دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
صداقت کشفی - یزد

حوزه/ در دنياي ارتباطات، مردم با رسانه زندگي مي كنند و آن را عضو جديدی از خانواده خود می دانند، به اين ترتيب نه فقط ازدواج، بلكه بسياري از موضوعات ديگر را مي توان متأثر از برخورد رسانه ها دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از یزد، حجت الاسلام صداقت کشفی، با اشاره به سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، درباره اقدامات صدا وسیما درخصوص ساخت آثارهنری با موضوع ازدواج، گفت: قطعاً دغدغه موجود در خصوص افزايش نسل موضوع مهمي بوده و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب نيز نشان از اهميت آن دارد و طبيعتاً همه رسانه ها از جمله صدا و سيما موظف اند توان خود را در این خصوص به نحو شايسته به كار گيرند .

قائم مقام مدیرکل صدا وسیمای استان یزد، نقش رسانه ها و به ویژه رسانه ملی در ترویج فرهنگ ازدواج و ازدیاد نسل  را نقشی ویژه برشمرد و ابراز داشت: در دنياي ارتباطات، مردم با رسانه زندگي مي كنند و آن را عضو جديدی از خانواده خود می دانند. به اين ترتيب نه فقط ازدواج، بلكه بسياري از موضوعات ديگر را مي توان متأثر از برخورد رسانه ها دانست .

وی، رسانه را يكي از ابزارهای مؤثر در گسترش مقوله های فرهنگي بیان کرد و گفت: متأسفانه گاهي آنقدر به اين ابزار دامن مي زنيم كه اراده و هدايت الهي را فراموش مي كنيم . نباید تمام موفقيت ها یا شكست ها را به رسانه نسبت داد، چرا که رسانه نیز جزيي مؤثر در يك مجموعه بزرگ است كه مي تواند در مسير هدايت الهي ايفاي نقش کند و در كنار آن عوامل بسيار ديگري نيز حائز اهميتند .

این کارشناس رسانه ای افزود: درست است که رسانه تاثیر زیادی در فرهنگ سازی و به ویژه ترغیب جوانان  به ازدواج و ازدياد نسل دارد، اما نبايد تأثير كلام بزرگان، معتمدين ، معلمين و اساتيد، نوع تربيت خانوادگي، برخوردهاي چهره به چهره و ... را ناديده گرفت.

وی، طرح مباحث تسهيل امر ازدواج، ساخت برنامه هايی ويژه خانواده، ساخت برنامه هایی با موضوعات اجتماعي ، بهره مندی از كارشناسان و مشاورين مسائل خانواده و ازدواج را از جمله اقدامات صدا و سيما اعلام کرد و یادآور شد: مسئله ازدیاد نسل يك موضوع محوري به شمار آمده و با موضوعات ريز و درشت ديگري پيوند دارد. بنابراين دراین مقوله، تنها با يك موضوع روبرو نبوده و از زواياي مختلفي باید به آن نگاه کرد.

قائم مقام مدیرکل صدا وسیما استان یزد اضافه کرد: ممكن است بعضي از ترس فقر، ازدياد نسل را مردود بدانند که  در اين زمينه رسانه با كمك كارشناسان و نخبگان جامعه مباني ديني و وعده هاي الهي را در خصوص كسب رزق و روزي و همچنين لزوم نظم در زندگي  مطرح مي كند تا التهاب و نگراني منفي را كاهش دهد.

حجت الاسلام کشفی، رفع نگراني و تقویت ديدگاه مثبت درباره افزايش نسل و تبيين ضرورت ازدياد آن و بركاتش وهمچنین تشويق خانواده ها را از جمله ماموریت های مهم رسانه ملی عنوان کرد.

وی، درباره چرایی اصرار برخی فیلم ها و سریال های تلویزیونی در نشان دادن خانوارهای کم جمعیت نیز اظهارداشت:

اصولاً جريانات فرهنگي از دايره وسيعي برخوردارند و بايد فعالیت یک مجموعه در همه ابعاد مورد سنجش قرار گیرد، هرچند نباید از این چنین موضوعات مهمی حتی به ميزان اندك غافل شد.

حجت الاسلام کشفی تاکید کرد: با اين حال در شبكه استاني تلاش می شود کار به صورت اصولی و صحیح انجام شود  و البته در اين راستا از نظرات سازنده مردم هم  بي نياز نيستيم .

قائم مقام مدیرکل صدا وسیما استان یزد، اظهار نظرهای برخی افراد ناآگاه درخصوص افسردگی جوانان و پافشاری براین ادعا گفت: سياست كلي رسانه مبتني بر روشهاي صحيح زندگي بوده و طبيعتاً آموزه هاي قرآني و روايي دین مبین اسلام با افسردگي نسبتي ندارد.

حجت الاسلام کشفی، رويكرد رسانه را توجه به اميد و نشاط شايسته و سازنده عنوان کرد و افزود: قطعاً جنس رسانه ملي و فعاليت هاي آن با افسردگي سنخيتي ندارد و تلاش می شود نشاط به عنوان يك روحيه ديندارانه و مورد تأكيد آئين متعالي اسلام مد نظر قرار گيرد، بنابراین سعی شده در برنامه هاي كودك، صبحگاهي، شبانگاهي و به طور ويژه برنامه هاي خاص در مقاطعي از زمان، مثل سالگرد جشن افتتاح شبكه استاني صداوسيماي يزد رويكرد نشاط آور داشته باشد واین قبیل فعالیت ها در آینده ضریب افزایشی خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در رابطه با دمیدن روح نشاط و شادابی در کالبد جامعه و پرهیزجدی از بیان سخنان مایوس کننده، اظهار داشت: فرمايشات رهبر معظم انقلاب و رهنمودهاي ايشان از دو منظرتعيين سياست كلي و خط مشي لازم در مسيري متعالی و هشدار در خصوص خطرات فردي و اجتماعي بي توجهي به لزوم ازدياد نسل حائز اهميت است . به هر حال تأكيد معظم له نشان از اهميت و حساسيت موضوع داشته و باید در حد توان براي فرهنگ سازي در این زمینه تلاش كرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha