دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام صمصام الدین قوامی

حوزه/ رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تاکید کرد: باید به جای رقابت و قدرت طلبی، مانند یک رزمنده برای نظام کار کرد، نه این که هزینه بر آن تحمیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امروز در اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران خراسان با اشاره به اهمیت نظم، رشد، انگیزه و معنویت در هر فرد،گفت: مدیر، مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد به این علت که رشد یافتن حق همه است، هر چیزی که به رشد افراد تحت مدیریتش ضرر بزند، او مسئول خواهد بود.

وی، گزینش اصلح، توانمندسازی و نشان دادن سبک زندگی را دو روش نخست در محور رشد نامید و ابراز داشت: تعیین شایستگی و جبران دو مسیر دیگر است که باید یک مدیر از خدمت ها، تلاش ها و زحمت های افراد تقدیر کند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به این مطلب که راه راست، مسیر طی شده پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان است و این افراد مدیرانی هستند که بشریت را اداره کرده اند، تصریح کرد: جبران تنها به معنی پاداش یا حقوق نیست و مدیریت پیامبران(ص) نیز فقط توجه به ابعاد مادی نبوده است.

وی در ادامه با بیان نکته های مدیریتی درباره تربیت، گفت: باید اعتماد و یک رویی را در تربیت مورد توجه قرار داد تا در زمانی که متعلمان به جایگاه و مسئولیتی برسند، نتیجه خوبی دربر داشته باشد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: اگر به طور طبیعی برخورد کنیم، کسانی که تحت تربیت هستند، خوب رشد خواهند کرد.

وی در ادامه انگیزش را پیچیده ترین نظریه مدیریتی خواند و ابراز داشت: این امر آن قدر سخت است که اگر انسان بتواند به طور خودجوش و بدون تحریک و دستور، فرد را به انجام کار برساند، کار بزرگی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که بدون انگیزه کاری به نتیجه نخواهد رسید، اظهار داشت: اینکه چون فرزند کسی که روحانی است، باید روحانی شود یا فرزند پزشک می بایست همان رشته را انتخاب کند، درست نیست و حتی حتی اگر آنگونه شود، موفق نخواهد بود.

وی در ادامه شناخت رفتار، تشخیص علت و اصلاح آن را راه های انگیزش دانست و گفت: رفتار، نظم، گفتار و سبک زندگی یک مدیر باید درست باشد تا افراد تحت تربیت او نیز همانگونه شوند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه رفتار یک مدیر نباید بر اساس تکبر و خصوصیت دیکتاتوری باشد، بلکه ویژگی هایی چون صبر و حوصله، سنگ صبور بودن و... را دارا باشد، گفت: امر مهم در مدیریت، رفتار است که در کنار نظم و رشد قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تاکید کرد: باید با محبت افراد را جذب کرد، همان طور که سیره پیامبر رحمت(ص) این گونه بوده است.

وی، یکی از مهم ترین مشکلات نسل امروز استفاده از تلفن همراه دانست و ابراز داشت: برخورد پلیسی درست نیست و به همین علت باید از راه صحیح آن وارد شد، زیرا اگر رفتارها درست و احترام گذاشته شود، انگیزه ایجاد می شود.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی خطاب به مدیران مدارس علمیه به این نکته اشاره کرد که طلبه عضو خانواده و مانند فرزندان آنها محسوب می شود و به همین علت باید به این نکته توجه داشت که بچه ها آن گونه که هستیم، تربیت می شوند نه آن گونه که می خواهیم یعنی به چگونگی زندگی، حوصله، پرخاش و... ما نگاه می کنند و با قدرت و زور به نتیجه نمی رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی، معنویت را مهمترین نکته در مدیریت دانست و بر شناسایی فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب و تبدیل فرهنگ موجود به مطلوب تاکید و خاطر نشان کرد: باید به جای فرهنگ رقابت و قدرت، فرهنگ عبادت، ایثار و جهاد حکم فرما شود.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ عاشورایی، خدمتگزاری و نفع رسانی را حاکم کرد، به سیره علمی بزرگانی چون نراقی، علامه حلی و... و تلاش خالصانه آنان برای هدایت جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: فروش علم بدترین تجارت می است و اگر کسانی می پرسند که چطور زندگی کنیم، خدای رازق را قبول ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی، "امید"، "شادی"، "رضایت" و "آرامش" را چهار پایه معنویت خواند و گفت: کسی که به وعده الهی راضی نباشد، شاد، آرام و امیدوار نباشد، معنوی نیست.

وی با بیان اینکه باید همیشه به فضل خدا امید داشت، افزود: این که امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود به این نکته اشاره کردند که با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار ... مرخص می شوند، نشان دهنده معنوی بودن است.

رئیس بنساد فقهی مدیریت اسلامی در پایان تاکید کرد: بدانیم که وظیفه ما جهاد است و باید برای نظام مانند یک رزمنده کار کرد، نه این که هزینه بر آن تحمیل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha