سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام نظافت

حوزه / معاون اسبق آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: امروز باید ظرفیت های علمی حوزه به جامعه علمی دنیا معرفی گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، رئیس مجتمع آموزشی و مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد در مراسم دومین سالگرد درگذشت مبلغ مجاهد، حجت الاسلام رضا داوودی با بیان این که برگزاری این بزرگداشت ضرورت دارد، تصریح کرد:  حوزه علمیه  باید از ظرفیت الگوهای خود استفاده کند؛ چرا که مشاهده الگو یکی از احتیاج های اساسی هر انسانی در زمینه تربیت است.

این محقق حوزوی، با اشاره به الگوهای متعال، ناب و بی عیب و نقص یعنی امامان معصوم(ع) و نمونه هایی مانند عالمان ربانی، ابراز داشت: ممکن است کسی توان خود را در مسیر آنها نبیند، اما الگوی سومی وجود دارد که شهیدان و افرادی مانند مرحوم حجت الاسلام داوودی هستند که مصداق های کلی و عملی را به ما نشان می دهند و آنچه یادگرفته را پیاده می کنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که انسان ها از نظر ظاهر و باطن به سه دسته  تقسیم می شوند، اظهار داشت: ظاهر بهتر از باطن، مساوی بودن ظاهر و باطن و نیز بهتر بودن باطن از ظاهر که در روایت به ترتیب، دشمن، مومن و ولی خوانده شده اند، این سه دسته هستند.

وی در ادامه یکی از مشکل های علمی را  راکد نگه داشتن آن دانست و با استفاده از مثال ظرف و آب راکد که هر دو بدبو خواهد شد، تواضع و ماندن در این حالت را یکی دیگر از ویژگی هایی عنوان کرد که باید در محیط علمی مراقبت شد

معاون اسبق آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان که درباره شخصت مرحوم حجت الاسلام داوودی سخن می گفت، ابراز داشت: اگر دغدغه داشته باشیم، خداوند راه را به ما نشان می دهد و مسیر برای همه باز است.

این محقق حوزوی، بر جامعیت طلبگی و حضور در همه عرصه ها تاکید کرد و افراط و تفریط در علم آموزی در حوزه علمیه را یکی دیگر از مشکل های برخی طلاب دانست که یا فقط به تحصیل می پردازند و  به وظیفه های دیگر خود عمل نمی کنند و یا تحصیل را رها کرده و وظیفه دیگری را انجام می دهند.

معاون اسبق آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: امروز باید  ظرفیت های علمی حوزه به جامعه علمی دنیا معرفی گردد.

حجت الاسلام نظافت، بر ارتباط گیری طلاب با اقشار مردم نیز تاکید و خاطر نشان کرد: همه یاد گرفته ایم که این شعار یعنی «کجایید ای شهیدان خدایی» را بخوانیم اما می گوییم که مگر می شود مانند آنها بود که افرادی مانند مرحوم حجت الاسلام داوودی نشان داد که می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha