود و اگر ایشان نبود به یقین پیامبر(ص) نمی توانست در فضایی که کفار قصد جانش را کرده بودند، زنده بماند و اسلام در نطفه از بین می رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، امروز در هفتمین جلسه از شرح زیارت جامعه کبیره، به ادامه تفسیر عبارت «وَ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» پرداخت و اظهار داشت: این عبارت اشاره به آن دارد که امامان معصومین(ع) زکات را به نحوی که حق مطلب در زمان خویش اقتضا می کرد، ادا کرده اند و البته مقصود از «زکات» نیز، انفاقات واجب و مستجب است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: از آنجایی که در سیره ائمه اطهار(ع) نمونه های بسیار زیادی وجود دارد و فرصتی برای بیان همه آنها نیست، به قرآن اکتفا می کنیم؛ چرا که خداوند متعال چندین آیه را در شأن حضرت علی(ع) و اهل بیتش نازل کرده است.

وی، به آیه ۲۷۴ سوره بقره «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ» اشاره کرد و اظهار داشت: واحدی یکی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب "اسباب النزول" آورده که «این آیه درباره علی(ع) نازل شده؛ زیرا آن حضرت چهار درهم داشت، درهمی را شب، درهمی را روز، درهمی را آشکارا و درهمی را در نهان انفاق کرد، که پس از آن، این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد».

آیت الله موسوی جزایری، با تأکید بر این که حضرت علی(ع) هیچ گاه به فکر دنیای خویش نبود و این دنیا را تنها برای جمع آوری توشعه آخرت گرامی می داشت، افزود: وقتی پیامبر(ص) از امام علی(ع) در خصوص کمک به فقیران پرسیدند، ایشان در پاسخ فرمودند «حَمَلَني عَلَيْها رَجاءَ اَنْ اَسْتَوجِبُ عَلَي اللهِ ما وَعَدَني/براي اين بود كه وعدهاي را كه خدا به من داده است، استحقاق پيدا كنم»؛ از این رو به همه مؤمنان توصیه می کنم که در این ماه مبارک به فکر جمع کردن توشه ای برای آخرت خویش با انجام واجبات و کارهای نیک و خیرات، باشند.

امام جمعه اهواز در ادامه، به نهمین آیه از سوره حشر و شأن نزول آن اشاره کرد و گفت: حاکم حسکانی از علمای عامه در کتاب شواهد التنزیل به شرح شأن نزول این آیه پرداخته و در آن بیان کرده است که چگونه آیه «وَ يُؤْثِرُونَ عَلي أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است.

عضو خبرگان رهبری، ایثار را بالاترین درجه انفاق عنوان کرد و تصریح کرد: این فضیلت یکی از خصایص اولیاء خدا بوده و آن افرادی که این گونه عمل کنند، به یقین در زمره آن بزرگوار قرار خواهند گرفت.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، در پایان سخنان خود، به سالروز وفات حضرت ابوطالب اشاره کرد و گفت: سید القریش، بیضة البلد، شیخ الاباطح، حضرت ابوطالب، در زندگانی خویش بالاترین حامی رسول الله(ص) و دارای مقامات عالیه بود؛ به طوری که اگر ایشان نبود به یقین پیامبر(ص) نمی توانست در فضایی که کفار قصد جانش را کرده بودند، زنده بماند و اسلام در نطفه از بین می رفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha