یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سالک

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی باید در یک دادگاه بین المللی علیه آل سعود اعلام جرم کند و به استیفای حقوق حجاج و خانواده های جان باختگان بپردازد.

 حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به سقوط جرثقیل در بیت الله الرام و حادثه مصیبت بار منا و جان باختن تعداد زیادی ازحجاج از جمله حجاج ایرانی، اظهار کرد: این گونه حوادث نشانگر بی تدبیری و عدم کفایت دولت سعودی برای برگزاری حجاج است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: این حوادث چند نکته را به ما نشان می دهد، نکته اول ضعف مدیریت حاکم بر اداره حرمین شریفین و حج ابراهیمی است، نکته دوم این که قرائن موجود خبر از یک توطئه علیه حجاج می دهد از جمله این که اجازه ورود پزشکان برای نجات مصدومین داده نشده و راه ها را بسته بودند.

رئیس کیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی این است که امنیت حجاج بر عهده آل سعود است و هیچ گونه امنیتی برای حجاج وجود نداشت و دولت سعودی از نظر حقوق بین الملل باید پاسخگو باشد.

وی در ادامه به اختلافات موجود در بین خاندان آل سعود اشاره کرد و افزود: عده ای در عربستان مخالف جنگ با یمن و عده ای موافق این قضیه هستند، این درگیری ها سبب شده که آن ها از مسئله حجاج غافل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سالک، توضیحات آل سعود درباره حواث تلخ حج امسال را بهانه تراشی دانست و عنوان کرد: این که می گویند حادثه منا، قضا و قدر بوده، در حقیقت فرار از پاسخگویی و عدم پذیرش مسئولیت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مقایسه ای میان پیاده روی اربعین که نزدیک 20 میلیون زائر راهی کربلا می شوند و سفر حج، بیان کرد: پیاده روی اربعین، مانور قدرت شیعه است و در عین حال مسیر حرکت زوار مشخص است، ولی در مراسم حج اعمال حج سبب ازدحام جمعیت می شود و این اعمال در یک زمان و مکان محدود صورت می گیرد، مسئله مهم ایجاد نظم برای زائرین است که تفاوت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی باید در یک دادگاه بین المللی علیه آل سعود اعلام جرم کند و به استیفای حقوق حجاج و خانواده های جان باختگان بپردازد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha