یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: برای این که مشکلات فردی و اجتماعی ما به خصوص در زمینه مسایل اخلاقی و نوع مواجهات با یکدیگر مرتفع شود ، باید از سیره نورانی ائمه اطهار(ع) به ویژه امام باقر(ع) الگوگیری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام باقر(ع) با اشاره به شاخصه های شخصیتی ، رفتاری و سیره علمی و عملی آن امام هُمام ابراز داشت: از حیث اخلاقی آن حضرت همچون سایر ائمه اطهار(ع) اُسوه کاملی بودند، چه در عرصه گفتار و چه مقام عمل بهترین الگو برای کسانی به شمار می رفتند که طالب سعادت و زندگی موفق در دنیا و آخرت بودند.

اُسوه کامل در ادب و اخلاق

وی افزود: در کتب تاریخی بسیار اشاره شده که امام باقر ( ع ) بسیار مؤدب به آداب اسلامی بوده و همواره با حُسن خُلق و بزرگواری تمام با یاران و اطرافیان و حتی افراد غریبه رفتار می کردند و این نوع برخورد دقیقاً همانی است که ما از اجداد طاهرین ایشان به ویژه رسول مکرم اسلام(ص) شنیده ایم.

احیای سنت نبوی و علوی در زمانه امام باقر(ع)

وی با اشاره به این که یکی از اهداف و برنامه های اصلی امام باقر(ع) در زمانه خاص خویش، احیای سنت نبوی و علوی به ویژه در زمینه احیای مکارم اخلاقی بود، بیان داشت: یکی از ویژگی های امام (ع) این بود که با همه اصحاب و یاران مصافحه می کرد و ديگران را نيز به اين کار تشويق کرده و می فرمود : "مصافحه کردن کدورتهای درونی را از بين می برد و گناهان دو طرف - همچون برگ درختان در فصل خزان - می ريزد ."

چند نمونه از رفتار عملی باقرالعلوم(ع)

وی افزود: ایشان همچنین در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگيری از نيازمندان و تشييع جنازه مؤمنين و عيادت از بيماران و رعايت ادب و آداب و سنن دينی ، بسیار جدی بود و خودشان نیز دیگران را به این امور توصیه اکید می فرمودند.

صبر و سعه صدر؛ داستانی معروف از امام باقر(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه با بیان این که یکی از شاخصه های اخلاقی و رفتاری امام باقر(ع) متانت ، صبر و سعه صدر بالای ایشان است، گفت: حتماً این ماجرا را شنیده اید که فردی از روی جهل یا کینه‏اى که با امام داشته کلمه باقر را به بقر تغییر داده و به آن حضرت گفت: "انت بقر" که امام(ع) نیز بدون آن‌که از خود ناراحتى نشان بدهد ، در کمال متانت و آرامش فرمود: "نه من بقر نیستم، من باقرم."

آن فرد گستاخانه گفت: "تو پسر زنى هستى که آشپز بود امام فرمود: شغلش این بود، عارو ننگى محسوب نمى ‏شود."

بعد طرف باز هم جسارت کرد و گفت: "مادرت سیاه وبى شرم وبد زبان بود که امام فرمود: اگر این نسبت‌ها را که به مادرم مى ‏دهى راست است خدا او را بیامرزد و از گناهانش بگذرد و اگر دروغ است از گناه تو بگذرد که دروغ و افترا بستى."

وی اضافه کرد: گویا آن فرد غیرمسلمان بوده که با مشاهده این همه حلم و بزرگواری و اخلاق از سوی امام ، انقلابی در وجودش ایجاد می شود و به اسلام ایمان می آورد.

تاسی به سیره اهل بیت(ع)؛ لازمه مقابله با بداخلاقی های اجتماعی

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ابراز داشت: امروز که جامعه ما از برخی بداخلاقی ها و بی حوصلگی ها و تنش های کلامی و رفتاری رنج می برد، بهترین نسخه علاج این عارضه ناپسندِ اجتماعی و فرهنگی، تاسی به سیره و فرهنگ زندگی اهل بیت(ع) به ویژه امام باقر(ع) است.

آب در کوزه و ما...!

وی افزود: متاسفانه ما گاهی در مقولات مختلف از اندیشه های غربی و شرقی استفاده می کنیم و حال آن که کامل ترین و جامع ترین اندیشه های متعالی را در مکتب اهل بیت(ع) در اختیار داریم ولی متاسفانه آن طور که باید و شاید از آن استفاده نمی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دلیر همچنین خاطرنشان کرد: بی شک با اندکی تامل و درنگ در زندگانی سرتاسر نورانی باقرالعلوم(ع) می توانیم بهترین شاخصه های سبک زندگی اسلامی را استخراج کرده و از آن ها برای حل مشکلات جامعه خود بهره ببریم.

نه در شعار که در عمل الگوبرداری کنیم

وی گفت: بی شک راه حل مشکلات جامعه ما بازخوانی و بهره گیری از سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) است ، البته نه صرفاً در حد شعار و حرف بلکه در مقام عمل چرا که رمز سعادت دنیا و آخرت ما حرکت در مسیر قرآن و عترت است

تحولات علمی و فرهنگی جهان اسلام به برکت تلاش امام باقر(ع)

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات عمیق علمی و فرهنگی که در زمان حیات نورانی این امام همام در عالم اسلامی شکل گرفت ، اظهار داشت: با توجه به این که در روزگار امام پنجم، فضای علمی خوبی بر دنیای اسلام حاکم بود لذا ایشان توانستند دست به تربیت و پرورش بزرگترین شاگردان عالم اسلام و تشیع بزنند.

نشر علوم دینی و پرورش شاگردان زُبده

وی همچنین با بیان این که حضرت در حدود 20 سال امامت خود تحولات عظیم علمی واخلاقی را در جامعه خویش موجب شدند ، گفت: خوشبختانه امامت آن حضرت در دوره‌ خاصی قرار گرفته بود که بنی امیه در حال اضمحلال و بنی عباس در حال شکل گیری بود و لذا امام(ع) از این فضای ایجاد شده نهایت بهره را برده و به نشر علوم الهی و اسلامی همت گماشته و گنجینه عظیمی از معارف حقه شیعه را برای ما به جا گذاشتند.

2 حدیث گهربار از امام باقر(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که یکی از توصیه های اکید و ماندگار امام باقر(ع) به همه ما تلاش برای خوب بودن و نیکوگفتاری با دیگران است، بیان داشت: ایشان در حدیث شریفی می فرمایند:" ‌بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید. "

حضرت همچنین در باب اخلاق گرایی و رفتار حسنه، پنج نکته کلیدی را مورد سفارش قرار می دهند: "اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن. اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن. اگر تکذیبت کردند،  خشمگین مشو. اگر مدحت کنند شاد مشو.اگر نکوهشت کنند بی تابی مکن. "

وی در خاتمه گفت: امید آن که در پرتو عمل به سیره نورانی حضرات معصومین (ع) بتوانیم هم خود زندگی خوب و سعادتمدانه ای داشته باشیم و هم این که جامعه صالح و سالمی را با همت و تلاش مضاعف بسازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha