جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه / حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: انفاق کردن در راه خدا، هم جلب رضایت خداست و هم فضایل اخلاقی را رشد و نمو می دهد؛ در حقیقت این رفتار به خود آدمی نیز خدمت می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در برنامه ویژه ماه رمضان در صدا و سیما گفتند: کارهایی که برای خداست هیچ گاه اثرش کم نمی شود؛ مساجدی که امروزه صدها سال از  ساخت آن می گذرد و هر روز نمو و رشد دارد.

ایشان افزودند: خداوند در سوره بقره دو مثال برای عمل پاک و ناپاک زده است؛ این دو مثال مثال های جالبی است؛ در مثال اول در آیه 264 آمده است ای کسانی که ایمان آورده اید اگر خدمتی به کسی می کنید آزار و منتی بر او نگذارید و با احترام و ادب و منت با او رفتار کنید؛ در ادامه خداوند این عمل ناپاک را با مثالی کامل می کنند که در آن مثل سنگ سخت را بیان می کند.

معظم له خاطرنشان کردند: در این مثال آمده است این کار چون سنگی است که مقداری خاک بر روی آن سنگ است و مقداری گیاه روی آن آورده می شود، ولی با مقداری باد و باران آن بذرها پراکنده می شود و فقط سنگ باقی می ماند.

این مرجع تقلید بیان کردند: در ادامه آمده است که افرادی که اموال خود را با اخلاص در راه خدا می دهند به درجات بالایی می رسند؛ انفاق کردن در راه خدا، هم جلب رضایت خداست و هم فضایل اخلاقی را رشد و نمو می دهد؛ در حقیقت این رفتار به خود آدمی نیز خدمت می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارکردند: خداوند در این مثال به باغی اشاره می کند که در بلندی قرار گرفته است؛ مزیت اول این باغ رسیدن نور و هوای آزاد به این باغ است؛ این عمل خیر مثل بذری است که در این خاک افشانده است و باران با دانه های درشت در آن می بارد و از آن بذر میوه های فراوان بر می خیزد؛ این عمل به خاطر اخلاص ثمرات گسترده به بار آورد.

ایشان افزودند: خداوند بیان می کند اگر باران زیادی هم به آن نرسد بازهم این درخت رشد و نمو می کند؛ در طول تاریخ حوادث جالبی را می بینیم که از آن به سادگی رد می شویم؛ در داستان موسی بن عمران شنیده ایم که وقتی تحت تعقیب فرعونیان واقع شد از مصر به مدین آمد و داستان حضرت شعیب در این رابطه بیان شد.

معظم له خاطرنشان کردند: حضرت موسی(ع) در مدین در کناری ایستاده بود که مشاهده کردند دو دختر شبان در کنار آب ایستاده اند و چند مرد شبان اجازه آب دادن به گوسفندان این دو دختر را نمی دهند؛ حضرت به خاطر خدا رفت و با آن مردان صحبت کردند و دلو را در چاه کردند و آب گوسفندان را تامین کردند؛ آن دو دختر رفتند و سپس برگشتند و گفتند که پدرما از تو خواسته است نزد او بروی.

این مرجع تقلید بیان کردند: حضرت موسی(ع) حرکت کرد و دید که حضرت شعیب منتظر اوست و پس از آن، حضرت به دامادی حضرت شعیب درآمد و سالها درس تجربی نبوت را آموخت و به عزتی جاویدان رسید؛ این همه برکات به خاطر همان عمل خیر خالصانه ای بود که حضرت موسی انجام دادند؛ به همین دلیل است که باید گفت، انسان همیشه باید در مقابل خداوند خاضع باشد و اعمال خالص انجام دهد تا بتواند به رشد و تعالی برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha