دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام احمد حسین شریفی

حوزه/ نباید از ویژگی‌های جامعه حضور غافل باشیم، باید بدانیم که جامعه حضور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اگر از آن فاصله داریم، لازم است فاصله را از بین ببریم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین  حسین شریفی در همایش «حیات طیبه در پرتو سبک زندگی مهدوی»،  که امروز  در موسسه آموزش عالی  بنت الهدی در قم برگزار شد، با اشاره به مؤلفه‌های اساسی این همایش گفت: این همایش سه مؤلفه اساسی دارد: حیات طیبه، سبک زندگی و مهدویت. اتصال این سه مؤلفه، رسالت اصلی این همایش به شمار می‌رود.

وی افزود: در قرآن، یک بار «حیات طیبه» ذکر شده و در ادامه، آمده است: کسی که دو نکته را رعایت کند، یعنی عمل صالح انجام دهد و ایمان داشته باشد، به حیات طیبه دست خواهد یافت و در جهان آخرت، جزایش را به بهترین وجه به دست می‌آورد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به نظریات گوناگونی که درباره چیستی عمل صالح وجود دارد، اظهار داشت: برخی می‌گویند عمل صالح، یعنی کاری که از روی اختیار و تعقل انجام پذیرد.  گروهی دیگر معتقدند که معیار کار خوب، «دیگرگرایی» است. دسته‌ای دیگر کاری را صالح برمی‌شمارند که تعالی‌جویانه و سعادت‌خواهانه باشد. در این زمینه، برخی مطرح می‌سازند که عمل صالح، کاری است که مخالف شرع نباشد و این نظر، بیش از نظرات دیگر با اندیشه اسلامی سازگار است.

دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انجام دادن کار خوب را شرط حیات طیبه و زندگی مهدوی و اسلامی دانست و خاطرنشان ساخت: در این عرصه، داشتن ایمان نیز ملاک است؛ در این صورت، هم حسن فاعلی و هم حسن فعلی شرط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی، با بیان این که در قرآن، هفت مؤلفه آمده که متعلق ایمان است، تصریح کرد: حیات اخلاقی، تنها به فرد محدود نمی‌شود و در آن، جنبه‌های خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... نیز مطرح می‌گردد.

وی، با اشاره به نقش ایمان و باورهای دینی در شکل‌دهی به سبک زندگی تعالی‌جویانه، خداپسندانه و اسلامی گفت: کسانی که می‌‌خواهند سبک زندگی اسلامی در جامعه محقق شود، باید به عناصر محیطی، ساختاری، تغذیه‌ای و... نیز توجه داشته باشند.

هنوز فلسفه بعثت و خاتمیت و مکارم اخلاق محقق نشده

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: باور مهدویت، از چند منظر نقش‌آفرین است؛ این اعتقاد در آماده‌سازی جامعه پیروان در حرکت به سوی آرمان‌ها نقش جدی دارد. باید توجه داشته باشیم که هنوز فلسفه بعثت و خاتمیت و نیز مکارم اخلاق محقق نشده و دلیل وجود مهدویت، تکمیل آن است. بشر به کسی نیاز دارد که این هدف را محقق کند و مکارم اخلاق را جاری و عملی سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی گفت: اگر انتظار فعالانه، اخلاقی و همراه با ورع داشته باشیم، منتظر واقعی حضرت(عج) به شمار خواهیم رفت.

کشورهای اسلامی وضعیت مطلوبی ندارند

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان این که مهدویت سبب می‌شود که از آلودگی‌ها و رذایل نجات یابیم و از آنها فاصله بگیریم، خاطرنشان ساخت: امروزه، جامعه جهانی پر از رذایل اخلاقی است و تا پیش از این، تاریخ بشر چنین وضعیتی به خود ندیده بود. کشورهای اسلامی هم وضعیت مطلوبی ندارند.

دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: انسان مهدی‌باور، حیای حضور در محضر قطب عالم امکان دارد و به همین دلیل، بسیاری از کارها را انجام نمی‌دهد. از سوی دیگر، نامعلوم بودن زمان ظهور نیز در اصلاح جوامع انسانی نقش‌آفرین است. در روایات آمده است که هر لحظه منتظر فرج باشید. انتظار در هر لحظه، یعنی آمادگی اخلاقی، اعتقادی، روحی، روانی، سیاسی، اجتماعی و... . که به حرکت به سوی آرمان‌ها کمک می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی، مهدویت را معیاری برای زندگی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نباید فقط در سطح بیان براهین توحید و نبوت باقی بمانیم و در این میان، لازم است به الهیات کاربردی نیز توجه داشته باشیم. درست است که باید درباره دلایل وجود امام زمان(عج)، ضرورت وجود ایشان و علایم ظهور نیز بحث کنیم، ولی نباید از ویژگی‌های جامعه حضور غافل باشیم. باید بدانیم که جامعه حضور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. اگر از آن فاصله داریم، لازم است فاصله را از بین ببریم.

وی، در ادامه، به برخی از شیوه‌های مهدوی تحقق حیات طیبه اشاره کرد و در این باره ابراز نمود: یکی از این شیوه‌ها، تقویت دانش و عقلانیت است. در روایات آمده است که دانش 27 درجه دارد که بشر تا پیش از ظهور، به دو درجه دست می‌یابد و امام زمان(عج)، 25 درجه باقی‌مانده را بیان می‌کنند. افزون بر این، تحقق جامعه اخلاقی، متوقف بر پیشرفت عقلانیت است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حیات غیراخلاقی را محصول شهوت و غضب برشمرد و درباره دومین راهکار مهدوی تحقق حیات طیبه اظهار داشت: اصلاح امیال و خواسته‌ها، راهکار دیگری برای تحقق حیات طیبه است. هویت اصلی انسان سه لایه دارد: لایه زیرین و بنیادین که باورها و جهان‌بینی است؛ لایه میانی که ایدئولوژی است و لایه رویی که سبک زندگی و کنش‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: گاهی، می‌توان مستقیم به سراغ جهان‌بینی رفت ولی با اصلاح گرایش‌ها، شوق‌ها و امیال به نتایج بهتر و آثار ماندگارتری دست خواهیم یافت. حضرت صاحب‌الامر(عج) نیز وقتی ظهور می‌فرمایند، گرایش‌ها، امیال و ذائقه‌ها را به سمت هدایت جهت می‌دهند.

خاطرنشان می‌شود، در ابتدای این مراسم، «خانم اخلاقی»، از برگزیدگان همایش، مقاله خویش را با عنوان «مبانی انسان‌شناختی سبک زندگی طیبه از دیدگاه قرآن» و «خانم کبیری»، دانش‌پژوه دکتری مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی در رشته مدرسی معارف اسلامی و از برگزیدگان همایش، مقاله خویش را با عنوان «شاخصه حیات طیبه و چگونگی تحقق آن در عصر انتظار» ارائه دادند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha