پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت‌الاسلام فرحزاد

حوزه/ کارشناس دینی رسانه ملی گفت: غرور موجب می شود انسان خود را بالاتر از آن چیزی که هست، ببیند و خود را از مسیر کمال دور کند. غرور و تکبر و خودبینی از آفت های شکست و عقب ماندگی انسان هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد امروز  بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم از بهترین گناهان و زذایل اخلاقی را غرور و تکبر معرفی کرد و  اظهارداشت: در برابر تکبر و غرور، تواضع وجود دارد که از بالاترین و بهترین فضائل اخلاقی است.

سخنران مراسم با بیان این که تکبر نخستین گناه توسط بشر در زمین می باشد، افزود: ابلیس هم با وجود عبادات فراوان و قرار گرفتن در صف ملائکه، به دلیل تکبر و غرور، از پیشگاه خداوند رانده شد.

وی افزود: آنچه موجب می شود بسیاری را سرنگون سازد، غرور و تکبر است؛ انسان ممکن است به پول، علم، زور و توانایی،  مقام و...، به خود مغرور شود و همین مسئله نخستین گام برای نابودی فرد است که برداشته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه چرا انسان با این اندازه ناتوانی، باید دچار غرور شود، گفت: انسانی که از نظر جسمی، قوی ترین فرد باشد، با کوچک ترین ویروس از پا می افتد؛ در عرصه های دیگر نیز اینگونه است و با کمترین دگرگونی علم، قدرت، مقام و... از انسان دور می شود.

وی خاطرنشان کرد: طولانی ترین خطبه نهج البلاغه در موضوع تکبر و غرور و ماجرای ابلیس و گرفتاری او به کبر است. در این خطبه ابلیس را کسی معرفی  می کند که 6 هزار سال عبادت خدا را کرده است، ولی با این گناه، به یکباره سقوط کرده است.

کارشناس دینی رسانه ملی گفت: غرور موجب می شود انسان خود را بالاتر از آن چیزی که هست، ببیند و خود را از مسیر کمال دور کند. غرور و تکبر و خودبینی از آفت های شکست و عقب ماندگی انسان هاست.

وی پیروی از هوای نفس و غرور را راه شیطان معرفی کرد و افزود: انسان مغرور در خانواده، هرچند اهل عبادت، زیارت، هیئت و سایر امور عبادی باشد، راه را اشتباه رفته است؛ این فرد دیگر  اعضای خانواده را عذاب می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد خاطرنشان کرد: غرور و خودبرتر بینی موجب بداخلاقی فرد می شود و فرد بداخلاق موجب رنجش خاطر اطرافیان می شود.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha