یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام حق‌جو

حوزه/ کارشناس و مشاور امور خانواده و استاد حوزه و دانشگاه به تشریح زمینه ها و عوامل شکل گیری و تشدید طلاق توافقی و نیز ارایه راهکارهایی برای مقابله با موج فزاینده در رشد آمارها در این باره پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حقجو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ابراز داشت: متاسفانه در وضع کنونی رشد فزاینده آمار طلاق توافقی یکی از عواملی است که بیش از پیش زمینه گسست خانواده ها را فراهم کرده است به طوری که چندی پیش در یکی از رسانه ها می خواندم که طلاق توافقی هر 15 دقیقه یک خانواده را از هم می‌پاشد.

جلساتی به بهانه ارتقای مهارت زندگی اما ...!

وی در خصوص زمینه ها و بسترهای شکل گیری چنین وضعیتی گفت: متاسفانه گاهی طرح یکسویه قوانین و مسایل شرعی در ارتباط با حقوق زوجین در رشد این مساله به خصوص از طریق برخی رسانه ها و نیز اجتماعات و جلسات فرهنگی تاثیرگذار بوده است؛ به ویژه جلساتی که با عنوان و شعار ارتقای مهارت های زندگی برپا می شود.

نباید زوجین را علیه یکدیگر تحریک کرد

مدیر کل مشاوره و سلامت دانشگاه معارف اسلامی همچنین افزود: برخی کارشناسان در رسانه ها یا همین جلسات به گونه ای صحبت می کنند که مردها یک جور و زنان طور دیگر علیه هم تحریک می شوند به عنوان مثال می گویند که مثلاً زن باید در خانه کار نکند و اگر بکند باید برای شیر دادن و غذا پختن و این جور کارها پول دریافت کند و این در حالی است که به دیگر امور و ضوابط توجه نمی کنند، بلکه بخشی را به اسم شرع و دین می گویند و از گفتن برخی دیگر خودداری می ورزند.

لزوم حاکمیت مهر و عاطفه به جای حساب و کتاب!

وی اضافه کرد: حالت بده و بستانی نباید در کانون خانواده مطرح باشد، بلکه می بایست طبق شرایط عرفی و دینی رفتار کرد و به خصوص مراقب بود که زن و مرد به دنبال حساب و کتاب از یکدیگر  نباشند بلکه آنچه مهم است این که مهر و محبت و عاطفه در خانواده برقرار باشد.

طلاق زوجین، شکستی برای خانواده و جامعه است

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: گاهی اوقات نیز عدم آشنایی با عوامل گسست خانواده ها و تشدید طلاق باعث بروز طلاق توافقی می شود؛ بنده به عنوان مشاور بارها دختر و پسرهای جوان و زن و شوهرهایی را دیده ام که به راحتی می گویند که می خواهیم از هم جدا بشویم و حال آن که توجه ندارند که گسست و طلاق یک شکست برای زن و مرد و کل خانواده  و بلکه شکستی برای جامعه است چرا که وقتی پایداری و ثبات در کانون خانواده در میان نباشد، شاهد بروز معضلاتی در سطح اجتماع خواهیم بود.

بی ثباتی جامعه در نتیجه گسست خانواده ها

وی افزود: به عبارت دیگر، مشکلاتی که در نتیجه طلاق و گسست خانواده ها ظهور و بروز می یابد در بی ثباتی و تشدید معضلات جامعه و نظام سیاسی و اجتماعی خود را نشان می دهد.

روحیه ایثار و گذشت را در خانواده ها ترویج دهیم

حجت الاسلام و المسلمین حق جو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که باید روحیه گذشت و ایثار در سطح جامعه به خصوص در داخل خانواده ها ایجاد و تحکیم شود، گفت: خدای متعال در قرآن کریم تاکید می کند که اگر افراد اشتباهی هم دارند ، طرفین باید از هم بگذرند و نباید طوری باشد که این مسایل باعث اختلاف و دوری افراد شود و اساساً یکی از وظایف کلیدی مومنین تلاش به منظور اصلاح ذات البین در سطح جامعه و به خصوص میان خانواده هاست.

لزوم بهره گیری از تجارب خویشاوندی برای تحکیم بنیان خانواده

وی با بیان این که عواقب و آسیب های طلاق توافقی برای زن و مرد را باید کاملاً جدی گرفت، ابراز داشت: یکی از مشکلات جامعه کنونی ما به دلیل اشتغال بالای افراد آن است که تازه وقتی به دیدار اقوام و خویشان می روند بیشتر مشغول برنامه های رسانه ای مثل تلویزیون و یا شبکه های اجتماعی تلفن همراه هستند و حال آن که در دید و بازدیدهای فامیلی افراد باید از تجارب یکدیگر در زندگی زناشویی و به ویژه تجربه بزرگترها استفاده کنند و بدانند که مشکلات و سختی ها و محدودیت ها در زندگی همه افراد وجود داشته است.

آسیب رسانه های مدرن را جدی بگیریم

وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که رسانه های مدرن به جای نزدیک تر کردن افراد به هم عاملی در جهت دور شدن و تشدید انزوا طلبی شده اند و همین مساله یکی از عواملی است که به طلاق عاطفی در خانواده ها و چه بسا در نهایت طلاق توافقی می انجامد.

 قضات کم حوصله و شتاب زده نباشد!

کارشناس و مشاور امور خانواده همچنین به برخی از مشکلات ناظر به دستگاه قضایی در کشور اشاره کرد و گفت: به جهت آن که حجم پرونده ها و مراجعات در دستگاه قضایی بالاست گاهی اوقات دیده می شود که برخی قضات در بررسی پرونده های مربوط به طلاق توافقی کم حوصلگی به خرج داده و می خواهند که سریع قضیه را فیصله دهند و حال آن که قاضی هم باید مراقب باشد که همین طوری حکم طلاق ندهد،بلکه با ارتقای توان علمی و تجربی و آگاهی کامل به آموزه های دینی و شرعی رفتار کند.

وی اضافه کرد: خیلی از قضات ما بنایشان را صرفاً بر قوانین می گذارند و حال آن که باید امور دینی و نگاه دین به مسایل در راس امور باشد و در بررسی قضایی و حقوقی به مصالح فرد و خانواده و جامعه توجه جدی داشت.

گلایه ای از برخی وکلای دادگستری

وی یادآور شد: از دیگر سو متاسفانه برخی از وکلا برای کسب درآمد بیشتر به هر طریقی می خواهند که زوجین را وادار به طلاق و گرفتن حق و حقوق خود کنند و حال آن که بسیاری از اختلافات خانوادگی با مشاوره های ساده و پا در میانی بزرگترهای فامیل و افراد موجه و معتبر ، حل و فصل می شود و دیگر چندان نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نیست.

طلاق توافقی خوشبختی نمی آورد!

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که توصیه من به همه زوجین این است که مراقب باشند با طلاق توافقی لزوماً خوشبختی به وجود نمی آید، گفت: در زمینه ازدواج و طلاق باید اطلاعات و آگاهی های دقیقی به افراد داده شود تا آن ها تحت تاثیر احساسات زودگذر و خطرناک قرار نگیرند.

زن و مرد، ویژگی های فطری هم را بشناسند

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه بسیاری از زوجین به خصوص نسل جوان آگاهی چندانی نسبت به حقوق و وظایف خود در امور زناشویی ندارند و خود بنده در تحقیقی که داشتم حدود 50 ویژگی برای زن و مرد شناسایی کردم که اگر طرفین آن ها را بدانند بسیاری از اختلافات منجر به طلاق خود به خود حل می شود؛ شناخت همدیگر باید صورت گیرد و چون هم را نمی شناسند و لذا فکر می کنند طرف مقابل می خواهد او را اذیت کند و حال آن که اساساً طبیعت و فطرت زن و مرد با هم تفاوت دارد.

مدیر کل مشاوره و سلامت دانشگاه معارف اسلامی افزود: این مساله بسیار مهم است چرا که بنده به شخصه بارها افرادی را دیده ام که برای مشاوره پیش من آمده اند و وقتی با آن ها صحبت کرده ام متوجه شده ام که اساساً این تفاوت ها را نمی دانند و همین مساله هم ریشه بسیاری از سوءظن ها و اختلافات خانوادگی است.

لزوم بها دادن به امر آموزش و فرهنگ سازی

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان این که آموزش صحیح و فرهنگ سازی در این باره بسیار مهم است ، اظهار داشت: زن و شوهر باید مهارت های همسرداری، فرزند داری ، خرج و مصرف درست در زندگی، خویشاوند داری ، همسایه داری و خلاصه سبک زندگی را به خوبی بدانند و مهم تر این که تا حدودی با ظرافت های روابط زن و شوهر آشنا باشند.

طلاق ، آخرین راه است نه اولین!!

حجت الاسلام و المسلمین حق جو همچنین با بیان این که طلاق ، همیشه آخرین راه است، گفت: گاهی اوقات زن و مرد نمی دانند که منظور از طلاق توافقی چیست و حال آن که توافق یعنی این که هر دو طرف از مواضع خود کوتاه بیایند اما همیشه ملاحظه کرده ایم که در این گونه موارد معمولاً یک نفر ضرر کرده و دیگری نفع می برد و این عادلانه نیست.

رسالت مهم مسئولان و رسانه های جمعی

وی با اشاره به این که البته ما یک سری خلأهای قانونی نیز در این رابطه داریم ، افزود: باید قوانین ما ممزوج به آموزه ها و معارف دینی شود و از سویی برخی خانواده ها و حتی مسئولان و قضات اشراف کامل با قوانین داشته باشند و همچنین رسانه های ما عوارض و آسیب های نامطلوب طلاق توافقی را به خانواده ها گوشزد کنند.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha