چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت‌ الاسلام حبیب الله فرحزاد

حوزه/ کارشناس دینی رسانه ملی گفت: برخی انسان ها نسبت به این که زکات فطره را کمی کمتر پرداخت کنند، به دنبال راه های مختلفی هستند، در حالی که پرداخت این زکات موجب قبولی اعمال انسان و سلامت او می گردد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد عصر بیست و نهم ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران مسجد اعظم قم درباره نقش تکبر درنابودی انسان گفت: مهمترین مسئله ای که انسان را سرنگون می کند، تکبر است.

این خطیب حوزوی سنت الهی را در پیشرفت انسان با تواضع و نابودی با غرور دانست و گفت: صفت کبیر و بزرگی، تنها زیبنده خداست که قدرت و عمل محض و عاری از هر نقصی است و این اجازه به هیچ کس حتی انبیا و اولیای الهی نیز داده نشده است.

وی افزود: تاریخ نمونه های زیادی را بر نابودی انسان های مغرور با قدرت و ثروت فراوان مثالی می آورد که به دلیل تکبر ورزی در پیشگاه خداوند، نابود شدند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که ملامت و سرکوفت زدن از نشانه های تکبر است، گفت: انسان نباید حتی به ذهنش خطور کند که دیگران را به دلیل اشتباهات سرزنش نماید.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر این که اگر انسان کسی را به دلیل گناهش سرزنش کند، نمی میرد تا این که خود هم آن گناه را انجام دهد، گفت: البته این مسئله متفاوت با امر به معروف و نهی از منکر است؛ امر به معروف و نهی از منکر لازمه جامعه و واجب دینی است.

سخنران مراسم افزود: انسان در عین این که باید واجبات را انجام دهد، ولی نباید نسبت به عبادات خود مغرور شده و یا خود را برتر از دیگران بداند. اگر انسان به غرور گرفتار نشود، خدا هرگز او را برای گرفتار شدن به گناه، رها نمی کند.

وی با بیان این که اگر انسان در پیشگاه خداوند احساس عجز و ناتوانی داشته باشد، به خدا مقرب تر می گردد، گفت: انسان نباید در پیشگاه خداوند به داشته های خود تکیه کند؛ عابدی که در نزد خداوند احساس کوچکی و نداری داشته باشد، به سعادت می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در ادامه با اشاره  به وجوب پرداخت زکات فطره در عید فطر گفت: برخی انسان ها نسبت به این که زکات فطره را کمی کمتر پرداخت کنند، به دنبال راه های مختلفی هستند، در حالی که پرداخت این زکات موجب قبولی اعمال انسان و سلامت او می گردد.

وی خاطرنشان کرد: انسان برای این که به خدا نزدیک شود، باید از بهترین داشته های خود در راه خدا بگذرد؛ انسانی که می تواند، باید بهترین نوع زکات فطره را پرداخت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha