یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

حوزه/ کارشناس و مشاور حوزوی بر لزوم استفاده از ابزارهای فرهنگی و قانونی برای بازدارندگی در مقابل آسیب های چهارشنبه سوری تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: معمولا نمادهایی در میان زبان ها و فرهنگ ها، یا دست پرورده مردم و یا اندیشه ها و افکار التقاطی و انحرافی است که در میان فرهنگ های مختلف ظاهر می شود که کل این مسایل ریشه ای در شر دارد و به هیچ عنوان مفهوم مثبتی را دنبال نمی کند.

وی افزود: این چنین نمادهای منفی در برخی فرهنگ ها دیده می شود که عموما خرافی است و شامل بدعت هایی می شود که دین و عقلانیت را نیز زیر سوال می برند؛ به عنوان مثال چنین حرکاتی در برخی ادیان از جمله مسیحیت به چشم می خورد که با برخی نمادها برنامه هایی انجام می شود که حتی پایه و اساس دینی ندارند و یک حالت انحرافی ووازدگی ایجاد می کند.

محقق وپژوهشگر حوزه بیان کرد: به عنوان مثال در هندوستان نیز چنین نمادهایی که رنگ دین به خود گرفته اند که به هیچ عنوان ریشه دینی ندارند نیز دیده می شود؛ مثلا احترام فوق تصوری که به گاوها در این کشور گذاشته می شود و اگر گاو ها در مزارع وارد شوند و مزارع را ویران هم کنند کسی حق ندارد جلوی آنها را بگیرد که این مساله تقریبا از سوی دینداران و عقلای جامعه جهانی مساله ای غیر قابل پذیرش است، ولی در این کشور جای باز کرده و سالها است که مردم این کشور با این فرهنگ خو گرفته اند.

وی گفت: در خرده فرهنگ سازی در میان یک فرهنگ کلان در جامعه اسلامی، قواعدی وضع شده است که برخی از آنها در شکل دهی به یک سری آداب و رسوم که دینی نیستند ولی غیر دینی هم نیستند موثر است که از جمله این قواعد می توان به قاعده لاضرر و لاضرار در اسلام اشاره کرد.

رئیس مرکز مشاور حرم مطهر(س) بیان کرد: از جمله مباحثی که ریشه دینی ندارند ولی متاسفانه در جامعه ما به چشم می خورد، مساله و پدیده چهارشنبه سوری است که متاسفانه علاوه بر اینکه ریشه دینی ندارد ولی هر ساله خسارات بسیاری برای کشور از نظر مالی و جانی ایجاد می کند.

وی گفت: نکته اصلی اینجاست که این چهارشنبه سوری در هیچ منبع دینی و حتی فرهنگی دارای قداست و ارزش نیست ولی متاسفانه عده ای با هر حربه ای سعی دارند که به آن سبقه دینی و یا فرهنگی بدهند ولی قطعا این مساله ریشه و پایه دینی و فرهنگی ندارند و حرکتی انحرافی و باطل است.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو بیان کرد: نکته دوم این است که این مساله حرکتی است که نه عبادت و نه از نظر قانون و عرف و... یک عنصر به حق است و قطعا هم ضرر است و هم ضرار؛ یعنی این مساله امروز هم باعث آزار خود انسان است و هم جامعه را به مشکلات بسیاری دچار می کند.

وی گفت: متاسفانه هر ساله شاهد آن هستیم که چهارشنبه سوری ها باعث میشود که افراد آسیب ببینند و از نظر مالی و جانی دچار مشکل شوند؛ حتی افرادی که در کناری می ایستند و گاهی تبسمی نیز به حرکات ناشایست آنها دارند نیز در نهان به آنها معترض هستند.

این استاد مشاور  اظهارکرد: نکته بعدی آن است که شرع به ما می گوید که هر عملی که باعث ضرر و زیان به فرد و جامعه شود قطعا حرام است و هر کسی که در معرض این گناه قرار می گیرد یعنی یا خریدار و یا فروشنده و یا زمینه ساز این عمل است نیز در این گناه شریک است.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو بیان کرد: هر کس که در معرض انجام این حرکات قرار دارد در معرض یک گناه کبیره است، زیرا این عمل هم نافی عقل و هم عرف و هم شرع و قانون است؛ از این جهت نیز مساله ای که غیر قانونی است و جامعه ملزم به رعایت آن است از سوی شرع نیز حرمت دارد و باید به آن عمل کرد.

وی گفت: در این عرصه باید فرهنگ سازی گسترده ای انجام شود که قطعا اولین و مهمترین کانونی که می تواند این جوانان را از این کار بازدارد، کانون خانواده و پدران و مادران و سپس معلمان در مدارس هستند؛ باید با نوجوانان و نوجوانان به صورت مستمر صحبت شود که این کار از نظر عرف و عقل و شرع و قانون دارای اشکال است و حتی ممکن است علاوه بر اینکه دچار سوختگی های شدید شوند، مجبور باشند تا مدتی را در زندان سپری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو بیان کرد: از مهمترین مسایلی که در این زمینه باید مورد دقت واقع شود آن است که کسانی که این امکانات را آماده سازی می کنند باید تحت نظر باشند و باید در ابتدا با ملاطفت و گفتگو با آنها سخن گفت و آنها را نسبت به کاری که انجام می دهند روشن کرد و در حقیقت در ابتدا باید این افراد را کنترل کرد.

وی گفت: در این مسایلی که این همه آسیب جدی به اجتماع و افراد جامعه وارد می کنند، باید سیستم های قضایی و انتظامی اقدامی همه جانبه انجام دهند و با مختلفان این عرصه برخوردی جدی داشته باشند و در ابتدا باید از آنها تعهد بگیرند که دیگر چنین اعمالی انجام ندهند و در مرحله بعد توبیخ و در مراحل بعد جزای بیشتری برای آنها در نظر بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو اظهارکرد: به عنوان مثال نیروی انتظامی اخیرا جریمه های راهنمایی و رانندگی را چند برابر کرده است که البته باید این مساله نیز به خوبی مورد بحث واقع شود که آیا این کار کافی است یا خیر ولی این مساله تنها یک راه است بلکه راه اصلی فرهنگ سازی است و باید کاری کرد که کسی به دنبال چنین عملی نرود و خلافی مرتکب نشود.

وی گفت: جریمه برای کنترل تخلفات کار بدی نیست، ولی قطعا خود نیروی انتظامی نیز به این نکته واقف است که با جریمه همه مشکلات حل نمی شود، بلکه باید کاری عمیق کرد و در این زمینه نیز از تخلفات خطرناک در جامعه نیز به شمار می رود باید فعالیتی انجام داد که بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

این استاد حوزه بیان کرد: بازدارندگی باید به حدی باشد که اثرات آن به خوبی در جامعه ملموس باشد و حس کنیم که این کار باعث شد که بسیاری از تخلفات در جامعه انجام نشود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha