سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
علی اصغر ظهیری

حوزه / محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: در هیچ روزی از سال مانند شب و روز عرفه خداوند از گناهان بندگانش نمی‌گذرد و خاتم الانبیا(صلی الله علیه و آله) فرمودند در روز عرفه هر کس در محضر خدای متعال حاضر شده و از گناهانش استغفار کند مورد رحمت الهی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام علی‌اصغر ظهیری عصر امروز در مراسم دعای عرفه مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه برخی زمان‌ها و مکان‌ها نسبت به سایر روز‌های سال و سایر مکان‌ها دارای شرافت هستند، اظهار کرد: یکی از زمان‌هایی که دارای جایگاه و شرافت بالایی در طول سال است، شب و روز عرفه و یکی از مکان‌هایی که نسبت به مکان‌های دیگر برتری دارد، صحرای عرفات است.

وی ادامه داد: وقوف در عرفات از ارکان حج است، فلذا اگر کسی بیمار شود و قدرت حرکت نداشته باشد نیز باید برای وقوف به عرفات منتقل شود و این موضوع حاکی از عظمت و جایگاه والای عرفه در مناسک حج است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه در عرفات زنان و مردان مومن با حالاتی خاص و ویژه در محضر الهی حاضر می‌شوند، بیان کرد: خدای متعال در این روز خطاب به ملائک می‌فرماید شاهد باشید از تک تک آنها می‌گذرم و گناهانشان را می‌بخشم.

حجت الاسلام ظهیری با اشاره به اینکه در هیچ شب و روزی از سال مانند شب و روز عرفه خداوند از گناهان بندگانش نمی‌گذرد، ابراز کرد: خاتم الانیبا(صلی الله علیه و آله) فرمودند در روز عرفه هر کس در محضر خدای متعال حاضر شده و از گناهانش استغفار کند مورد رحمت الهی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه این عظمت روز عرفه به واسطه چند ویژگی شکل گرفته است، بیان کرد: نخستین اتفاق در روز عرفه که علت نامگذاری این روز است، نزول جبرئیل در کنار جبل الرحمه در عرفات بر حضرت ابراهیم(علیه السلام) است که برای نخستین بار مناسک حج را به آن حضرت تعلیم داد.

حجت الاسلام ظهیری دومین اتفاق در روز عرفه را پذیرش توبه حضرت آدم(علیه السلام) عنوان کرد و گفت: آن حضرت 300 سال در فراق بهشت گریه کرد و بعد از آن به امر خدای متعال جبریئل در عرفات به او نازل شد و کلماتی را به آدم نشان داد که به واسطه آن کلمات گریه کرد و توبه‌اش پذیرفته شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس روایات آن کلمات نام مبارک پنج تن(علیهم السلام) بود، ابراز کرد: هنگامی که حضرت آدم به نام مبارک امام حسین(علیه السلام) رسید، به گریه افتاد و جبریئل برای نخستین بار در عرفات روضه غریبی آن حضرت ‌را خواند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی انشای دعای عرفه در این روز توسط امام حسین(علیه السلام) را از دیگر ارزش‌های عرفه عنوان کرد و گفت: امام حسین(علیه السلام) دو سال قبل از واقعه کربلا این دعا را انشاء کردند و با قرائت آن به پهنای صورت اشک ریختند.

حجت الاسلام ظهیری در پایان با اشاره به اینکه بالاترین معارف دینی در دعای عرفه نهفته است، خاطر نشان کرد: اهل بیت(علیهم السلام) در روایات و احادیث به مخاطب خود نگاه کردند، ولی در دعا بالاترین معارف دینی برای مردم قرار داده شده که می‌توانند آن را کسب کنند و همه باید از خدای متعال بخواهند توفیق و لذت دعا کردن را همواره داشته باشند.

انتهای پیام  313/17

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha