دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت الاسلام مظاهری سیف

حوزه/نسشت علمی«مفهوم معنویت درگفتمان انقلاب اسلامی» پیش از ظهر امروز با حضور روحانیون و پژوهشگران در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام حمید رضا مظاهری سیف در این نشست به تشریح موضوع نشست مفهوم معنویت درگفتمان انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: معنویت  از آن دسته مفاهیمی است که صاحب نظران علوم نظری معانی زیادی برای آن بیان کرده اند.

 این محقق و پژوهشگر حوزه افزود: امام خمینی(ره) زمانی که می خواهد معنویت را تعریف کند می گوید، معنویت به معنای رویگردانی از مادیات به امور تعالی است و حتی رهبر معظم انقلاب هم معنویت را نوعی ارتباط قلبی با خدای متعال عنوان می کند.

وی افزود: معنویت در حقیقت یک استعداد روحی نامحدود است که در ارتباط با خالق هستی بخش شکوفا می شود،

و شکوفایی این استعداد در گرو روگردانی از مادیات و ارتباط قلبی با خداست.

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه موضوع معنویت انسان از آن لحاظ که استعداد نامحدود برای ارتباط با خدا دارد اظهار داشت: عوامل جامعه پذیری، اراده شخصی و لطف خدا در تربیت معنوی بشر مؤثر است.

این محقق  خاطر نشان ساخت:  تربیت معنوی انسان را در مسیر شکوفایی معنوی قرار می دهد و نتیجه آن سلامت معنوی است، در حقیقت این معنویت است که انسان را از خوی درنده بودن دور نگه می دارد و نمی گذارد دورن و برون او خوی درندگی داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه انسان دارای دو بُعد ظاهری و باطنی است تاکید کرد: پرداختن به جنبه های باطنی و معنوی انسان را در ارتباط با خدا قرار می دهد و انواع سبک زندگی معنوی را به وجود می آورد.

حجت الاسلام مظاهری سیف اظهار داشت: زندگی معنوی نیروی عظیمی را در دورن انسان جاری می سازد که با تکیه بر آن می توان بر بسیاری از نیروهای مادی و مشکلات بزرگ زندگی غلبه کرد؛ از این رهگذر معنویت زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد و متحول می سازد.

این پژوهشگردینی افزود: به لحاظ اجتماعی، وقتی استعداد روحی نامحدود به امور محدود مادی معطوف شود، تجاوز به حریم دیگران و تسلط برسایر مردم امری عادی می شود و از اینجا است که جامعه به دو طبقه سلطه گرا(مستکبر) و سلطه پذیر(مستضعف)تقسیم می شود.

حجت الاسلام مظاهری سیف در پایان بابیان اینکه مستضعفان اگر تربیت معنوی نداشته باشند، سلطه پذیر خواهند شد و از سلطه گران تمکین می کنند، ابراز داشت: تربیت معنوی موجب می شود که مستضعفان به مجاهدان تبدیل شوند و ساختار سلطه گر- سلطه پذیر را در هم شکنند وماهیت انقلاب برچنین تحولی بناگذاشته شده است.

 انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha