پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
اردوغان

حوزه/ امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ خواند ، چون نمی‌خواهد و اجازه نمی‌دهد که مردم آزاد باشند/ اردوغان فکر می کرد که به یک سلطان تبدیل شده و رویای بازگرداندن امپراتوری عثمانی را در سر داشت.

خبرگزاری «حوزه»/ همچون هفته گذشته، این هفته نیز تبیین رهنمودهای بسیار روشنگرانه مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) و نیز بیان نکاتی درباره مذاکرات هسته ای، بخش مهمی از خطبه های امامان جمعه سراسر کشور را تشکیل می داد.

در عرصه مسایل بین المللی، شکست معنادار حزب اردوغان در انتخابات ترکیه و نیز تحولات یمن از دیگر مباحث کلیدی مطرح شده در خطبه ها بود.

در پیش بودن ماه مبارک رمضان نیز باعث شد تا خطبای جمعه به این مناسبت به بیان نکات و رهنمودهایی بپردازند.

کارنامه سیاه آمریکا

آیت الله ناصری، در جمه نمازگزارن یزدی با اشاره به مسئله هسته‌ای ایران گفت: همه موارد مطرح شده از سوی غرب در مورد هسته‌ای ایران بهانه است، چراکه می‌خواهند ما را نسبت به اسلام سست کنند و تحت سلطه خود درآورند و در این مسیر حتی از کشتار مردم نیز دریغ نمی‌کنند.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ خواند ، چون نمی‌خواهد و اجازه نمی‌دهد که مردم آزاد باشند، بلکه در تلاش است تا همه مردم دنیا را تحت سیطره خود درآورد

آیت الله ناصری تاکید کرد: در میان همه کشورهای منطقه، ایران روی پای خود ایستاده و مستقل حرف می‌زند و همان خودکفایی که مدام از اول انقلاب بر روی آن تاکید شده و مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری نیز است، سبب استقلال ایران و عدم وابستگی ما به کشورهای خارجی از جمله آمریکا شده است.

خطیب جمعه یزد تصریح کرد: این فکر غلطی است که عده‌ای گمان می‌کنند رابطه با آمریکا باعث می‌شود نان ما در روغن باشد، چراکه بارها و بارها در تاریخ شاهد توطئه‌های استعمارگران بوده‌ایم.

همه مشکلات را مربوط به تحریم ندانیم

آیت الله علم الهدی در نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با تاکید بر این که حل مشکلات کشور وابسته به لغو تحریم‌ها نیست، خاطرنشان کرد: در این که تحریم های دشمن برای ما ضرر و نقش مخرب داشته و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده هیچ تردیدی نیست، اما این طور نیست که تحریم ها ما را بیچاره کرده باشد و همه مسائل را مرتبط با تحریم ها بدانیم.

بیش از 35 سال است که در تحریم هستیم

وی افزود: تحریم ها علیه انقلاب مقدس ما از 10 ماه پس از پیروزی انقلاب و در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا آغاز شد و 35 سال و 2 ماه است که در تحریم هستیم و روزی که جنگ تحمیلی بر ما تحمیل شد هم در تحریم بودیم، تا جایی که سیم خاردار هم برای جبهه ها به ما نمی فروختند، اما پس از دفاع مقدس، ما موشک ساز از دل جنگ بیرون آمدیم.

مطالبات ملت در مذاکرات هسته ای محفوظ بماند

خطیب جمعه قم نیز با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5، خطاب به تیم مذاکره کننده و طرف های مقابل گفت: نکات زیادی در مذاکرات جاری بین ایران و قدرت های غربی مطرح شده است و ملت بصیر و بیدار ایران ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده خواستار حفظ مطالبات ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به پیگیری دقیق ملت در راستای مذاکرات جاری و تأکید بر حفظ مطالبات ملت اشاره کرد و افزود: تیم مذاکره کننده بداند مطالباتی که در مجلس یا مجامع عمومی مطرح می شود به نفع ملت است و دنیا هم بداند ملت ما مذاکرات را دنبال می کنند و هرگز از مطالبات خود کوتاه نمی آید.

هشدار درباره تحریف امام(ره)

آیت الله سید احمد خاتمی هم در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری در مورد «تحریف امام» در سالروز رحلت امام(ره) اظهار داشت: تحریف امام تحریف صراط مستقیم است و اگر از این راه عمدا یا سهوا فاصله بگیریم سیلی می‌خوریم.

امام (ره) تا آخر عمر، آمریکا را شیطان بزرگ می دید

وی با تاکید بر این که استکبار ستیزی یکی از شاخصه های مهم خط امام(ره) است، تصریح کرد: برخی از کسانی که نزدیک به امام بودند می‌گویند ما به امام نامه نوشتیم که تا زنده هستید مشکل آمریکا را حل کنید. ما از ایشان می‌پرسیم نامه شما به امام رسید؟ مگر می‌شود نامه شما به امام نرسد اما امام مشکل آمریکا را حل نکرد و معنای این حرف این است که امام تا لحظه مرگ آمریکا را شیطان بزرگ می‌دید و شعار مرگ بر آمریکا را شعار حق می‌دانست.

دشمن به دنبال بزرگ نمایی مشکلات کشور ماست

امام جمعه شهرکرد نیز بزرگ کردن و به رخ کشاندن مسائل و مشکلات درونی کشور و ارائه تصویر و تحلیل نادرست از شرایط درونی نظام و در نهایت تضعیف انقلاب اسلامی ایران را نقشه شوم امروز دشمنان دانست و گفت: دشمن از هر فرصتی برای شنیدن و بزرگ جلوه دادن و به رخ کشاندن مشکلات درونی ما استفاده می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام همچنین خطاب به مسؤولان و کارگزاران نظام توصیه و تأکید کرد: مسؤولان ارشد ما مراقب سخن گفتن خودشان باشند و اجازه ندهند دشمن حرف‌ ها و تحلیل‌ های نادرست خودش را به وسیله سخنان مسؤولان ما به بیرون منعکس کند.

شکست اردوغان به دلیل سیاست های اشتباهش بود

خطیب جمعه تبریز نیز با اشاره به انتخابات اخیر در ترکیه ، شکست اردوغان را نشانگر عدم رضایت مردم این کشور از سیاست های غلط وی توصیف کرد و گفت: مردم ترکیه موافق سیاست های حزب حاکم نبودند و خواستار تغییرات اساسی در روند ترکیه هستند.

آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: حزب عدالت و توسعه، 13 سال در ترکیه حاکم بود، ولی مشاهده کردیم که با شکست مواجه شد و نتوانست پیروز شود و علت شکست و ناکامی این حزب زیاده روی ها و غرورها بود چرا که اردوغان فکر می کرد که تبدیل به یک سلطان شده و رویای بازگرداندن امپراتوری عثمانی را در سر داشت.

ماه رمضان؛ موسم تقویت ارزش های دینی

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی ، امام جمعه خرم آباد نیز با اشاره به پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و تلاش دشمن در راستای کم رنگ کردن ارزش های دینی بین مردم جامعه تأکید کرد: دستگاه های فرهنگی باید با جدیت در این حوزه فرهنگی و دینی ورود پیدا کنند و ماه رمضان بهترین فرصت برای این موضوع است.

اسلام انحرافی در ترکیه شکست خورد

خطیب جمعه اردبیل با اشاره به بهره گیری دولت ترکیه از تروریسم، ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و کمک به گروه های تروریستی برای به دست گرفتن رهبری خاورمیانه، گفت: یکی از برکات مهم انتخابات اخیر ترکیه، شکست و ناکامی اسلام انحرافی است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی همچنین با بیان این که این انتخابات در تحولات منطقه اثر خاصی می گذارد، افزود: دولت ترکیه در صدد به دست گرفتن رهبری خاورمیانه بود ولی اقدامات بسیار اشتباهی را در پیش گرفت به طوری که دولت ترکیه هم دین، هم جان انسان‌ها، هم تروریسم و هم اختلاف شیعه و سنی را به ابزار کار خود تبدیل کرده و به چهره فرامذهبی ایران صدمه زد.

اهتمام به اقتصاد مقاومتی در عرصه کشاورزی

امام جمعه بجنورد نیز با اشاره به هفته جهاد کشاورزی بیان داشت: كشاورزي خط شكن اقتصاد مقاومتي بوده و يكي از مسيرهايي است كه بايد اقتصاد مقاومتي به وضوح در آن ديده شود.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی همچنین افزود: جهاد كشاورزي نهادي است كه بايد كار جهادي و كشاورزي را به صورت توأمان انجام دهد تا بتوان در این عرصه به تولید مناسب و خودکفایی رسید.

شکست عربستان در جنگ یمن

آیت ‌الله طباطبائی نژاد در خطبه های نماز جمعه اصفهان با اشاره به جنایات آل سعود در یمن که هنوز هم ادامه دارد، اظهار داشت: به رغم اینکه بسیاری از استان های یمن بمباران شده، اما تنها یک استان در اختیار نیروهای داعشی قرار گرفته است.

وی گفت: سعودی ها تاکنون از این جنگ نتیجه ای ندیده اند و تنها اختلاف بین این خاندان ایجاد شده است که امیدواریم حرمین از دست آل سعود نجات پیدا کرده و این خاندان نیز از بین بروند.

انصار الله روزگار آل سعود را سیاه کرده است

امام جمعه سمنان نیز با بیان این که ۹۰ درصد قبایل یمن از انصارالله حمایت می کنند، گفت: این مهم نشان از ناتوانی آل سعود در مقابله با مقاومت مردم یمن است.

آیت الله شاهچراغی ضمن تاکید بر اینکه مقاومت رمز موفقیت هر ملتی در برابر ظلم است، گفت: انصار الله یمن طی روزهای اخیر با شلیک موشک های دوربرد روزگار را بر آل سعود سیاه کرده و ترس به اندام این خاندان دست نشانده استکبار انداخته است.

لزوم رعایت حریم اجتماعی در ماه مبارک رمضان

امام جمعه زاهدان به اهمیت ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان، رعایت حریم اجتماعی الزامی است و تخلف از آن حرام و جرم محسوب می شود.

آیت الله سلیمانی همچنین با اهمیت دانستن ترویج فضای معنوی و شعائر اسلامی در ماه مبارک افزود: با تفسیر روشن دعاها، بیان آیات الهی، تبیین اهمیت و جایگاه بالای ماه مبارک رمضان می توان مردم را برای استفاده هر چه بیشتر از فضائل این ماه آماده تر کرد.

با تکیه بر ظرفیت داخل از مشکلات عبور می کنیم

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در خطبه های این هفته نماز جمعه قزوین با اشاره به بحث مذاکرات هسته ای تصریح کرد: ملت ما با تحمل همه سختی ها و حرکت در پشت سر رهبری معظم انقلاب از ناملایمات عبور کردند و امروز نیز با اتکاء به ظرفیت های داخلی از مشکلات عبور خواهند کرد.

وی یادآورشد: اگر دشمنان می توانستند حتما جنگ دیگری را به کشورمان تحمیل می کردند اما چون از قدرت نظامی و ایستادگی  ملت و رهبری ما هراس دارند جرات این کار را پیدا نکرده اند ولی در سایر کشورها مانند عراق، سوریه، غزه با آتش جنگ دنبال منافع خود هستند.

ارتقای فرهنگ؛ دغدغه مهم جامعه اسلامی

خطیب جمعه اراک نیز با اشاره به در پیش بودن سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی بود و امروز نیز توجه به ارتقای فرهنگی جامعه از مهم ترین و باارزش ترین دغدغه های جامعه  است.

آیت الله دری نجف آبادی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: دشمن سعی دارد تیم مذاکره کننده ایران را خسته کند، اما باید بداند که مذاکرات هسته ای در چارچوب سیاست های نظام انجام می شود و باید حقوق هسته ای ملت ایران در مذاکرات در نظر گرفته شود.

سازش با آمریکا، فاصله گرفتن از آرمان های امام(ره) است

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه کوتاهی در برابر استکبار جهانی موجب افزایش فشارهای سیاسی به ایران می شود، تاکید کرد: اگر با آمریکا سازش کنیم به همان مقدار از آرمان های حضرت امام خمینی(ره) فاصله گرفته ایم.

آیت الله نعیم آبادی همچنین افزود: موضوع انرژی هسته ای بحث جداگانه ای است و ربطی به تسلیحات نظامی کشور ما ندارد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha