دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت الاسلام محمد شمس مدیر حوزه یزد

حوزه/ همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده اند دروس حوزه نیازمند تحول و اصلاح در برخی از موارد است، اما تا زمانی که این دروس اصلاح نشده، باید کتاب های فعلی توسط اساتید به صورت دقیق و کامل تدریس مطالعه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس، در بازدید از مدرسه علمیه امام صادق(ع) بافق، در جمع مدیر، معاونین و اساتید این مدرسه با اشاره به اهمیت مباحثه، اظهار داشت: مدارس علمیه نباید از برگزاری منظم جلسات مباحثه طلاب غفلت کنند و اساتید و مدیران مدارس باید این سنت حسنه حوزه را حفظ کنند.

وی ادامه داد: با مباحثه نه تنها مطالب آموخته شده تکرار و ملکه ذهن می گردد و راه تحقیق را برای پژو طلبه هموار می شود، بلکه طلبه برخورد آراء و اندیشه ها را تجربه می کند، زیرا مباحثه تکرار درس استاد به صورتی جامع و محققانه است و ضمن فهم کامل مطالب، سئوالات جدید به صورت خود جوش مطرح می شود.

مدیر حوزه علمیه استان یزد افزود: بعد از مباحثه، دومین موضوعی که اساتید و مدیران مدارس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، ایجاد حس امیدواری و انگیزه و رقابت در یادگیری بین طلاب برای خواندن دقیق متون است، باید در این زمینه تدبیر جدی اندیشیده شود.

*لزوم اجرای طرح "رقیب"

حجت الاسلام و المسلمین شمس همچنین بر اجرای کامل طرح رقیب در مدارس علمیه استان یزد تاکید کرد و افزوددر قالب طرح رقيب که برگرفته از آيه اول سوره مباركه نساء است «إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا»، هر يك از اساتيد مسئوليت تربيتي، تهذيبي و مشاوره‌اي تعدادی از طلاب را عهده‌دار مي‌شوند.

وی افزود: در اين طرح كه با هدف بهبود روند تربيتي و تحصيلي طلاب پايه‌ريزي گرديده و در طول سال تحصيلي اجرا مي‌شود، طلاب در رابطه با مسائل درسي و تهذيبي، استفاده كامل‌تري از محضر اساتيد خواهند برد و اساتید نیز باید در صدد رفع مشکلات درسی و حتی خانوادگی طلاب برآیند.

* گزینشی به بیانات رهبری عمل نکنیم

مدیر حوزه علمیه استانیزد در ادامه افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده اند دروس حوزه نیازمند تحول و اصلاح در برخی از موارد است، اما تا زمانی که این دروس اصلاح نشده، باید کتاب های فعلی توسط اساتید به صورت دقیق و کامل تدریس و از سوی طلاب مطالعه شود، اما متأسفانه عده ای گوشه ای از مطالبات و فرمایشات مقام معظم رهبری را می گیرند و تنها به وضع موجود کتاب های تدریسی انتقاد می کنند و نمی گویند ایشان فرموده اند تا کتاب ها اصلاح نشده، کتب فعلی باید خوانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس تصریح کرد: اساتید باید تمام تلاش و همت خود را با برنامه ریزی منسجم و دقیق و با مدیریت زمان به کار گیرند تا محدودهای مشخص شده درسی را به اتمام برسانند و اگر به هر دلیلی قادر به اتمام کتاب نیستند، خود را مقید بدانند تا برای طلاب کلاس جبرانی بگذارند.

برپایه این گزارش، در این جلسه معاونین و اساتید مدرسه علمیه بافق، نقطه نظرات و دیدگاه های خود را برای ارتقای مدارس علمیه بیان کردند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha